Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

inspiserte skipet etter jobb; det var lurt, for en fortøyning hadde løsna fra pålen på lo-siden. Ny fortøyning lagt fra akterenden og inn til brygga. Får dra og ordne opp i morgen når sørvestvinden er over, og det går an å ro ut og feste akterfortøyningen til pålen igjen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Enig nøtterøy.

Var å besøkte båten tidligere i dag, satt på litt lading osv.

Det ulte og blafret i mange burkaer i Son i dag, så godt og bekymringsfritt å ha båten under tak.

Hadde jeg hatt båten ute med ett enormt telt og stålstativ i dag, hadde jeg vært stressa ...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Var en tur til i kveld lenge siden det har blåst så kraftig i kastene. Enkelte båter som ligger longside ligger nesten oppå brygga pga av presset fra nordavind. Ingen burkaer har forsvunnet hittil, men fortsetter det slik gjennom natta sliter det ganske mye på maljer og presenningen. Blir spennende og komme ned på brygga i morgen tidllig for en sjekk.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Havnesjefen ringte og fortalte at feste i brygga var røsket tvers av. Kastevindene har herjet over hele Østlandet i kveld. Han ordnet nytt midlertidig feste i kveld. Fra stormflo til skikkelig fjære nå i kveld. Vincden har snudd og dytter sjøen sydover. Har syv fortøyningstau mot brygge men det ser ut til at jeg må forsterke med et par til i morgen. Vindfang i burkaen også.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har vært på jobb hele uken, kom hjem kl 20 svingte nedenom til båten på vei hjem alt var vel.

Så den skal opp kl 13 i morgen !

Kl 21 ringte bryggeeier meg og fortalte at jeg burde komme, for jeg hadde nok ikke mer gummibåt!!

Den ene brygga hadde slitt seg og hang i moring 20 meter ut fra land !

Jeg kommer og finner ut at gummibåten min er blitt til fender mellom badeplattform og bryggen. Knust i biter :(

Men bedre at den ble brukt som fender enn at båten ble kastet i mot brygga!

Fikk nå sikret den på nytt og venter på opptak i morgen, heldigvis har det løyet litt her nå!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Dette gjorde jeg idag!bilde

bilde

Etter at jeg sikret båten igår kveld etter å ha blitt varslet om at gummibåten var ødelagt og båten slo, ja da skjedde dette.

bilde

bilde

og det fant jeg ut idag, så det har vært krefter i sving!

Heldigvis bare overflate sår og ingen hakk/riper så var heldig alikevel.

bilde

bilde

Og som dere ser så var det veldig høyvann etter uværet i natt :/

Og nå er det bare og smøre seg med tålmodighet å vente på april !

Fjernet snø fra kalesjen, båten skal inn under tak i morgen !

Lurer på ett par ting.

Båten skal ligge med varme på temp vil ligge på rundt 10+

Skader det kalesjen? Burde jeg ta den av og la den ligge med havnekalesjen på ?

Og angående batterier, så lenge jeg ligger med strøm på, burde jeg lade batteriene kontinuerlig eller bare litt innimellom?

Eventuelt burde jeg bare ta de hjem og lade den ett par ganger i løpet av vinteren ?

Kalesjen går det fint med. Du lagrer jo innendørs, så den vil holde seg tørr og fin.

Jeg ville ikke hatt laderen gående hele tiden, men fulladet og og så toppladet en gang i måneden f.eks.

Min står under tak med strøm på og fulle batterier, men laderen er av når jeg ikke er der. Skrur på laderen når jeg er innom på besøk. Da bruker jeg også litt lys og kjører varmeren om jeg blir der litt.

Har frostsikret alt, og har kun en 200w frostvakt i motorrommet for å skape litt sirkulasjon. Termostaten er stilt lavt på ca 5 grader.

Mvh. SAP

Det spørs også hva slags lader man har og om man har et lite forbruk på. Hos meg går kjøleskapet hele tiden og med Victronlader så slipper den ned noen prosent før den henter batteriene opp igjen. Etter at jeg innstallerte Victronlader 80/ 2800 har batteriene mine holdt seg topp. På min gamle Ladac 40 fikk jeg i klar tekst fra Sønnico hva de mente om ladingen på den. Det så de bla på batterivannet.

Dette er min erfaring.

bilde

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har alltid hatt laderen på, men tenkte jeg skulle prøve å la den stå av noen dager. Så da jeg kom ned i går var forbruksbanken kraftig nedladet. Det er vel en strømtyv jeg ikke har kontroll på... i tillegg var presenningen revnet, og en fender sprukket etter stormen sist torsdag,. Så ikke den triveligste dagen jeg har hatt ombord...

...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har en Quick ankervinsj på Balticen. Det er ca 8m Ø8 kjetting samt ca 40m Ø14 tau. Jeg merket helt på tampen av sesongen at tauet fliset seg opp og kilte seg i kabularet. Så et tau-bytte var på sin plass. Jeg så imidletid at Seatronic hadde ferdig pakke med kjetting og tau til kr 2300,- Huffoghuff for en pris. SeaSea hadde samme til kr 1800,- Også huffoghuff.

Så neste vurdering var å kjøpe bare tau og spleise selv. Jeg var imidlertid litt skeptisk til å gjøre det selv siden jeg ilke har lyst til å oppleve at min amatørspleising gikk opp...

Men pga kr 700,- for tau på Maritim var det mellom kr 1100-1600 å spare så jeg gjorde et forsøk. Fikk tips av en hyggelig selger på Maritim. Over og under en etter en(3 slått tau). Har spleiset fortøyningstau men aldri helt 100% fornøyd. Etter et par knotete forsøk fikk jeg begynt riktig og passet på å stramme mellom hver over og under. Resultatet ble forbausende nok bra synes jeg! Bilde under viser den gamle blå spleisen og den nye hvite spleisen. Så da er jeg klar til ny sesong!

bilde

Måket vekk litt snø snø som hadde lagt seg på presenningen. Det er meldt heftig værskifte i Trøndelag i dag. Ikke så gunstig med store isblokker oppi en 120 grams presenning fra Biltema. La et par tau fra akterenden av bommen og ned til rekkestøttene på undersiden av presenningen. Håper det skal gi "bedre gli" for snøen som sikkert kommer i neste uke. Fikk også fyra opp Wallas-en. Det tok sikkert 5-7 minutter før det ble varmt, men så kom'an. Har aldri skjønt hvorfor den er så j..g treig med å bli varm ... :rolleyes:

Tirsdag kveld klarte jeg, noe utilsiktet, å sovne i båten noen timer! :-) Stakk ned i 17-tiden for å måke av litt snø og sjekke fortøyningene etter den labre brisen før helga og kunne konstatere at alt var OK. Men det var mer snø på båten enn jeg fikk inntrykk av etter å ha sett på båthavnas webkamera.

Skuflet unna og satte meg deretter i kabinen og spiste medbrakt "niste" med skillingsboller og bananer. Hadde litt vondt i ryggen etter måkingen så jeg la meg nedpå for å strekke litt ut...Kanskje ikke det lureste... Med ekstra varme på var det så lunt og koselig der inne at jeg sovnet! :giggle:

Da jeg våknet var mobilen sluknet så jeg ante ikke hva klokka var! Gikk hjem og kom inn døra da klokka på mikrobølgeovnen viste 00:01.... :smiley:

Et par bilder fra midtveis i snømåkingen og utsikten fra akter da jeg våknet...

bilde

Og ja, fortøyningene er løsnet litt for at jeg skulle kunne dra båten litt nærmere for å måke fra brygga (på grunn av en ortose på foten kan jeg ikke hoppe opp på dekket og børste snøen vekk, må ta det fra land. Forhåpentligvis er den borte til våren.

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...