Dalton Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Våknet til en ny dag med 0 grader og tett snøvær... Noen der oppe har en elendig sans for humor... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
valvolainen Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Uff, snøvær i mai. Det er dårlig gjort. Normalt sett burde det vært epoxytemp lenge allerede. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg med et lag lakk idag, men her regner det. Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Montert dieselpåfyllingslokk på dollbord, med Sikaflex for å unngå vanngjennomtrenging, byttet O-ring på dem også. Montert nye dieselpåfyllingsslanger og rengjort ferdig dieseltankene (ble påbegynt i fjor høst og var bare litt småtteri igjen). Dette ble gjort i går, i dag skal madamen rengjøre innvendig Planen er at i morgen når finværet kommer skal vinterteltet av og ny kalesje på Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Salt Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 vært ombord, sjekket reparasjonsframdriften (det er fremdeles for kaldt til å støpe epoxy), sett på masta på land, montert på anker- og trefargelanterner med windex, målt SWR i VHF-antennekabelen (2,3:1 ved 160 MHz - det er for mye), utsatt kabelskiftingen til en dag det ikke er sur sønnavind og regndråper. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Tranen2 Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Rengjort "kjølsvinet", fylt opp begge ferskvannsystemene, startet motor og varmeapparat - sprayhood og letrekk i morgen. Da er jeg klar! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
beauty of aqua Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Ferdig montert skilletrafo,bryter for landjord(on shore) i front av sikringsskap,alarm for landstrøm,alarm for forbruksbank 12v,overvåking av 220v og batteribanker 12v, Hva i alle dager er dette for en skute...litt av noen dimensjoner.og jeg som syns atlanticen min er svær Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Dalton Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Fikk pusset ned to av de nye takbjelkene... Nå er jeg godt nede i det tredje vinglasset... Bedre lykke i morra. Har kjøpt inn pussepapir i dag, så håper på at morgendagen skal komme med bedre vær og høyere temperaturer. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Båttransport D5L Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 beauty of aqua Du ser henne på bildet , er en gammel dame (1972) på 56 netto fot fra statene som vi prøver å holde i den stand vi mener hun fortjener . Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 jeg har lagt opp strøm til min nye garmin 526S idag og pusset litt på dørken.. ser jeg må bytte hele dørken til vinteren igjen Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Så er Salarøy satt ut, med manne kraft. 45 voksn og mange unger måtte til før ho lå nederst i fjæra, klar til 2000 kg barlast, tilfar, master og seil. VP startet også etter noen minutters kinning. Da er det å vente på onsdag og første seiling. Senere i sommer settes kursen mot Sandnessjøen og Kysten Landsstevne. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Rubba og polert halve båten. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Idag har jeg fjernet havnepresenning og satt på den vanlige, siden den har vært på rep!Båten kom ut 1.mai uten at det har blitt noen tur ennå av den grunn! Men er litt nysgjerrig rundt dette med og måle hvor mye strøm man har igjen osv på batteriene.....Kan man kjøpe noen enkel måler og koble opp mot batteriene som viser hvor mye strøm man har igjen pr batteri, eller er det mer komplisert enn som så? Slet litt ifjor med at batterien gikk nesten tomme i uthavn ett par ganger! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
enter4u Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Tja......har løftet ut 62 båter på Vollen marina i Asker :-) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Etter å ha vasket dekk med oksalsyre i går, for å gjøre gulnet gelcoat hvit, vasket jeg og spylte dekk. I dag har jeg polert dekk og overbygg med nano polish. Fantastisk bra produkt. Slipper å vokse etter polish, som gjør det lettvint å bruke. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Salt Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Men er litt nysgjerrig rundt dette med og måle hvor mye strøm man har igjen osv på batteriene.....Kan man kjøpe noen enkel måler og koble opp mot batteriene som viser hvor mye strøm man har igjen pr batteri, eller er det mer komplisert enn som så? Du kjøper en syremåler, tar ut litt batterisyre gjennom skrulokkene på batteriet. Rettledning følger med syremåleren. Du skal ha en syrefekt på 1,28 når batteriet er full-ladet. Har du battrier der du ikke kommer til batterisyren er det mer komplisert. Et multimeter kan du bruke til å måle spenningen over polene på batteriet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
enter4u Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/nasa-batterimeter-med-p-1030 Denne Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Det der var egentlig akkurat det jeg letet etter ja:)Er denne til og stole på da?og er den så lett og ta i bruk som det står? rett på batteriene og vips så er vi igang? Du kjøper en syremåler, tar ut litt batterisyre gjennom skrulokkene på batteriet. Rettledning følger med syremåleren. Du skal ha en syrefekt på 1,28 når batteriet er full-ladet. Har du battrier der du ikke kommer til batterisyren er det mer komplisert. Et multimeter kan du bruke til å måle spenningen over polene på batteriet. Det der blir vel mer for og se om batteriene rett og slett er fulle eller misforstår jeg? jeg er så langt du kan komme unna en elektriker når det gjelder EL- ferdigheter osv! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
enter4u Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 Ja den er nybegynnerenkel å innstallere. Men all strøm må gå via shunten. Er meget nøyaktig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 vært ombord, sjekket reparasjonsframdriften (det er fremdeles for kaldt til å støpe epoxy), sett på masta på land, montert på anker- og trefargelanterner med windex, målt SWR i VHF-antennekabelen (2,3:1 ved 160 MHz - det er for mye), utsatt kabelskiftingen til en dag det ikke er sur sønnavind og regndråper. Målt igjen. Det er jamenmeg antenna sjøl som har kjempehøy SWR (> 9.9). Må til byen og handle meg ny VHF-antenne. Tar med måleinstrumentet (antenneanalysator). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
valvolainen Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Mattet ned og lagt på et lag med lakk. Ett til, så blir det sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Montert ny Eber D4. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Pumpet opp diesel fra bunnen av tanken. Ingen spor etter vann eller andre forurensninger Byttet grovfilter (drivstoff) Hatt en liten "sjau" på tømmepumpa for septiktanken. Etter at ventilklaffene var rengjort, slurpet den septik som bare det igjen! Sjøsatt og tatt årets første tur (300m fra havnekranen til båtplassen)! Skrubbet antisklibelegget på dekk med Biltemas skurekrem (effektivt stoff!) mens "matrisa" svingte vaskefilla innendørs Nå gjenstår det bare å få polert overbygget samt få ombord alt løsøre, så kan sesongen 2013 erklæres for åpnet! Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Rubba og polert andre halvdel. Bytta sink og pusset propellene. Nå mangler bare bunnstoff, så går den på sjøen igjen Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 (redigert) Har pakket ut testet den kombinerte vask og gasskok jeg kjøpte fra finn.no Blir bra når den kommer i båten.. Redigert 5.Mai.2013 av myhreoe (see edit history) Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Dalton Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Finerplatene til kabintaket er tilpasset, og panelen er slipt jevn. Nå nærmer det seg liming av finer. Må jeg rulle på ufortykket epoxy på begge flater før liming? Tenkte å legge på fortykket epoxy med tannsparkel, før platene skrus fast. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.