Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Skal legge nytt teakgulv bak og begynte å fjerne det gamle. En hel**tes jobb. Teaken sitter som støpt til gulvet, og jeg må meisle det av, bit for bit.

Under ser dere et utvalg av verktøy jeg har forsøkt meg med. Eneste som dugde var motorhøvelen. Blei jo et jekla mess med spon og støv, men ikke noe annet dugde faktisk.

Noen som vet om en lur metode?

img_1342.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

I dag er motorrom og generatorrom sikret med varmerør. Meaco`en er slått av og viftovnen ertstatter avfuktern nå som kulda kommer.

frostvakt_motorrom.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Skal legge nytt teakgulv bak og begynte å fjerne det gamle. En hel**tes jobb. Teaken sitter som støpt til gulvet, og jeg må meisle det av, bit for bit.

Under ser dere et utvalg av verktøy jeg har forsøkt meg med. Eneste som dugde var motorhøvelen. Blei jo et jekla mess med spon og støv, men ikke noe annet dugde faktisk.

Noen som vet om en lur metode?

Tror jeg ville skjært teaken i felter(sirkelsag hvor du kan justere dybden på kuttet) slik at du i hvert fall får med mer enn noen få cm. Deretter brukt en barkespade som man sliper tynnere på tuppen.

Ingen erfaring, bare en teori.

Nå ser jeg ikke hvordan teaken er limt, men om det er elastisk lim så er det ikke sikkert teorien med skarp barkespade fungerer. Da må du prøve å komme til og skjære limfilmen. Til den jobben må du ha noe virkelig tynt å skjære med. Lurer på om det ikke finnes noe som ser ut som en pianostreng med tagger hvor strengen sitter montert i en bøyle. Hva dette heter aner jeg ikke.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei

Nei ikkje skifte pakkboks på sjøen. Vi har heldigvis ei skikkelig båtvog med stropper i Førde Båtklubb så det tar 2 min fra du går inn i vogna til båten er tørr.

Skrudde av styresylinderen til roret og satt det på tvers, da fekk eg løyst av flensen og dradd bak akslingen så den gikk fri flensen.

Vips så er det bare å hive av gammel pakkboks og sette på ny.

Nå når eg veit 100% korleis det skal gjøres, burde ikkje gå meir enn et par timer fra båten vart løftet til sjøsetting. Det gjelder vikens 880 med et hav av plass til å skru på vel å merke :thumbsup: .

Er jo litt kjekt å skru på båt også, bli kjend med skuta. Kjøpte den for 3 veker sia, brukt hos forhandler. Garanti er kjekt å ha.

14 dager med vakt på jobb, så håpe på go vær til å fiske juletorsken :yesnod:

Greger

Redigert av G.N (see edit history)

Skrudde av Gear olje kjøler, samt olje kjøler og eksos manifold og Turbo, må inrømme at det var kaldt til fingrene å jobbe ute i dag så da er det godt man har kaffe og landstrøm.

Så var det å ta med seg tingene hjem og sjekke kjølere, der fikk jeg jo en overraskelse da jeg åpna motor olje kjøleren, for ut av sjøvanns lokket på tilførselssiden ramla det ut

tilnærmet en halv impeller i variable størrelser... hmmmm brukt båt og slarkete vedlikehold eller :o men men rent og fint nå. så da er det vel bare å fortsette i mogen..

Tror jaggu jeg skal lage egen prosjekt tråd om båten min, er jaggu nok å skrive om :)

Takk for tipset VannTro. Barkespaden kan jeg ha tro på. Hvor får man tak i en slik? På Felleskjøpet kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Skrudde av Gear olje kjøler, samt olje kjøler og eksos manifold og Turbo, må inrømme at det var kaldt til fingrene å jobbe ute i dag så da er det godt man har kaffe og landstrøm.

Så var det å ta med seg tingene hjem og sjekke kjølere, der fikk jeg jo en overraskelse da jeg åpna motor olje kjøleren, for ut av sjøvanns lokket på tilførselssiden ramla det ut

tilnærmet en halv impeller i variable størrelser... hmmmm brukt båt og slarkete vedlikehold eller :o men men rent og fint nå. så da er det vel bare å fortsette i mogen..

Tror jaggu jeg skal lage egen prosjekt tråd om båten min, er jaggu nok å skrive om :)

Ja gjør det med å lage tråd... :yesnod::thumbsup:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Takk for tipset VannTro. Barkespaden kan jeg ha tro på. Hvor får man tak i en slik? På Felleskjøpet kanskje?

Felleskjøpet har barkespade: http://produkter.felleskjopet.no/trade/productview/798606/882/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...