Bitteliten Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Kommer nok over om det ikke er bikjekaldt. Trenger demo på NSE også Link to post
Lars H. Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 I dag ble AIS transponder montert, den nye AIT2000 Class B fra Digital Yacht. I og med at båten er sjøsatt, skulle vi vel egentlig vært på tur, men familierådet bestemte at det var for kaldt! Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Woody Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 I dag stod jeg i snøværet og så på båten der den står i garasjen sin, mens jeg prøvde å holde tårene borte. "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
boati Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Byggd vegg mot nord? Link to post
ebonita Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Ref Lars H. I dag ble AIS transponder montert, den nye AIT2000 Class B fra Digital Yacht. Jag har oxå satt i en AIT2000 nu i vinter. Efter monteringen fungerade den bra på USB-utgången men sedan har jag en andra dator ombord som jag har kopplat till NMEA-1 utgången via en NMEA till USB övergång från Digital yachts. NMEA-utgången slutade dock ganska omgående att fungera så efter diverse mekande och felsökning så har jag nu skickat över utrustningen till Digital Yachts för kontroll. Men det fixar sig säkert, Nick Heyes verkar ju hålla i de flesta trådarna där, och han verkar veta vad han talar om. Jag träffade honom på Mets i Amsterdam nu i höstas. Link to post
Lars H. Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Får håpe de løser problemet ditt raskt. Dette er jo en helt ny modell fra Digital Yacht og er en såkalt 3. generasjons transponder fra dem, så kanskje den har noen barnesykdommer? Jeg har koblet NMEA1 med 38400 Baud mot en com-port på min Interphase Chartmaster 11CVS+ kartplotter, og det funket umiddelbart. USB-tilkoblingen brukte jeg bare for å legge inn MMSI-nummer og båtens data, pluss for å sjekke at alt funket. Men bruksanvisningen var lite omfattende. Jeg kikket litt på manualen til forgjengeren AIT1000, og den var på over 40 sider mens den for AIT2000 kun er på en håndfull sider. Kanskje en bedre manual kommer for nedlasting senere? Jeg skulle gjerne visst om GPS'n benytter EGNOS. For AIT1000 kunne en velge det i oppsettet. Men nå er vi langt borte fra denne trådens tittel, så dukker det opp noe mer om AIS, kommer jeg tilbake i en ny tråd. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Prolimit Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 I dag har mine AD41B fått fölgende oppmerksomhet: Demontert dysene på begge motorene, kontrollert dysene, alle åpner litt for tidlig. Sjekket at alle kan deles og ikke sitter fast så nå med det bare skaffes schims så vi kan få rett åpningstrykk. Justert dieselpumpa på begge motorene den ene hadde pluncher höyde på 1,81 og den andre 1,85. Nå har begge 1,80 som boka sier, så får vi se når allt er klart hvor lett de starter og hvor mye de ryker. Noen som har en enkel måte å få opp kobber skivene som tetter mot dysene ? Sverre Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Auskar Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Er ca 50cm med snø så i år får jeg båten på sjøen senere enn hva jeg har gjort de siste 20 åra vil jeg tro. Litt irriterende, men samtidig ikke stort å gjøre ved, nordavind med snø og slaps frister heller ikke til noen båtturer. Får bare vente på bedre vær slik at jeg får vasket, bunnsmurt og polert båten. Blir en tur eller to da omkring holmer og skjær. Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Satt ut jolle.montert fendere og fortøyninger til moderskipet. Snart...... Link to post
Puffen Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Hele påska har gått med til omfattende båtpuss. Fikk plass til båten inne på verkstedet på jobben, og har flotte forhold. Gobbien har ikke vært særlig godt oppfulgt fra tidligere eier. Den er som nevnt en 2006 modell, og de første 2 årene ble den godt påpasset. Deretter stod den på land i 2 år, før den ble solgt videre. Han som jeg kjøpte av hadde den bare 1 år, og han brukte den mye. Men utover det ingenting. Ikke en gang rengjøring det året. Resultatet ble en lettere nedsarvet båt. Dette var jeg klar over, og prisen ble deretter. Med tanke på raset i båtpriser de siste 2 årene, ble det likevel ikke noe supert kjøp. Jeg anså meg selv som kompetent nok til å få båten tilbake i ship shape, men det har vist seg å være litt mer krevende enn jeg tenkte. Vi nærmer oss. Nå har all teak blitt rensest og oljet. Mye jobb. Under fenderlista har jeg fått polert den opp, blank og fin, men over lista er det et større prosjekt. I går gjorde jeg en kardinalfeil og tok i mot et middel som skulle gjøre susen. Lakkrens fra Turtle. Ble fortalt at det skulle brukes på samme måte som hvilken som helst voks. Gni utover, herde og deretter polere. Det viste seg at dette var en vanlig rubbpolish, og etter at den fikk herde over natta, er det et helv... å få den vekk. All skit er vekke, men det er veldig vanskelig å få skikkelig glans i gelcoaten igjen. Nå er alle butikker stengt og båten må ut på tirsdag. Forsøkte med flytende bilpolish, men med begrenset resultat. Får prøve med hard vax i morgen, men det virker tvilsomt. Må antakelig bruke noe som rengjør dypt. Tips ? Turtle lakkrens virker derimot mye bedre på rustrfritt enn Autosol. Den får metallet til å glinse momentant. Link to post
Laholm Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Gjort endel ting som skulle vært gjort for lenge siden. Vasket vinterens spor etter fiskesesongen på akterdekket. Fjernet gammel guffe fra kjølsvinet, vasket maskin og maskinrom (hovedsakelig gjort av juniorsjefen som er mykere i leddene enn jeg er) Gått gjennom gamle etterlatenskaper i båtens ulike lagringsrom (sikkert bare meg som ikke gikk gjennom klesskapet i høst), vasket grønske av dollbord. For kaldt til å starte polering. Må bestille tid for landsetting/ bunnsmøring første gang det er hverdag! Laholm Link to post
torbi Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Igår skiftet eg til ny kokeapparat, og idag gjorde eg ferdig med å montere nye weber og oppstart, funket fint, godt og varmt, også skiftet eg ny kjøleskap isotherm 65L med teak front, og prøve kjørt, funket ok og blitt kaldt etter 1 timers kjøring, bra, imorgen blir det rydding ombord. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Neros Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 (redigert) Avlevert lille-båten til ny eier, og hatt besøk av politi i store-båten... Det siste grunnet besøk av tjuvfanter som ribba båten min for: vester, plotter, tv, bilder, klokke, barometer, oljelampe ++++ fan så forbanna jeg er :-( Mistet verdier for rundt 20K, samt div personlige ting som er uerstattelig... Skjedde på innlåst område av Vallø Marina (Tønsberg) natt til Påskeaften.... Grrrrrrrrrr Redigert 8.April.2012 av Neros (see edit history) Link to post
Lady B Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 Måket vekk to tonn blaut snø... Link to post
SuperGnisten Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 I dag er det ikke gjort stort.. Tok hjem alt skaffetøy i går, og etter en runde i oppvaskemaskinen gikk dette ut i båten igjen i dag. Så spylte eg støv av sprayhooden.. Fiksa nye seilnummer i spinnakerene mine.. Dette var avslutningen på 5 uker med vårpuss. Har heldigvis gjort et solid innhug i todo listen min. Har tatt skroget helt ned, sparklet opp behandlet med epoxy, på med vc17... Glatt som bare det under vannlinjen no.. Har også fikset roret mitt (forsterket en sprukket skjøt).. Polert og vokset hele båten.. Byttet en dørkeplate rundt masten.. (hadde fått nok vannopp gjennom tiden...) renset dasspunper og slanger. Pusset og kontrollert gjennomføringer, gjort bommen klart for nytt storseil, -nytt uthal.. laget dekksfeste til nedhal på fordekk nye bryteblokker ny skinne til genuaen (egen til 3'ern) gjort klart for flyvende skjøtepunkter på genuaen.. (må bare få tak i riktig skinne) sparklet opp småskader i gelcoat i skrog og kjølsvinnet tillrettelagt strikk for å holde seilene på dekk Nå trengs det mer båtpenger for å korte ytterligere inn på listen... Det viktige som gjennstår er sikkerhetsutstyr for regatta så er resten "bonus"... sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
"Mathilde" Svart 8.April.2012 Link til dette innlegget Svart 8.April.2012 En liten ettermiddagstur ut til opplagsplassen og fikk montert sprayhood og foldepropell. Skal ut til båten i morgen også, men da er det meldt regn Håper det er feilmelding. Hvis ikke blir det nok kun innvendig vask. Link to post
SiA Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Har fått bunnsmurt, i morgen bærer det til vanns! Skal bli godt å komme igang med sesongen Hilsen oss i "Ronja" Link to post
Prolimit Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 De siste dagene har gått med til fölgende: Demontert og rengjort alle dyser og justert åpningstrykk på de jeg hadde schims till og bestillt schims till resten. Blir kanskje klart i helgen om jeg får deler. Gitt teaken på badeplattformen litt stell etter att den har värt uten i minst 15 år. sverre Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Båttransport D5L Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Montert opp Skilletrafo,Cyrix-i 225A skillerele,nye Optima startbatteri for hovedmotorer,gamle satt til start av gen. samt nye batterikabler 95mm2. Link to post
Key Freak Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Byttet ut hele batteriparken. Tung jobb! Men nå står det 4 stk. AGM-batterier klare for en ny båtsesong. Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
RanaPlast15 Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Idag tok eg noe som måtte gjøres før sjøsetting,nemlig å bytte ut siste del av de "usikre" momenter på påhengsen. Motoren er en 1978 modell som er totaloverhalt,men pga mange utgåtte deler var det ikkje alt som kunne skiftes ut,og mye måtte bare bearbeides for å få best mulig desverre. En helv##"%# jobb!! Anyway,byttet coilene idag,samt nytt bensinfilter og tappet ut gearolja. Var komt litt vann i olja,men det får stå sin prøve. Og nå som coilene også er nye,er alt av det elektriske nytt også(stator og tenn.modul rauk ifjor..) Nå bør denne fungere smertefritt :) Link to post
bert Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Hei,alt klar for sjøsetting i morra, gleder meg som en unge.Skal bli gått å fyre opp Volvoen igjen. Link to post
Salt Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Rydda i kabler, fjerna limbåndspor (limbånd, det er det samme som teip/tape, det), vaska kjøleskapet inni. Kjempeinnsats! Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Fått uventet påfylling av båtpenger samtidig som jeg fyllte ferskvannstanken . Nyter også hvert øyeblikk med den nye turboen,ingen tåkelegging lenger Link to post
wd200s Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Hei,alt klar for sjøsetting i morra, gleder meg som en unge.Skal bli gått å fyre opp Volvoen igjen. du er heldig meldt bra vær i ostfold i morra Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn