Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

:cheers_wine: Vi burde danne en forening:

"Nordisk Forbund af Cutlasslejeskiftere" :lol::lol:

 

 

 

Ja,det skulle tatt seg ut!

Var i byen for å hente klemflensen,MEN de hadde rotet med ordren hos leverandør.

Kansje på Onsdag.Og jeg som skulle ha båten på sjø i dag.Prøver å finne en brukt på nettet men det er vanskelig.

Ha en god helg! :cheers:

Link to post

Jeg har brukt båten i sol og noe urolig sjø. :sailing: Fungere bra, har vel noe groe under, men er for kaldt i sjøen til at jeg dykker under å skraper bort.Regner med det meste løsner når jeg bruker den.

Å nesten ikke måkedritt de siste ukene. Det er kommet flere båter som tydligvis er bedre å drite på :giggle:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Det ble litt mekking i går.

Startproblemer som viste seg å være tett luftfilter og irrete fordeler innvendig.

Så da var det å ta med delene hjem for rensing, etter en enkel rens på fjorden slik at jeg kom hjem igjen. Merkelig hvor fort slike problemer kan komme. Båten har gått som ei klokke, startet på første innslaget. I går var den litt vanskeligere å få i gang når vi la ut, og når jeg skulle starte for hjemturen, ville den ikke starte rett og slett. Kun noen få timer senere og noen kjørte nautiske mil.

Link to post

Skjekk på Hekkagregat i sjø. Fikk problemer med giring da eg skulle legge til i uthavn.

Spaken sto fast, og når eg tvang den over gikk giring seint. Ankret og tiltet aggregat, Skjekket vaier og Giring. Overføring i aggregat henger delvist fast. Blir nok heimtur og landsetting i morgen. Trolig vannintrenging. Jevla irreterende da aggregatet var på skjekk i vår :sad:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Startet med å bytte sikring til septikpumpen, som røyk ved siste forsøk på tømming. Full tank såklart. Trenger bare et lite nøkk i bryteren for å fastslå om pumpa virker.

Tre 20 amp sikringer senere ble kontaktene til bryteren skiftet da jeg ved siste sjekk fastslo at disse var dårlige. Ny 20 amp sikring lyser utrolig godt det siste milisekundet i sin levetid... Ikke noe trøbbel med kontakten i bryteren, ei heller i ledningstrekket fra panelet og til kverna. Ny kvern ble anskaffet.

Tanken er av halvgjennomsiktig plast, og er så godt som fyllt til randen. Pumpa ligger på toppen av tanken og suger innholdet fra bunnen av tanken via en stuss som kommer ut i nedre kant av tanken med et par albuer. Pumpa er selvfølgelig skrudd til albuen med gjengestykket. I teorien er den øvre albuen over toppnivået i tanken, og overbordslangen burde være helt grei tenkte jeg da. Litt drittlukt kan vel ikke skade.

Av med overbordslangens slangeklemme og dra til. Jasså gitt, den var ikke helt tørr nei, men det gikk greitt å stue denne slangen slik at det som evt var igjen der inne holdt seg der. På med blendelokk på pumpa. Av med fire skruer. Klipp av kabling. Skru pumpa ut av gjengestykket på den øvre albuen. (hele pumpa rundt)

Det jeg ikke hadde tenkt på var nok det at pumpemotoren stoppet mens den tygde på tankens innhold, men det fikk jeg jo oppleve da pumpa slapp albuen og jeg spraylakkerte deler av motorrommet med ca 1 dl guffe. Samtidig braste en som hadde oppdaget at Vrengensundet har fått tredveknopsgrense forbi, "shake your booty baby" tenkte jeg da g-kreftene i rullingen bestemte seg for å trøkke en andel av tankens innhold ut gjennom albuen, som i teorien var over tanknivået for å komplettere strøk to i lakkjobben... Pumpa forsvant i sjøen og vil bli plukket opp etter at krabbene har tatt sitt. (1,5 m dybde bak båten) En halv tørkerull senere ble den nye pumpa montert i de gamle hullene. Motorrommet ble gjennomspylt og har sjelden sett så bra ut. Ny sikring og en kjapp flikk senere fikk jeg bekreftet at tanken kan tømmes på neste tur.

Link to post

I dag har jeg overnattet i båten for første gang.. Med fruen og poden :) Første konklusjon er at vi må ha nye og tykkere madrasser ! Men ellers bra :)

 

Ellers så har jeg peilet og etterfyllt litt olje, smurt opp alle bevegelige ledd i motor, samt teleflex wire. Demontert kontrollboksen og smurt opp den også, den var veldig treg, men etter smurning var den helt tipp topp :)

 

Så nå fortsetter jakten etter ny kalesje :)

 

God sommer :D

 

 

sjoemann1.jpg

Link to post

Ikke i dag, men i går ble kjøkkenbenk med utslagsvask montert og trykkvann koblet til. Foreløpig kun kaldtvann. Ble trykk, men ikke mer enn akkurat nok. Trenger nok en kraftigere pumpe.

 

I dag blir det snekring av rammer til skap i "byssa" og isolering av hjemmet til aggregatet med kallenavn Doris.

Link to post

Har gjort klar for tømming av dieseltanken med 200+ liter og mye dritt som stoppet oss i innseilingen til Måløy. I havn ved midnatt i går takket være jolla og 6 hestern som slepte oss i 3 timer innover me en knops fart. Ellers smiler vi til skuta som ser ut til å ha bruk for en ny mast. Måtte opp i masta og skjære løs seilet som nektet å komme ned av seg selv. Man har det moro i båt så lenge båten tar vare på oss og vi tar vare på båten :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...