jebo Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Tja, nå bor jeg i Øvre Eiker så på Mandagskvelden kunne jeg nesten ha fortøyd båten i utgangsdøra:-) Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 har lakket dashbordet, etter å ha støpt inn ny pod. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
REM Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Bytta olje og filtere på motorene i kveld. To oljefiltere på hver motor, derav ett "Bypassfilter" Noen som vet funksjonen til bypassfilteret? Skal byttes ved hvert annet oljeskift akkurat som det ordinære oljefilteret. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
beauty of aqua Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Dette ser jo berre lekkert ut grønningen! keep up the goood work! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 To oljefiltere på hver motor, derav ett "Bypassfilter" Noen som vet funksjonen til bypassfilteret? Med forbehold om at jeg oppfattet rett. By-pass filterets misjon er å supplere det det vanlige filteret ved behov. Dvs. ved høy gjennomstrømning (økt trykk) og ved evt redusert gjennomstrømning i filter nr.1 om det skulle begynne å tette seg etterhvert. Det sitter en slags trykkventil som justerer dette. Denne stenger aldri helt, så en liten del vil alltid gå gjennom by-pass filteret. Man kan kjenne at det blir varmt sammen med det andre filteret selvom motorene går uten noe særlig belastning. D4 og D6 har også by-pass filter, men der mener jeg at begge byttes på hvert oljeskift? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Javi Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hmm. Har i dag vært i "feil butikk" og kjøpt eksos slange til 1.100,- pr meter i en "ikke båtutstyrs butikk". Jeg ser at jeg med god margin kunne spart inn kjøreturen til enn velkjent båtutstyrsbutikk som selger tilsvarende slange til 345,- pr. meter. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Takk sap_2000, det ante meg vel at det kunne være noe slikt. Begge oljefiltrene skal byttes ved hvert annet oljeskift på TAMD74 ihht manual. Intervallene er oljeskift hver 100 time med lavsvovel diesel som jeg går på. Jeg gidder ikke telle timer og bytter olje to ganger i året Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 (redigert) Det er nok smart. Jeg liker å gjøre det samme både på biler og båter. Sikkert overdrevent, men det føles bedre med friskt blod i årene på motoren :) Var det ikke oljefilter hver gang, og by-pass filteret annenhver gang? De skriver: "Replace oil filter (1) and by-pass (2) at every other oil change" Etterlater rom for tolkning... Her er litt fra 63P Manualen. 74/75 har vel samme oppsett. In addition, a by-pass filter has been connected. Part of the oil which leaves the piston cooling valve (oil for piston cooling) is diverted to the by-pass filter. After filtering, the oil is returned to the sump. Apart from this, the oil has the same flow paths as the filter housing in the other engines og The TAMD 63 also has a by-pass filter (partial flow filter), the by-pass filter is an optional extra on the other engines. Since only a small proportion of the oil flow passes the by-pass filter, the flow rate is relatively low. The filter can thus remove very fine particles from the oil. For this reason, the filter insert consists of a number of disks of porous paper stacked upon each other. Redigert 9.August.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 I manualen min skiller de ikke på filterne. Begge skal byttes ved hvert annet oljeskift. Ser i linken din at bypassfilteret faktisk renser oljen til underspylinga av stemplene. Dette med manglende kjøling/underspyling var vel angitt som årsak til havariene på D6 (eller var det KAD42?) Hvorom allting er, det å bytte bypassfilter på stb. motor var litt av en jobb. Skjønner hvorfor enkelte dropper dette og "utsetter" det til en annen gang. Hele salongen på stb side måtte fjernes(skrues løs fra skottene) for å få tilgang til ei luke som åpnet for tilgang på yttersiden av stb motor. Hovedfilteret derimot var montert på et adapter som var lett tilgjengelig bak luftfilteret. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 (redigert) Kad 42. D serien har ikke dette problemet På d serien byttes begge oljefiltene hver gang Redigert 9.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Montert elektronisk måkejager. Også har vi kjørt noen timer Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Etter en uke bortreist på jobb,tok jeg turen til båten for å se om det hadde kommet inn noe vann,men knusktørr nok en gang og startet på første slaget idag også fikk litt godsnakk og skryt av meg,imorgen tar vi en tur ut på vannet Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Faxen Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Sjekket at toalett bryteren ikke funket. Hva skal jeg bruke? Dette er tredje jeg må bytte ut. Må være litt pen da...... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mah Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Har demontert septiktanken og kastet den, kjøpte en ny slange og har nå rett ut dass. Ingen drittlukt i båten lenger Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 til FAXEN. kobler du bryteren via rele varer den litt lengre Sitér dette innlegget Link to post
Slakaball Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Kjøpte (brukt-)båt på torsdag og min første jobbedag på den var i dag. Rensing av vanntanken, generell gjennomgang og rydding av gammelt sikkerhetsutstyr.. Nødbluss og raketter med utløpsdato 3/95.. Begynte også på drittjobben.. Jepp. septik og toalettproblem. Sukk.. Forhåpentligvis "bare" tett lufting, men frykter at jeg må ta fra hverandre hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 begynn med tanken, bend og overganger er noe dritt, går på en måte feil vei slik at det "fisker" Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Det er enkelte jobber jeg helst ikke vil ha, og den typen er en sånn Kan bekseftes, jeg staka dass, og Tom tok bilder:) Fikk noen tips da:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Slakaball Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Ingen bend mellom tank og toalett, strake veien. Tanken står høyere enn toalettet og tømmes etter fritt fall prinsippet. Tilbakeslagsventil/-klaff/-dings er muligens defekt kanskje.. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Som egilwh sikker kommer til å si, og slik går no dagan.. I dag har jeg forsøkt å kjøpe trangere dyser til blåsebenken, men neeeei... Ingen blåsing av topp og gearhus, så da får en begynne med detaljeringen til Storebroen. Så i dag har jeg eksperimentert med forskjellige poleringsvokser på forskjellige skiver. Noe funket noe funket ikke. Øvelse gjør mester.... Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Toroa Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Og det til tider forumutskjellte filter og vannutskiller fra CAV, som jeg aldri har plagdes med på mer en 30 år, fikk en omgang med polering. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Javi Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Slippsatte båten i går ettermiddag og fikk byttet lekk eksosslange. Et par timer senere ble det sjøsetting igjen. Det føles mye bedre og vita at lekkasjen er borte. Redigert 13.August.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Kan bekseftes, jeg staka dass, og Tom tok bilder:) Fikk noen tips da:) Det er den morsomste jobben hvis jeg kan ta bilder av andre som staker, og kun være rådgiver Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Satt riggen litt fastere. Festet sikringsmuttere med locktite. I går kom vi inn med slakke vant da en vantskrue skrudde seg opp. sjekka effekten av måkejager. Ingen møkk hos oss Redigert 13.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slakaball Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Stake dass.... Urinstein herfra til glade jul. Har i hvertfall fått opp ett lite hull så jeg kan få kjørt på med diverse remedier. Dessverre var Maritim tom for septikrens, så man få vel bare rense toalettet og sette det sammen igjen og finne noen andre kjemikalier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.