Lars H.
Målingene mine viser CCA, spenning og indre motstand, men duppetidden skal også kunne måle hvordan spenningen forholder seg under start. Du kan også sjekke ladespenning ved varierende turtall. Rippelspenning kan også måles. En dynamo er jo egentlig en vekselsstrømgenerator med dioder slik at en får likespenning ut. Men denne er ikke "ren", den er overlagret toppene fra vekselspenningen. Dette" instrumentet" båler disse toppene. Er ikke disse jevne eller svært store, tyder det på en eller flere defekte dioder i dynamoen. Bruksanvisningen er faktisk svært grei og forståelig. Dette og startspenningen har jeg ikke testet, men skal ta en tur i bilen og se om det gir noen fornuftige målinger. Men ta nå ikke dette som reklame for BT, husk at dette er et BT produkt til en "rimelig" penge og ikke noe presisjonsutstyr.
En spesiell bruk av duppeditten er når en står fremfor en diger pall med batterier hos BT og skal kjøpe nytt batteri. Jeg brukte da måleren for å finne det beste batteriet!