Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg så smått begynt på vårpussen. Demontert noe av teakinnredningen og gitt det en omgang med olje og ravilakk 50/50. Videre planer er: litt mer vedlikehold på teakinnredningen, male opp blåstripe på skrog, bytte lanternemast for å komme under broen inn til havna, rens av vekslepengene på motor (systemrens?). + mye mer.....

Nå er alt utvendig teak ferdig lakkert med 5 strøk lakk (og før det 5 - 8 strøk olje), avfotografert og lagret på hemsen i garasjen klar for montering på båten når det nærmer seg båtsesong igjen fra mars/april.

teak_lakkert2.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I dag er alle lamper i sikkringsskapethttps://baatplassen.no/bildearkiv/40/40157/sikringstavle_1.jpg byttet til led...https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40157/led_baat.jpg . Ble mye lodding og nye kabler. nå mangler det bare og få tak i ledpærer for 230V så er alt på plass. Fortsatt får jeg ikke lastet opp bilder direkte. har prøvd alt. :confused:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Ny dørk i dusjen, trefliser fra jula som ble saget etter mal. Pent og enkelt.

Trefliser fra Jula har du gran eller furu i stua di til jul :lol:

Fra spøk til alvor hva slags trefliser er det du har brukt og kjøpt på jula har du en link til denne?

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Meldt meg opp til SCR/VHF web-eksamen 1. mars, hos Alfa Kompetanse på Holmlia i Oslo. Har studert Mayday-boka i vinter samt, trena litt på eksamenseksempler.

Skal bli godt å få sertifikat samt å få fyllt ut lisensen så MMSI-nummeret kan kodes inn i innkjøpt HX851E etterhver før skuta skal på vannet.

Haha.. Han var edru da jeg kom.. Snakka litt om sparing en halvtimes tid først for å få han i godt humør, så kasta jeg inn et forslag om å refinansiere osv, fordi det er snart sommer og båten har blitt så liten i vinter så må ha ny. Det skjønte han og lån var ingen problem.. Så da blir det 650 kr ekstra i låneutgifter framover...

Er ikke bankene glad i båtlån altså?

Han var enig i at en skibsplast 655 ville kledd meg bra:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Trefliser fra Jula har du gran eller furu i stua di til jul :lol:

Fra spøk til alvor hva slags trefliser er det du har brukt og kjøpt på jula har du en link til denne?

Akasi(e) tre med plastknotter under. Har ikke link. Er beregnet for utendørs bruk. 149.- for 6pk. Brukte 2 ;-)

G.

Så med glede at pakken fra Maritim er underveis. Det blir nye LED lamper på toalettet og samtidig trekker jeg om ledningene til vinduspussere og belysning. Nye takplater er saget ut i 6mm sydhavsfiner som skal få nytt taktrekk. Det store spørsmålet blir jo hvordan jeg skal få av den store dekksluka. Det er vissnok "siket". Tips mottas med takk. Hvorfor jeg skal bytte? Jo det er vannlekkasje samt at lukelokket er krakilert.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

I dag har jeg prøveksrapt bunnstoffet med nyinnkjøpt malingsskrape, og det ser ut til å løsne så greit at jeg slipper å leie inn ekstern hjelp. Må bare kjøpe inn maske og briller og sette av en time i ny og ne fremover så blir det nok reint. Sitter nå med en litt tørr og rar smak i munne, men det går nok over :wink:

De nye stolene og putene så flotte ut Lars H. :yesnod:

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

I dag har jeg kjøpt nytt skipsur og purret pr. email på for å få tilbake kartplotteren som er til oppdatering i Italia og AIS-transponderen som er inne i England for å få løst problemer med den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...