Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Byttet to beslag type "fenderfester". De er i kromet messing bortsett fra fjæra, og da forsvinner jo funksjonen etter noen år.

Skal bytte hengsel på ene toalettet også. Må demontere det for å komme til å baksiden. Plastbolt med plastmutter som holder hele setet, holder ikke så godt over tid.

Har også begynt å samle på meg deler til montering av 130 cm antenne til ICE routeren jeg skal fastmontere.

Rett og slett koselig småpusling :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Fikk endelig ballistic-propell fra usa. Gleden varte helt til testturen, som viste max 4900 rpm.. Så da må jeg nok bestille en til og vente to uker til.. æsj..

Har forresten en strøken ballisticpropell til salgs :giggle:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Fortsatt å pusla med båten i dag.

Flagget vårt var bleket og sømmene startet å rakne. Ikke lett å få tak i 120cm langt flagg som vi har, men Flaggfabrikken National har butikk ved havnen i Gøteborg, så vi fikk nytt norsk flagg og ny svensk gjestevimpel. Viktig for oss å ha pene flagg. Den butikken er verdt et besøk for maritime nostalgikere. Stora Badhusgatan 18, ca 1 km langs elva vestover fra Lilla Bommen.

Fikk en tur på CO også og fikk kjøpt glassfibersparkel, manuell drill og borr. Fikk plastet igjen hullet til en kalesjeknapp til flybridgetrekket og satt tilbake knappen.

Også fikk jeg endelig tatt ut den hel..... kurven som tok opp halve kjøleboksen vår. Til andre NW eiere: ta av lokket til kjøleboksen under førersetet, fire skruer i hengslene så er kurvf..... ute :thumbsup:

Har prøvd å få lanterne til jolla å funke. I går var det dårlig kontakt, men den lyste. Etter mine forsøk på rep lyser den ikke. Lost my mojo.....

Får gjort så masse når jeg er i båten hele tiden :thumbsup:

Feilsøkte lanternemasta til jolla og funnet feilen. En smekker, tynn konstruksjon som neppe er dugandes på båt, men det er da en lodding av en tynn kabel som er løsnet. Fikser det senere. Mojo is back...

Sjekket motorene grundig. Oljenivå, veivhusfilter, sjøvannsfilter, reimer, kjølevæskenivå, tappet av vannutskillerne. Visuell nspeksjon av alle kriker og kroker, sjekket oljenivå på drev ( hydraulikkolje lukter ikke godt). Vasket motorrommet. Fant litt saltutskilling på ene intercooler lokket som jeg får følge med på.

Vasket båten over fenderlista. "polert" med ny type Jotun spray voks.

Det var dagens gode gjerninger. Ho blir stelt godt med for tida :yesnod:

I går var det frem med glassfibersparkel og tette igjen noen skruehull til en takplate som bar preg av at jeg har hatt den plata nede en del ganger (mye tekniske greier montert over heR som jeg hygger med å studere). Min kjekke manuelle drill kom til nytte nok en gang :yesnod: Så fikset jeg litt på vannlåser på toalettene, fikk hevet de et par cm slik at potta holder bedre på vannet når man trenger det. Til slutt tok jeg ut et par ledlys på badeplatformen og renser de for grønske, monterte de med tettemasse så de holder seg renere.

Kos :yesnod:

Var ombord ved 7- tiden og har ryddet opp diverse i et par skuffer ombord. Noe kastet. Noe tatt med hjem og endel har funnet felles plass i kjekke plastbokser med lokk.

Har også lagt om kabelen som gir AIS-signal til plotteren.

Nå gjenstår en sjekk i motorrommet.

Lunsjen er innagjort og titter jeg ut av styrhuset ser det ut til å bli en flott tirsdag.

I morgen blir det trolig overnattingsturer igjen.

Kvalitetstid at sammen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sjekket "stjerna" etter 3 uker i utlandet. Alt vel. Løste også et lite septikkproblem før det ble krise. Interessant at det å fikse en "drittventil" gir en sånn godfølelse etterpå...

Mao: hun er klar for tur torsdag :-)

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Montert TV-antenne. Trekt kabler til antenne og til kontrollpanel til lyskaster. En del demontering, og deretter trekking både i og utenfør rør som ligger i båten. I morgen blir det litt kobling i koblingsboks og flytting av kontrollpanel til lyskaster.

i går fikk jeg endelig etterisolert kjøleboksen. En jobb jeg skulle ha gjort for flere år siden, men som bare har blitt utsatt. La på isolasjonsplater under og på siden av boksen utvendig. La også på en ekstra plate under lokket og satte på pakningslister. I tillegg fjernet jeg motstanden ved termostaten, som visstnok er satt der beregnet på land med et annet klima enn vårt. Dette skal redusere strømforbruket betydelig, men vi får se...

Uansett...den beste måten å skaffe strøm på er å redusere forbruket. Siden kjøleboksen er den største strømtyven ombord hos meg, er jeg veldig spent nå på hvilket utslag dette vil gi. Men i fra før var boksen helt elendig isolert, og delvis uten isolasjon i det hele tatt, utrolig nok. Så her bør det være mye å hente. Jeg kommer tilbake med oppdatering.

Vasket under dørken. Samler seg opp endel grums der etterhvert. Gjort rent propellomstyring og thrust-lager. Mye gammelt fett... Ellers så regner det såpass at tanken på en båttur ikke frister noe særlig.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...