Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Hadde en herlig ettermiddagstur etter jobb i dag -- vind var det dårlig med, så det ble litt motordur, men med rolig hav og en varm sol skal man være bra vrang for å ikke trives.

 

Merket en ukjent lyd på vei inn i havna, uten at jeg reflekterte voldsomt over det -- det kommer jo så mange rare lyder fra båter. Vel fortøyd kikket jeg inn i motorrommet, det viser seg at hele dynamoen har ristet seg løs. Ingenting er ødelagt, så dramatikken var begrenset, men underlig likevel. Har skrudd den løse bolten på plass igjen nå, satser på at loctite gjorde susen.

Link to post

Fikk lagt opp et ekstra varmeuttak for Webastoen igår. Det båste like friskt i alle dyser, så kapasiteten på 5,5 KW holder lenge til mine 4 uttak. :thumbsup::sweat: Så nå har jeg en Dickinson parafinbrenner, defroster på 10KW og Webastoen med ett uttak i hver "avdeling". Så nå kan kanskje fruen bli med på en vintertur på fjorden uten å fryse? :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Vasket motorrom, kjørt frostveske i motor, tappet vann og sprayet kontakter mot irr. Satt opp stativ og lagt på presenning.

 

Nå kan vinteren komme !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Formiddagen var heller fuktig i Rogaland i dag, så jeg fant ut at jeg kunne bedrive litt fiksing i stedet for å stikke til sjøs; dagens prosjekt har vært vedlikehold av batterier. Syrevekt målt og batterivann fylt på den ene banken (den andre er vedlikeholdsfri), i tillegg har jeg hatt av alle poler, disse er nå pusset og smørt opp.

 

Sola stakk selvsagt frem når alle batteriene var ute, innen jeg hadde fått alt på plass var det såpass sent at det ikke var verdt å legge ut -- med syv batterier tar ting tid ...

Link to post

Strøm og fuktig miljø i båt er ikke alltid venner. I dag har jeg feilsøkt hvorfor lensepumpa ikke ville pumpe. Tenkte kanskje pumpa vår reist til de evige jaktmarkeder, for jeg har aldri skiftet den, og jeg har kjent denne ”damen” med pumpen siden høsten 1999. Hvor gammel pumpa er, vet jeg ikke, men "damen" er fra 1976.

Sjekket så først med å ”jukse koble” rett fra batteriet og til pumpa, og den pumpet som en helt. Så var det å sjekke ”forover” mot bryteren via en sikring. Sikringen var hel, men det var rett og slett dårlig kontakt i holderen som var feilen. ”Verktøy på boks” var løsningen.

Deretter ble fettpressen til pakkboksen reparert. Stemplet hadde løsnet, så ny låseskive til den nette sum av kr 2,50 ble byttet, samt at gammelt fett ble fjernet og nytt fylt inn.

Alle seilene (3) er fortsatt på, satset på en dag eller to uten regn til uken, så jeg får de av uten at de er kliss våte.

Neste feilsøking på tapetet er å finne ut hvorfor lade lampen lyser. Må få fikset det før transportetappen på en time til ”vinter hangaren” skal seiles.

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post

I dag har jeg tømt båten for klær, sengetøy puter osv. Og bøker og papirer pluss matvarer er også tatt med hjem. VHF, TV, kikkerter og internett-router er også fjernet.

I overmorgen skal Trudelutt på land, så da går jeg inn i en lang vinterdepresjon frem til sjøsetting igjen i første uke av april.

:nonod::thumbsdown::cryin::headbang:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da var båten min i hagen også, var ikke spor av groe på den annet enn noe rur rundt hællager og propellen til loggen. Ble også gledelig overrasket over kjølens tilstand, var et par rustroser, men ellers helt fin. ILAS-krybba er en patent jeg ikke er helt fortrolig med, men ser ut som den står stødig, det får vinteren vise. Nå gleder jeg meg som en unge til å gi båten puss, kjærlighet, og oppgraderinger.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...