Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg ikke gjort noe som helst med båten, den ble nemlig overlevert til sin nye eier rett før påske. Jeg velger derfor å avvike litt fra overskriften og heller fortelle om det siste jeg gjorde med Bellaen før/ved overlevering til ny eier :rolleyes:. (For å være ærlig medførte vel dette også såpass store fysiske påkjenninger at jeg ikke har vært i stand til å gjøre så mye i etterkant..)

 

Litt av en overlevering, ja. Godt at det gikk såpass bra som det gikk. Takk for en godt skrevet, og interessant fortelling.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Fin historie som belyser at dette båtlivet ikke bare er en dans på roser.

 

Fint at det gikk bra (kunne gått så mye verre) med både deg og de nye båtfrelste. Og at båt og motor ikke fikk skader.

 

Han Olepo viste seg som en handlingens mann når uhellet først var ute. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vokset skroget etter polering.

Byttet alle borrelåser til putene. Ikke en eneste var brukbar....

 

Nå er det bare å bytte bensinfilter/vannutskiller. Har utsatt det mest da jeg aldri har gjort det før.. Så det.. Ogsåmå jeg ha på litt primer/bunnstoff da stroppene på hengeren har gnikket gjennom..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ble en intensiv økt i dag når motorlabbene kom dagen før utsett. Hadde egentlig lagt dette prosjektet på is frem til høsten, men så dukket labbene opp litt uventet i dag.

Med med bistand fra to dyktige kammerater som stilte opp fikk vi byttet to stk motorlabber på 750 kg motor.

 

Byttet SB bak og BB fremme. Av med fleksibel kobling, løsne motor fra alle festene, og så ut med ett feste av gangen. Motor måtte løftes noen cm på ene siden fremme med menneskekraft for å få av labben.

Den bakre gikk heldigvis lettere.

 

Vi fikk justert labbene slik at det nå er 1-2 mm glippe mellom gummi og metallet over på alle labbene som betyr at vekten nå er noenlunde likt fordelt.

 

Så full oppretting, inn med R&D koblingen og sjekke oppretting på nytt.

Vi startet ca 1900 og var ferdige 2130.

 

Stor takk til Kapt. Gjelseth som alltid stiller opp :-)

I morgen blir det vann under kjølen igjen :-)

 

bilde

Den beste av de to labbene. Den andre var presset nesten helt ned.

 

 

bilde

Ny labb SB bak

 

 

 

Utsett i morgen 1300.

Så kom disse motorlabbene litt uventet i posten i dag så nå jobbes det for harde livet.

 

2 stk hadde seget litt. SB bak og BB fremre.

Motor var justert diagonalt feil slik at disse to tok for stor andel av vekten.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Over fire timer på fjorden i fantastisk vårvær! Var innom og fylte tanken på Lindøya og kjøpte pølse og kaffe i kiosken der, som åpnet for sesongen i påsken. Tok med meg et par julepresanger ned i båten; et sett med kjeler og panner og et sett med kopper og tallerkner. Fra før av er det nye kokeapparatet på plass.

 

Bildet er av Husbergøya på slutten av turen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Ikke i dag, men i går: Transporterte båten fra hjemmehavna til Nærsnes for opptak, polering og stoffing. Ble halvannen times kosetur utpå i lettskyet vær. Over helgen er båten klar, og marsjfarten har økt med ~0.5 knop. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter en hel uke uten lommebok/bankkort som lå igjen i båten etter påskeferien tok jeg turen til båten i går.

 

Heldigvis lå lommeboka der jeg trodde den lå :-) Herlig å endelig kunne betale for seg med kort igjen.

 

----

Alltid litt spennende å stikke huet ned i båten når jeg kommer til båtplassen sånn etter en stund. Det første jeg ser på er vannlinja når jeg går mot båten, samt fortøyningene og fendrinnga når jeg går ombord. Har aldri opplevd at den har ligget dypt i sjøen, men uansett. Og når jeg har låst opp luka så kikker jeg ned på dørken for å se om det er tørt. Samtidig så sniffer jeg for å kjenne om det er noen skumle dufter som jeg ikke skjønner noe av. Alt var i orden, som vanlig.

-----

 

Plukka med meg dieselkanna som jeg må fylle. Dieselpumpa i havna var ikke i drift når vi dro på påskeferie så jeg måtte ha i reservekanna for sikkerhetskyld.

 

Tok også med meg en tom 2.5 liters gassflaske som jeg må få byttet mot en full.

 

Skrudde ut en hengsel som jeg må prøve å få tak i ny, og også noen skruer.

----------

 

Stoppet på Biltema på vei hjem og fikk kjøpt ny bensintank til gummibåten, men ble ikke klok på hvilken bensinslange/kobling som passer til motoren (Mariner 5 hk fra 80 tallet) da alle så lik ut i mine øyne. Måtte kjøpe alle koblingene som lignet (yamaha, mercury, omc) så får vi se... Selvsagt dumt å ikke ta koblingen/slangen fra den gamle tanken men tenkte at jeg skulle bytte "hele dritten" siden det er så gammelt så jeg heiv hele greia...

 

Kjøpte nye strikker for å holde storseilet på bommen. Skal bli godt å bli kvitt de gamle som har mistet det meste av sin elastikk, får håpe de nye holder like lenge, dvs 10 år pluss, har min tvil.

 

Målte batteriene. Forbruksbanken hadde falt noe, startbatteriet var helt topp. Tror forbruksbanken er moden for utskiftning.

Link to post
Share on other sites

Lempa ut og inn to stk 220ah batterier (@60kg) med god hjelpp av en serviceorientert sjåfør fra "Batteribilen.no". Det ene batteriet hadde kortsluttet ei celle. Bytta da like godt begge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...