Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

- mens jeg har stått og lurt på om Møkkalasset klarer å løfte Agder'n med krana si

Hmm... Jeg har ikke kran. Men han du mistenker meg for å være har. Og han har maken båt til meg. Og ja, han klarer å løfte min til og fra der den står, men det er bare så vidt...

Ferdig lakket og stoffet. Har bare den hvite stripa igjen, så blir det sjøsetting på fredag. Blir utrolig deilig å få båten på vannet igjen. Selv gjennom denne våren, som har lignet mer på høst enn vår, har jeg som vanlig gledet meg vanvittig til båtsesongen. Båten er blank og fin, mer enn hva kan sies om skipper'n :)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Skåret bort overskytende panel, samt skrudd og limt inn en forsterkning i styrhusveggen. Avsluttet gårsdagen med å plukke i fra hverandre rattet, pusse hver enkelt del, og lime det sammen igjen. Begynte å bli slarkete... I dag er 10kg epoxy og 20 kvm duk bestilt fra Svas Kjemi. Billig å handle, og meget god service... :thumbsup:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

I dag og i går har jeg fortsatt med å overhale motoren, hadde en liten krangel med akslingen som satt fast i lagere i svingjulskåpen.... syns det er utrulig at det ikkje har gått værre :) akslingen hadde 3 cm vandring i lagere, man kunne sitte å rotere det i store sirkler.... skjønner nå hvor denne romle lyden kan ha kommet fra.

fikk pusset ned svingjulskåpen og skal til å lakkere den opp igjen. så den står i stil til resten av motoren.

bilde

skal bli fint når den blir ferdig og står i båten igjen. satser på at den er klar til 17 mai ca.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

I dag har jeg fått i gang mitt Pactor modem. Nu er jeg på "nett".

Sendte min förste e-post over SSB Radio, sendte en posisjons rapport og lastet ned 2 grib-filer over nordsjöen. Alt gikk på 10 min. Kallet opp LA3F (Follo), men fikk ingen kontakt, og kallet da opp en stn i Stockholm på 5.310Mhz. Fikk Kontakt der.

Hver gang jeg slår på radioen blir min posn sendt til Google Earth.

Sjekk WINLINK.ORG, velg Maps og User posn. Vent til alle kallesignaler er lastet ned. Mitt er LA3ERA (ikke LA8PV) :lol:

Nu er jeg klar for seiling utaskjers!! :thumbsup:

Akterstaget kan brukes til mye!!

bilde

bilde

I dag har e tatt ut yanmar i sjekta med en gammal 74 john deer og talje festa i skuffa. fikk et problem når e hadde fått laus motoren, motoren kom ikke høyt nok for at den skulle gå over sida på båten. men fikk lirka den ut :) Skrudd av manifoildet ettersom det er rusta håll i. Og ny demperplate er på plass ! :)

bilde

leverte gamlebåten til ny eier kl 10..
Nå i kveld fikk jeg aksept på bud på ny båt så det går fort i svingene her:)

Gleder meg!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Byttet ut den automatiske lensepumpa, viste seg at den gamle ikke klarte å suge opp fra kjølsvinet, det var den vinteren med falsk tryghet.

Byttet ut pentrypumpe, ikke noe galt med den gamle, men den var litt slapp. Ja det ble stor forskjell, den gamle ga 6l/min, den nye 11, det merktes det.

Olejet alt som skulle oljes ute i cocpiten, nå mangeler bare en lett puss, og ett strøk til der.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Retta opp feilen fra i går. D.v.s. alt som følger med det å ha dratt vann inn i dieselkretsen. Rengjøring, filterbytte, lufting og oppstart. Alt i orden nå. Deretter avfetting og vask av motor og motorrom. Ble riktig så rent og pent i kjelleren. Nå venter jeg bare på kranbil. Har satt noe merkevare i kjøleskapet.... Så nå blir det snart en kveldstur, selv om det blåser og er litt småkaldt. Må man så må man! :cheers:

I går ble skroget (på båten..) vasket, polert og bunnstoffet. Propellen ble blankpolert, og navet, samt det innerste av vingene, smurt inn med rød Swix klister. Sjøsetting er avtalt til søndag ettermiddag.

Da gjenstår det bare å stue ombord et hengerlass med løsøre, så er vi klar igjen!

Nå er resten opp til værgudene!

:sailing:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Ferdig montert skilletrafo,bryter for landjord(on shore) i front av sikringsskap,alarm for landstrøm,alarm for forbruksbank 12v,overvåking av 220v og batteribanker 12v,

Jeg regner med at dette er installasjonene i sjaluppen, og at moderskipet har litt mer avanserte installasjoner? :giggle:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Ferdig montert skilletrafo,bryter for landjord(on shore) i front av sikringsskap,alarm for landstrøm,alarm for forbruksbank 12v,overvåking av 220v og batteribanker 12v,

Slikt arbeid varmer i et gammelt elektrikker/ Signal montørs hjerte! Dette så veldig ryddig og fint ut. :thumbsup:

Selv har jeg ikke fått gjort stort i dag pga. vinden her. Det ble stort sett bare indre tjeneste som vask og støvsuging(etter regnet som er spådd har gitt seg)

/per

Møkkalasset !

Klart det er ombord i sjaluppen , må jo ha noe å øve på ,før jeg starter med moderskipet. :lol:

Skipet 5 !

Syns det er greit å ha det ryddig i el anlegget ombord . Evt. feilsøking er litt greiere da .Til uka blir det å hente ny samsvarserklæring ,og oppdaterte skjema .

Kystfareren

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...