Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Fylte opp vanntanken i går kveld med Vann/klorinblanning.

Til rengjøring av vanntank anbefaler Lilleborg

1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

Slapp blandningen ned på varmtsvanstanken i dag og satte fersksvanstanken på skylling.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Den oppskriften har fungert fint også her, men mye av guffa sitter i rørene; jeg har skrudd opp kranene frem til det lukter godt og solid med klor i hele båten, så stengt kranene og latt det stå et døgn eller så. Noen gjennomskyllinger etterpå, så er alt på topp.

ikke i dag, men lørdag 27.: de andre i havna bistod med å sette ut båten og legge den i plassen sin, mens vi spiste frokost i Nordfriesland. Takk til dere andre i havna :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

...vel, siden det har snødd, sludda og hagla i stort sett hele dag så spurte jeg Dronningen pent om hun ville vaske en side på familiebåten slik at alt var klart til polering i morgen kveld og 1.Mai, hun sa ja, så nå er vi endelig igang :thumbsup: Gleder meg fordi jeg fikk ny polermaskin til bursda'n :clap:

Plagdes med justering av AQ145 forgasserne, konklusjonen ble å mote meg opp for å sjekke ventilene... kan de være ute av laget å lage krøll i suget til forgasserne??? men BP og litt kaffe fristet mer akkurat nå :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Jeg har vasket støvet av min Ryds 460, sjekket tauverk, ryddet fiskeutstyret og sjekket dette, og startet opp min 9.9 Johnson. Alt fungerer, og nå er det bare å gjøre seg klar til en forhåpentlig fin sommer til sjøs.

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

I dag har jeg plassert "Ronja" i båsen! Fikk tlf i bilen på vei fra jobb at nå hang hun i stroppene! Jeg endret retning til båthavna og var på plass like etter sjøsetting. Ombord og sjekket at alt var OK, satte på strøm, glødet og vred om nøkkelen. Noen få runder, så vroom! :thumbsup: Nå gjenstår det bare vask utvendig og støvtørking innabords etter vinteren, så kan en flytte alt parget ombord igjen! Etterlengtet, har pleid å være ute ved påsketider. Nå er tida snart inne for noen anker- :drink: igjen!

Vi sees kanskje på sjøen!

Hilsen Sindre

Dagen startet med stoffing. Deretter fikk jeg montert den nye ankervinsjen. Var heldig å få kjøpt en utstillingsmodell av Ilas. At den var utgått modell, passet meg perfekt for den passet jo rett på de gamle festene. 4 bolter og 3 ledninger og vips så virket alt som det skulle, inklusive fjernkontrollen. Deilig å vite at den er ny, for den gamle kranglet en del på slutten. Ilas vurderte reparasjon, men etter besiktigelse/vurdering anbefalte de at jeg tok i mot tilbud på utstillingsmodellen. Kommer nok til å bli glad for det tenker jeg. :smiley:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Har nå hatt to mekkedager på opplagsplassen.

• Montert nye slangestusser på septiktanken. De gamle i messing var nesten helt opptæret, og ble erstattet med nytt sett i syrefast
  • Flyttet akslingen 7-8mm lenger ut/bakover, for å få plass til bredere akselanode
  • Montert sinkanoder
  • Ryddet opp i slangekoblinger for ferskvannspumpe, vannfilter og ekspansjonstank
  • Byttet grovfilter for drivstoff
  • Sjekket dynamorem
  • Montert LED-lampe over pentry, på toalettet og i taket i forkabinen
  • Montert kullos-alarm i forkabinen ved utløpet fra Eberspächer'en
  • Sjekket oljenivå på motor og girkasse
  • Etterstrammet diverse slangeklemmer
  • Skrapet løst bunnstoff

- pluss mye trivelig preking med andre båtkæller....

:smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Satt inn 3x Ritar 120AH AGM Deep Cycle forbruksbatterier og 1x Exide EM1000 batteri for start, baugpropell og ankervinsj.

Fjernet gamle gummilister fra motorrom og batterirom, limt på nye.

Byttet 3x knotter på motorlokket

Montert Marelon ventiler på gjennomføringer av samme materiale for inntak septik og uttak septik, montert på slanger med 2x slangeklemmer hver, var bare 1 på inntaket fra før :diving:

Byttet rustne slangeklemmer på luftinntakene.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...