Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Satser på avgang til Sverige i morgen... I dag rydding og oppkobling og klargjøring for ekstern GPS utgang på min kartplotter. Har nå både Garmin kartplotter på fly og Northstar 12" nede men fremdeles synes jeg det er mye enklere med OpenCPN som planleggingsmaskin.

Det å kjøpe seg vestlandsbåt ble for meg en lang runde med vedlikehold, men så blir jeg jo godt kjent med båten da...

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Ettersom båten ble sjøsatt forgjeves igår (fikk ikke start) - så ble dagens oppgave å feilsøke. Motor tenner og går et par sekunder for så å dø ut. At motoren ikke fikk bensin slo meg som første årsak, har gått igjennom både forfilter (racon) og bensinfilteret på motoren, i tillegg til pumpeblæra. Det viser seg at blæra bare pumper luft, tømte bensinfilteret på motoren og forsøkte å fylle det opp igjen med blæra men uansett hvor mye jeg pumpa så skjedde det ingenting. Virker som lufta bare går frem og tilbake.

Gikk kjapt over alle koblinger fra drivstofftank til motor uten å finne noen åpenbare "hull" i systemet. Spørs om det ikke kommer en egen tråd snart - ikke lett med sin første båt! Kom gjerne med tips på IM (for ikke å forsøple tråden) hvis dere har noen umiddelbare forslag.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Gått den fra Kr.sand til Grimstad og fant en annen bp-vimpel. Hilste på DundunII og en liten kaptein sabeltann. BP-vimpelen er nå uoffisielt blitt sabeltann-vimpel! :-)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Overlevert den til nye eiere. Det var med stort vemod jeg så den gå ut av havna, og forsvinne bak moloen. Men det kommer en ny om noen dager, så for vel klare 3 dager uten båt.

Spennede. Hva har du bestemt deg får?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Fase 1 i mitt ryddeprosjekt i det elektriske anlegget. Lagt opp ny kurs til VHF utenom hovedstrømbryter, fjernet gammel moro fra tidl installasjon til lodd og Plotter. Imorgen tidlig forenes Plotter og VHF i deres nye samliv i sikkerhetens navn :-)

Men ting tar tid gitt. Legging av kabel i en Tresfjord ga i allefall fornyet innsikt i "kjelleren"...

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Etter årets ferietur så må jeg reparere litt i kjelleren.

Slangen for varmtvannet fra varmekolben sprakk ikke mindre enn 3 ganger i løpet av 3 uker på sjøen. Siste gangen nådde da selvfølgelig vannstrålen bort til laderen til batteriene mens vi lå med landstrøm.

Nå må jeg da begynne med slangeskifte spesielt på varmtvannet og ny lader har jeg på vei fra Jørg Becker som skal på plass asap.

Deretter må neste prosjekt bli å skifte septikkslanger da disse også ufrivillig måtte inspiseres på årets tur. Ser antydninger til urinstein i slangen fra dassen og da er det vel ikke annet enn å ta dritjobben før det blir en skikkelig drittjobb når slangen tetter seg til slutt.

Satser på å polere babord side i morgen hvis været holder. Skuta er ikke polert siden september i fjord på skutesida. Nano TC holder fint. Autosol og Nano TC for oss. Før var det Max Wax som dugde. Kjekt å ligge i bås.

Torsdag går vi utpå for langhelg igjen. Nyter pensjonisttilværelsen.....

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...