Sitrin Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 (redigert) I dag ble båten løftet på land. Måtte utsette det noen timer pga. mye vind, så jeg rakk bare å vaske å tømme vannet. Får konservere motorer i morgen. Redigert 1.November.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Øya Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Sjekket fuktslukerene og tømt disse. Tatt mål for nytt cocpitbord og sendt forespørsel til gjennestad snekkerverksted på Rykene. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Careka Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Fyllt drivstoff tanken til topps. lagt in varme bak ved maskinene, tat luftintakene til maskinene, fyllt vinduspylerveske i doene. og pumpa litt, Tatt noen mål av solcelle prosjektet, så nå er det snart vinter. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
sap_2000 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Careka: vil ikke spriten i spylervesken fordampe med tiden og dermed miste sine frosthemmende egenskaper? Eller er det noen annen grunn for at du bruker spylerveske? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
romsabonden Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Vært en tur på fjorden og prøvd å bli kvitt noe blåskjell, ser ut som om blåskjellene trives med bunnstoffet mitt, får liksom ikke fart på skuta:) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Byttet ut ring hytta varm modul til avfuktern i dag da den gamle tok kvelden. Godt og sitte hjemme og styre temperaturen og fuktigheten i skuta fra sofakroken. Fikk tak i en modul med egen app. fra www.minnefabrikken.no til under tusenlappen ... Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Framtia Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Tømt luftavfukteren (minst 10 liter på to uker), vasket dekk, skiftet olje, oljefilter og dieselfilter. Satte også på vinterpresenning, så kan skiføret bare komme :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
aileenll Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 I dag fikk Grizelda Margrethe ferskvannskjølt motor, avsluttet med kjøleveske. Dreggwinchen, ilas ble skrudd ut for overhaling. Og tilslutt ble winterkåpa lagt på, så nå får hun stå i fred til slutten av mars. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Bitteliten Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Bytta olje på seildrev. Måtte bruke slagtrekker for å løsne bunnpluggen. Byttet pakning på bunnplugg og oljepåfyllingslokk. Byttet olje og oljefilter på motor. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Satt batterier på lading og håper på en tur ut i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 6 stk bagasjestropper på Lambertseterstativet. Satt en støtte oppunder baugen på båten. Tappet motoren for vann gjennom yanmar sin avtappingskran som enkelt skrus opp med en hånd, god design. Skrudde av slangene på begge sider av sjøvannspumpa. Brukte steikepanna til å samle opp vannet :-) Satt opp spinnakerbommen og snekra en liten bukk for å holde den oppe fremme før jeg hang presenning over baugen. Monterte opp storseilbommen og lagde en bukk for å holde den oppe. La ei lekt mellom bommen og litt ut bak akterstaget. Pakket i sammen og dro hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Har demontert port til badeplattform for å få bedre feste for hengsler.Rengjort og vasket med rødsprit og fylt hullene med epoxy vasket og skrubbet hengslene med rødsprit som var for hånden... så egentlig værre ut enn det bildet viser Så vacumerte eg noen poser med puter og tepper. Plutselig tok de bare 1/3 av plassen Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
torbi Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Satte på landstrøm for ladning, og er klar til å slå på varme når kulde kommer. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
sap_2000 Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Vært innom og tømt avfukteren, en Meaco DD8L. Et par liter hadde den dratt ut siden forrige helg. Fuktigheten er på ca 50% ved ca 5 grader. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Sett over tingenes tilstand i motorrom, byttet en sensor, forlagt noe nye NMEA kabler, utbedret en plugg til kontrollpanelet for dieselvarmesystemet og sjekket ut aktuell plassering for fjernkontrollpanelet til inverter. Sett gjennom brukerhandboka til båten ang. elektriskopplegget. Kontrollert at flapsene er helt innkjørte. Touchet joysticken for å move baug/hekkthrusters. Sett på muligheten for å lage en flens med slangeanslutning til erstatning for topplokket på sjøvannsfilterene med tanke for å enklere kjøre frostvæske gjennom systemet hver gang det er behov for slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Har de siste dagene jobbet med å montere whittall daviter. Måtte sveise om på brakettene for innfesting, og nå fått montert på davitene. Må være slangemenneske og norgesmester i Yoga på samme tid for å komme til. Ligget oppå begge motorene og har da 30 cm opp til dekk, imellom der må jeg og langt opp i bakkant for å få feste mutrene. Laget meg noe ekstra verktøy med for å komme til. Men da slapp jeg å skjære ut hull i akterveggen ved setene. Høres sikkert utrolig ut, men har tatt noe slik som 5-6 timer bare å feste mutrene (8 stykk). Orker ikke ligge lenge i disse merkelige posisjonene, så må pause så mye. Min neste båt skal være reparasjonsvennlig, kommer jeg til å legge mye vekt på. Resultatet ble ok, om man liker daviter, litt delt jeg, men skal bare bruke davitene for å heise jolla opp til den faste krybben jeg har allerede. Da slipper jeg å ha jolla dinglende i daviter. Men må innrømme at mitt første inntrykk er at de er jo litt i veien, hvertfall ligger man longside og med feil side inn, ikke lett å passere elegant på badeplattformen nå. Men blir veldig bra til sommeren, da det har vært ett slit å få jollen opp i krybben. Har flere litt halvstore prosjekter på gang i vinter. Ankervinsj fremme skal byttes, skal montere batteri for baugtruser fremme, må støpe litt og da, montere oppsamlingskar for dusjen og ny pumpe der, lage nytt instrumentbord og til slutt enda en yogaøvelse, bytte inntakslangene til motor fra drev. 290 drev så de må trekkes ut innenfra, igjen ligge langflat over disse grønne klumpene mine, jaja Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Sett på muligheten for å lage en flens med slangeanslutning til erstatning for topplokket på sjøvannsfilterene med tanke for å enklere kjøre frostvæske gjennom systemet hver gang det er behov for slikt. Jeg laget meg et slik kobling i høst. Lokket er ikke så stort, så ville unngå søl ved konservering og helling fra kanne. Bestillte et reservelokk fra USA, borret med hullsag og satt i en skroggjennonføring med kran og 1" nippel. Brukte O-Ring som tetting mot lokket. Nå kan jeg kjøre motoren i ferskvann og frostvæske uansett om båten ligger på land eller vann. Bare stenger inntaket i bunnen, så suger motoren via denne koblingen. Fyller opp sjøvannsfilteret først så den slipper å suge tørt i begynnelsen. Ved ferskvannskjøring stakk jeg bare forsyningsslangen inni 1" slangen. Blandet så opp en 25 liters dunk med frostvæske og stakk oppi slangen før jeg startet opp. Stor sjøvannspumpe på motoren min. 25 liter gulpet den unna på 20-25 sek. Ikke en dråpe sølt :-) Lurer på å lage et permanent opplegg for ferskvannskjøring med dette prinsippet. Må gruble litt i vinter... Slikt Groco strainer har jeg med 2" stusser. Rommer ca 4 liter. Tok ikke sjansen på å ødelegge lokket jeg hadde, så fikk tak et nytt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
navid Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Enda en smart patent fra deg sap_2000 Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Flytta den fra Floa til hjemmehavna, med ny motor, nytt drev og ny propell - og ny marsjfart 0,5-1 knop bedre enn før. Kjølig tur, +1,5°, men nesten vindstille. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
glalaks Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Vaska kalesjevinduene da de var ugjennomsiktige.. Ble blankere og glattere men fortsatt ikke gjennomsiktig.... Nå vet jeg ikke lenger!! Noen tips? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Zach Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Nye sikringer montert. Noe rydding gjenstår. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Stemplet av kjølen mot opplagstativet. Monterte ned seilduken på rekka ved siden av cockpit for å ta det hjem til vask. Skar ned rekkenettet, det var grønt og slitt, nytt på til våren. La opp kalesje foran og bak masta. Var nede i båten og pumpa spylervæske gjennom dassen. Litt trist å se båten sånn. Skulle gjerne hatt båt på vestlandet som kunne ligge klar til bruk hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Borret opp nye hull til motorlabbene til min nye Craftsman motor, og fått skiftet nye kontrollkabler til gear og gass. Kun motering av sjøvannsfilter og slanger, og instrumentpanel, så er det klart for innkjøring av nymotoren! Glede!! Skal bli spennende å se om alt er tett, etter 2 år på land! Forhåpentlig vis lever Viksunden min i enda 34 år til! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Er en tur innom den. Glemte at jeg ikke hadde tappet litt av tankene etter siste fylling før opplaget, så gjorde det nå i dag. Heldigvis null vann og partikler, så da skal det ikke være noen fare over vinteren. Hadde på en knert BioProtect2 på siste fylling just in case. Begge tankene har "jur" som laveste punkt med tappekraner så fort gjort. Skrudde på lader og varmer når jeg kom for et par timer siden. Da var det bare 4 grader her inne. Nå er det over 20 :-) . . Sent using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ToreSB Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Tok en seiltur i det fine været. Aker brygge, rådhuset, festningen, operaen. Føltes nesten som sightseeing :) fin vind og fin fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.