Banarne Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Vært innom Båtbua og handlet litt lakk og ymse til oppussingen av interiøret,tok samtidig og gjorde de i butikken oppmerksom på prisforskjell fra en konkurrerende butikk på badeplattformen jeg kjøpte av de,med resultat at jeg fikk tilgodelapp på prisforskjellen :) Bra service Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Astor Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Astor:hvilken lakk er det du bruker på treverket? Og hvor mange strøk? Utvendig bruker jeg Epifanes teaklakk. Innvendig bruker jeg Hampel sin lakk i variasjoner blank, semimatt og halvblank. Det har blitt mange strøk etter hvert. Nå er alle pyntelister skrapt ned og pusset og da er det pån igjen. Jeg liker å tusle med dette og føler at jeg holder skuta pen med dette. Men som bruksbåt som Astor er så blir ting slitt etter hvert. Hele salongen blir nå brushet opp. Bak teakstavene fant jeg en lekkasje fra et av vinduene. Fikk skåret ut det dårlige stykke og skjøtet inn frisk ved. Nå er det bare å stoppe lekkasjen. Umulig å se med teakstavene på plass. Dette er en fin tid å drive vedlikehold innvendig. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tom Rør Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Har fått hjelp av Snekker`n fra Bp til å markere ny vannlinje, og lagt på første strøket med primer. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Da har jeg tilpasset "Bedflex" madrasspiler til den ene akterkabinen, og bestilt en Bonpet ampull for brannsikring av motorrom. Seatronic skulle ha kr. 2495,- for ampullen, mens Minde Unit Supply skulle ha kr. 1995,-. Det er god timebetaling å bruke noen surfeminutter på nettet Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Legg planar, skriv huskelister og bestiller delar til neste tur over fjellet for å tilbringe tid i båten. Blir ein nitidig prosess å gjera reint i botn under motorane for å få ein litt annan od`ør i båten. Tette lekkasjar om været er på rette sida. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
MajorAndy Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Hentet flybridgepresenningen hvor syningerne er mørnede. Aftalt med lokal kalechemager at han bruger et par timer på at sy den op igen, så holder den nok et par år til...Og konstaterede da jeg hentede den, at mekanikeren har i gang med at afmontere drevene for at skifte bælge og servicere. Kun lidt over to måneder til søsætning!! Tempus Fugit... Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Satt luke til kjøleboksen i den nye benkeplaten, pusser/matter ned salongbordet,men det er 5 minus i garasjen så jeg lurer på og få opp en varmepumpe her. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Gjort ferdig ny vannlinje, og fjernet gjennomføringer til motorene. De var like fine etter 13 år. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 I dag har jeg gjort akkurat det som skal gjøres med en seilbåt: Lite vind, men ellers en fantastisk vinterdag når jeg bare fikk truet bort isen bak båsen. Sitér dette innlegget Link to post
Drømmende Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Vært og senket påhengsen ned i sjøen siden her er blitt så mange blå grader. Startet den men såg ingen kjølestråle så stoppet den etter eit par minutter, er no litt bekymret. Startes nok ikkje før her er blitt plussgrader igjen. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Tenkte å montere led lys i maskinrommet idag , men litt for kaldt, får vente til pluss grader. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Evita IV Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Første tur i det nye året. Fikk også testa ny autopilot pumpe. https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11894/20130113_103837.jpg Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Fått delene som eg bestilte fra økonomideler til perkinsen. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Free Lillehammer Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Vært og senket påhengsen ned i sjøen siden her er blitt så mange blå grader. Startet den men såg ingen kjølestråle så stoppet den etter eit par minutter, er no litt bekymret. Startes nok ikkje før her er blitt plussgrader igjen. Frossen (og derfor istykkerkjørt) impeller? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Vært og senket påhengsen ned i sjøen siden her er blitt så mange blå grader. Startet den men såg ingen kjølestråle så stoppet den etter eit par minutter, er no litt bekymret. Startes nok ikkje før her er blitt plussgrader igjen. Det er mogleg at du har gjordt det, men det er vel avgjerande at du lar han stå nede i sjøen minst 20-30 min før du prøvar å starte, slik at viss impelleren er frosen, får sjanse til å tine??? Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Drømmende Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Ventet nok ikkje meir enn ca 5 min før eg startet, da eg trudde det skulle holde. Stor mulighet for ødelagt impeller no da? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 En impeller er av de små ting :-) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 En impeller er av de små ting :-) Men en jobb å få skiftet på en påhenger... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 (redigert) Ventet nok ikkje meir enn ca 5 min før eg startet, da eg trudde det skulle holde. Stor mulighet for ødelagt impeller no da? Tja, det er vel ikkje heilt lett å sei bare på dette grunnlaget. Men det du kan gjere er å ta med deg 10-20 l varmt vatn og eit gammalt dynetrekk o.l.. Heise motoren ut av sjøen, svinge han til ein av sidene så surrar du undervasshuset rett over kavitasjonsplata (for der er der impelleren sit) inn med dynetrekket og så let du det renne varmt vatn over der ein 10 min periode. (tøyfillene er bare der for at vatnet ikkje skal renne så fort av igjen) Når du er tom for varmt vatn tek du av tøyfillene og slepp motoren ned i vatnet og startar opp. Kjem det ikkje kjølevatn då etter eit til to min, då er det bare å skifte impeller evt. sjekke for frostsprenging i impellerhuset. Redigert 15.Januar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Drømmende Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Det var heldigvis berre ei lita ispropp som sat heilt oppe i utløpet, så litt varmt vann over utløpet igår når det nesten var plussgrader fikk eg kjølestråle igjenn. Så da blei det ein happy tur utpå å kjøre motoren varm. Tja, det er vel ikkje heilt lett å sei bare på dette grunnlaget. Men det du kan gjere er å ta med deg 10-20 l varmt vatn og eit gammalt dynetrekk o.l.. Heise motoren ut av sjøen, svinge han til ein av sidene så surrar du undervasshuset rett over kavitasjonsplata (for der er der impelleren sit) inn med dynetrekket og så let du det renne varmt vatn over der ein 10 min periode. (tøyfillene er bare der for at vatnet ikkje skal renne så fort av igjen) Når du er tom for varmt vatn tek du av tøyfillene og slepp motoren ned i vatnet og startar opp. Kjem det ikkje kjølevatn då etter eit til to min, då er det bare å skifte impeller evt. sjekke for frostsprenging i impellerhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Montert inn co/gassalarm, satt avfukteren ned i lugaren å monterte den fast permanent, blir fint å slippe disse fuktsluker posene i beholder som ungene velter hele tiden...... Fikk tilpasset speil hos glassmesteren som passer på innsiden av toalettdøra. kjekt med speil fra gulv til tak for fruen.... Nå har jeg startet nedtelingen til sesongstart.....8 uker nå....håper på en tidlig vår. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Første tur i 2013 i dag. Spendt på hvordan den ville være å starte etter lengre tid med kilde. Ingen problem i det hele tatt, fyrte opp etter noen sekunder (har ikke hatt denne på vinteren før) Fikk meg 3.5t på sjøen med litt fisking. Ble ett par små torsk, som gikk rett ut igjen, men en deilig tur. YES nå er sesongen 2013 i gang, bedre sent enn alderig. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
MIMA IV Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 (redigert) Tatt av gearkassa, propellaksel, stevnlager, hylserør og pakkboks. Nå skal alt renses og cutlesslager byttes. Håper gearkassa ikke slurer mer etter en rens... På tide å komme seg i dusjen for nå skal vi på fest! Redigert 19.Januar.2013 av Jørn-75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 (redigert) Jeg har fylt ei glipe på benken i byssa med tetningsmasse, og perfekt ble det nok sikkert ikke, men synes likevel jeg fikk det ganske så pent til ved hjelp av et triks jeg hørte om for noen måneder siden: smør zalo tynt ut over fingeren og bruk den som sparkelblad. Fungerte som bare det! :-) Redigert 19.Januar.2013 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Jeg har koblet om strømforsyningen til Eber D4 dieselvarmer. Tidligere koblet via hovedbryter, men nå direkte til batteriet. For litt siden slo jeg av hovedbryteren straks etter at jeg koblet ut varmeren. Den var derfor ikke kjølt ned. "Oppdaget" flausen etter ca et halvt minutt og koblet til strømmen igjen slik at vifta fikk gå helt til den stoppet (som er prosedyren). Varmeren funker - så jeg tor ikke at den tok skade(?). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.