jørn
Chris284 skrev for 10 timer siden:Har byttet diesel filter. Byttet ut MAM230 Racor med nytt FG500 på ene motoren, motor nr 2 får tilsvarende. Gikk tom for diesel og fikk 10 L fra en kanne fra en forbi passerende i en seilbåt. Fører spurte om jeg trengte hjelp siden båten lå og dreiv uten motorer igang. Fikk igang motorene og fortsatte til marinaen jeg opprinnelig var på vei til for diesel påfylling. Tankmåler er digital og viste 85 L, men tanken var knusk tørr. Innstilling var antagelig blitt noe feil i løpet av vinteren uten strøm. Fikk satt riktig innstilling så måler viser riktig nå.
Etter dette har jeg fylt diesel en gang til så hadde ca 150 L.
Etter litt kjøring så falt turtallet på styrbord motorog holdt på å stoppe. Kunne ikke gi på mer enn ca 1200 omdreininger før den begynte å fuske. Babord motor gikk noe bedre så jeg kom meg tilbake til hjemme havnen.
Begge motorene får diesel fra samme tank på babord ( er en på styrbord som ikke brukes). Så det forklarer kanskje hvorfor babord motor gikk bedre siden den er først i kjeden og styrbord får etterhvert. Med nye filtre trodde jeg problemet var løst, ren diesel i filteret. Men fikk ikke mer enn 2000 omdr. på siste test tur. Er ikke vann i diesel. Turbo går lett rundt. Har ikke sjekket lufting ennå, er netting foran inntak, så kan være tett. Men allt har fungert frem til jeg gikk tom for diesel. Filteret viser ikke vann, da ville den røde ringen flyte opp. Så noe må være feil.
Motorer er Mercruiser 4.2L 220hk og har gått uten problemer btidligere.
@Chris284 Har du husket å fylle filteret helt opp med diesel? Viss ikke vil det antakelig stå luft i toppen av filteret.