R_Arendal Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Igår byttet jeg et glass som var sprekt, og jeg satte inn batteriene. Idag har jeg vasket kalesjen med grønnsåpe, tatt av vinterpresenningen, og grovvasket båten. Jeg tenkte jeg skulle installert ny kontrollboks, for den gamle hadde en tendens til å kile seg av og til. Men jeg måtte krype til korset og konstatere at jeg ikke umiddelbart kunne se hvordan den nye kontrollboksen (http://www.maritim.no/motor-styring/gass-og-gir/kontrollbokser/multiflex-kontrollboks-sidemont-inboard ) skulle installeres. I stedet for å fikle med den med risiko for å ødelegge noe, velger jeg å vente på tips... enten fra forumet her, eller fra maritim båtutstyr i Arendal... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 I dag har min fru og jeg tatt Aiolos ut på tur i det fine sommerværet her i Bergen og riktig kost oss sammen med venner Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Frontruteramme limt og skrudd på plass, omsider. Det ble epoxy, fortykket med mahogny støv. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
kjeros Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Etter forskjellige forsinkelser, ble båten endelig sjøsatt i dag. Det gjenstår litt innvendig vask, men med dette været prioriterte jeg en tur på fjorden. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2013 Flott Innstilling "Sap" Har på følelsen at det blir færre og færre som tek sjansen på å hjelpe andre. Hurra for "Sap" Det er jo bare en naturlig sak og gjøre. Synes det er artig og slepe litt, jeg :-) Toppen av lykke i så måte er og dra båter av grunn på en så skånsom måte som mulig. På den som ble slept på bildet, var grunnen en propell hvor mutteren ikke var dratt til (knapt for hånd) slik at den hadde sluret bort gummien mellom akselhylse og bosset (utenbords). Splinten som låser mutteren hadde de dog satt inn. Forøvrig et arbeide utført av såkalte "fagfolk". SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
svebe Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Kjøpte en pussemaskin av typen "Best tools" Den funka ikke. Har rubba båt for hånd...deretter polish og til slutt wax. 3-fotssyken er kurert for en stund. Men resultatet ble etterhvert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Solgt båten idag. Litt trist. Men så er det å glede seg til å kjøe ny bruktbåt :-) Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Tilpasset tapene på den nye byggeplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Skrapt av alt av gammelt bunnstoff og lagt på nytt hardt bunnstoff, så ble hele båten rubbet og polert. Motor har fått full service og kalesje er vasket. Eneste som mangler nå er å fylle bensin og komme seg på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Begynt på ny styrekonsoll... Snart i mål. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
sofa Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 I dag tok jeg siste finpuss før sjøsetting i morgen kveld.dette er siste sjangse sier kona etter 4 år med reperasjoner og jevelskap. Håper på bedre båt tider nå. I dag tok jeg siste finpuss før sjøsetting i morgen kveld.dette er siste sjangse sier kona etter 4 år med reperasjoner og jevelskap. Håper på bedre båt tider nå. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 20.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2013 Benyttet gråværet til å vaske båten innvendig. Puter og utstyr er på plass igjen, og vi er klar for en ny sesong. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Kommer ikke til å meddele noe her om vasking o.l. Derimot har jeg fått brukt epoxyrep. kitet mitt fra West System og fikset en bitteliten utvendig skade under vannlinjen. Og ikke minst justert/kalibrert tankmålergiveren som viste 1/3 full tank når den var helt tom og 3/4 full når den var helt full (vippe-flottør type). Litt sløvt fra produsenten... i Baltikum (Navetten altså). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ahamm Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 fisket i 7 timer, kjørt motor til helv%&%, blitt tauet, blitt hentet i bil, kjørt 10 mil t/r for å hente båtfan. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 (redigert) Bestillt AIS. Ble en Raynarine AIS 650 transponder :-) Sitter og vurderer om jeg skal g堦or en VHF splitter eller montere en 2. Identisk VHF antenne p堡ndre siden av FB. Glad i symetri, lol Redigert 22.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Bruk splitter. Da får du symetri når du setter opp skikkelig ice antenne Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Bytta blandebatteriet på fly. Det forrige røyk første frostnatta sist høst Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Bruk splitter. Da får du symetri når du setter opp skikkelig ice antenne Ingen drawbacks med splitter? Støy, forstyrrelser etc? Forøvrig et meget godt poeng med ICE-antennen. Jeg får høre jeg er noe over gjennomsnittet opptatt av symetri, hehe Har ikke helt bestemt meg for ICE, mobil bredbåndsrouter eller Ole Brum varianten. Begge med eksterne antenner. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 (redigert) Jeg har Raymarine 500 ais med splitter. Aldri opplevd noe problem. Begge brukere av antennene brukes aktivt Ice på ekstern antenne funker bra. Måler som regel hastighet mellom 2 og 6 MbS Litt bilder https://baatplassen.no/i/topic/72342-antenne-til-ice-stoerrelse-og-plassering-paa-seilbaat/?p=1320114 https://baatplassen.no/i/topic/72342-antenne-til-ice-stoerrelse-og-plassering-paa-seilbaat/?p=1320803 Redigert 22.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mox Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Montert solcellepanel, laderegulator og eksternt display.. http://sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=343&option=com_virtuemart&Itemid=39 http://sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=917&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=39 http://sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=117&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=900&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 GPS en til kartplotteren sluttet å virke i helgen. Utført oppdatering uten at det hjalp. Så i loggen. Abnormal powerloss. Målte spenning rundt omkring og fant brudd i tilførsel inne i et skott. Reparert, OK. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 (redigert) Ingen drawbacks med splitter? Støy, forstyrrelser etc? Forøvrig et meget godt poeng med ICE-antennen. Jeg får høre jeg er noe over gjennomsnittet opptatt av symetri, hehe Da jeg kun hadde en Nasa AIS-mottaker, forsøkte jeg meg med VHF antennesplitter. Men samme hvordan jeg endret på kabling og plassering av splitter og AIS, fikk jeg støy på VHF'n. Så dermed ble det ekstra VHF-antenne for AIS'n. Slik har jeg det nå også med Raymarine AIS650 transponder. Hvor vanlig det er med støy på VHF sammen med splitter, skal jeg ikke si noe om. Men en båtnabo i havnen som nylig monterte AIS650 og splitter, har også dette problemet. Jeg har rådet ham til å flytte litt rundt på utstyret, men har ikke fått noen tilbakemelding ennå. Selv ser jeg det som en ekstra sikkerhet med to antenner. Skulle det skje noe med VHF-antennen i en nødsituasjon, har jeg lagt opp kabling slik at jeg raskt kan bytte om til å bruke AIS-antennen på VHF'n. Redigert 23.Mai.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 dermed ble det ekstra VHF-antenne for AIS'n. Selv ser jeg det som en ekstra sikkerhet med to antenner. Skulle det skje noe med VHF-antennen i en nødsituasjon, har jeg lagt opp kabling slik at jeg raskt kan bytte om til å bruke AIS-antennen på VHF'n. Tenker de hadde ønsket seg tilsvarende løsning ombord her også : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10116772 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
sap_2000 Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Har mest lyst på separat antenne da det også vil gjøre installasjonen lettere. Har tenkt på å montere AIS'en og GPS under dashen på flybridge. Lett tilgjengelig via en skapdør så jeg kan sitte på innsiden under dashen og så koble meg på backbonet som jeg erindrer har en ledig kontakt. Baksiden av dashen nede hvor VHF boksen sitter er mer utilgjengelig. Takker for input :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
is_620 Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 sjøsatte i går idag har jeg kjørt bil for å se etter at båten ligger fint er dette helt friskt ? lurer noen ganger på om det er lurt å snakke høyt om alt man har for seg med båten ............. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.