Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

trist å se, godt skadene ikke var altfor store iallefall.

Selv har jeg fått på en strømmåler og en termostatkontakt i båten.

Så nå har jeg en 200W i motorrommet og en 1000w nede i båten som gir litt varme under 6 grader. :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Da har jeg i alle fall fått gjennomført de to siste turene mine FØR jul! Fredag hadde jeg fri og var ute i over fire timer med landhugg og fotosafari på Steilene.

I går lørdag var jeg på Husbergøya og tok bilder der, og deretter opplevde jeg at det er kort fra himmel til helvete da jeg klarte å gjøre en generaltabbe da jeg skulle legge til ved Lindøya. :eek:

Skriver om det i et blogginnlegg som kommer i morgen, men kort fortalt klarte jeg å få et fortøyningstau i propellen og dermed endte den ellers så fine turen med slep hjem til Oksval... Og årsaken til det var at jeg fravek et av mine faste punkter på rutinen jeg har lagt opp når jeg skal fortøye til brygge alene.... Båten skal heises opp på fjerde juledag, så da skal taurestene fjernes og samtidig kan jeg få tatt en kikk på propell og ror og se om det er noen skader... Benytter vel anledningen til å fjerne groe også, tenker jeg meg...

Hvis alt ser bra ut kan det vel hende at jeg rekker et par turer til før nyttår, og da kan jeg i så fall loggføre 30 turer med båten siden 6. oktober, ikke så verst det! :yesnod:

Redigert av Pequod (see edit history)

I går: sjekket fortøyningene før uværet.

I dag: sjekket fortøyningene og tilstanden etter/under uværet. Vinden hadde kanta mot vest, så det var le og fredelig i havna, og ingen skader. Ikke kan det ha vært spesielt høgt vann heller.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ikke vær å komme seg på sjøen i dag heller så gjorde litt vedlikhold i stedet.

Bytta sink på motoren noe som var på høy tid. Kan ikke forklare hvorfor men dette bekrefter mine tidligere erfaringer som tilsier høyere forbruk av sink når motor er ny. (Byttet motor i våres etter havari)

Om noen har en god teori så er det bare å hive seg frampå, mettallurgen på jobb hadde heller ikke noe god forklaring på hvorfor dette fenomenet intreffer.

Hatt litt utfordringer med toalettet også så jeg fjernet skåla og der nedi lå det rester etter en dameartikkel.

Var grei å få fatt i og prøve kjøringen tilsier at problemet er løst.

Dame besøk vil jeg gjerne ha, men heretter utleveres kun donøkkelen når brukerveiledningen er lest og bekreftet forstått :-)

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Guest Avmønstret#

Kasserte den lette presenningen på fordekket, type "billig" og hvit, og hang opp 650g presenning i stedet.

Satt inn en sånn kjemisk avfukter fra Biltema. Satt opp puter osv, åpnet skap og skuffer for bedre lufting. Tørket opp et par liter vann som irriterende nok finner veien inn/ned i båten, men så har det kommet noen vanvittige byger de siste ukene så jeg skal ikke klage.

Tok bilde av tre instrumenter i cockpit for å huske hva de heter så jeg kan google senere og finne brukermanualer.

Bytta sink på motoren noe som var på høy tid. Kan ikke forklare hvorfor men dette bekrefter mine tidligere erfaringer som tilsier høyere forbruk av sink når motor er ny. (Byttet motor i våres etter havari)

Om noen har en god teori så er det bare å hive seg frampå, mettallurgen på jobb hadde heller ikke noe god forklaring på hvorfor dette fenomenet intreffer.

Da kommer forklaringen: Sinken har to funksjoner i elektrokjemien. Den ene er at sinken forsyner jernet med elektroner. Dette gjør at jernet etter kort tid opparbeider en overflate som er negativt ladet. I sjøvannet er det ioner av forskjellig slag. Slike som ioner av magnesium, kalk osv. Felles for alle metallioner og for kalkioner er at de er positivt ladet, de mangler to elektroner (eks. Zn2+). Disse ionene, sammen med ionene fra anodene 'klistrer' seg til overflaten av jernet og danner et tett skikt. Hvilket i sin tur passiverer overflaten. Du kan sammenligne dette skiktet med et lag tett maling. Når så dette skiktet er på plass, vil ikke lenger anodene dine bli kvitt ionene sine. Og reaksjonen i anodene vil derfor bremse ned. Nå har du noe å fortelle metallurgen.

I dag har jeg kjørt 32 mil tur/retur på E6 for å komme til båten (Skjebergkilen). Konstaterte at presenningstativet og presenningen fint hadde overlevd julas uvær. Deretter monterte jeg inn min nyreparerte ankervinsj, en Engbo Maxi 32 - 2009 modell. Før reparasjonen gikk den sakte med en stygg lyd, nå fungerer det fint igjen. Servicekvitteringen fortalte at det var skiftet snekkehjul og snekkeskrue, deler til over 1500 kr + arbeid. Synes vel at den burde holdt lenger enn 4 sesonger, men det var ikke snakk om noen garantireparasjon. Synspunkter?

Mvh

Patton

I dag har jeg kjørt 32 mil tur/retur på E6 for å komme til båten (Skjebergkilen). Konstaterte at presenningstativet og presenningen fint hadde overlevd julas uvær. Deretter monterte jeg inn min nyreparerte ankervinsj, en Engbo Maxi 32 - 2009 modell. Før reparasjonen gikk den sakte med en stygg lyd, nå fungerer det fint igjen. Servicekvitteringen fortalte at det var skiftet snekkehjul og snekkeskrue, deler til over 1500 kr + arbeid. Synes vel at den burde holdt lenger enn 4 sesonger, men det var ikke snakk om noen garantireparasjon. Synspunkter?

Tja, jeg kjøpte ankerwinchen til Hulda brukt for 15 år siden, og da var den allerede gammel. Den har vært montert på båten siden 2002. Da jeg monterte den byttet jeg olje, pusset kullbørstene til motoren. Siden har den bare gått. Jeg vil vel si at man bør kunne forvente mer enn 5 års levetid på en slik winch.

Guest Avmønstret#

Åpenbart et produkt som har 5 års reklamasjon etter loven. (Garanti er noe annet). Alternativt har den 2 år, noe alle skjønner er feil.

Du bør få dette på reklamasjon med mindre det er feilbruk eller noe fra din side som er årsaken.

I dag (altså i går 30.12 for å være helt nøyaktig...) fikk jeg endelig heist båten opp og fjernet tauet som hadde kommet i propellen. Vi kunne ikke se noen skader og satte båten ned igjen. Synes også at det var mye mindre groe på den enn jeg ventet. Jeg kjøpte jo båten usett under vannlinja... Jeg endte med en drøy time på fjorden i det som nok sannsynligvis var min siste tur i år...

Et par bilder følger.

bilde

bilde

Båten kom på land for noen uker siden. Stille frem til i dag :) Hentet hjem kalesjen for vask og stell. Monterte kartlampe og filosoferte om det skal bli RGB led i sideburene på Skibsplasten.

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Gik i gang med lidt af et projekt i dag, der udfordrede mine håndværkerevner.

Båden har et smart tv, der dukker op ad bordet bag komfuret. Meget imponerende, men udviklingen indenfor tv går stærkt og det der blev monteret i 2004 er analogt og i 4:3. Det nye skal jo have indbygget DVB tuner og kortlæser og være i 16:9. Men det skal også som det nuværende tilsluttes DVD-afspilleren, der sidder i radioen.

Et nyt TV blev indkøbt og nu skulle det bare lige på plads. Tænkte jeg. Men så enkelt var det ikke.

Først og fremmest skulle jeg ind til mekanismen. Det krævede at jeg tog komfuret ud.

qemuhybu.jpg

Så skulle bagpladen demonteres. Meget tricks med alle de metallisere, der beskytter mod komfurvarmen.

upuje9yq.jpg

Men endelig kom jeg ind til den elektriske mekanisme, der hæver og sænker fjernsynet

uba3y9y4.jpg

Og så begyndte problemerne. På det gamle tv var alle stik sænket ind i rammen så intet stak ud bagpå:

9adyteny.jpg

Men på det nye stak alle ledninger ud bagtil

mubagepy.jpg

Det krævede adskillige forsøg med afstandsskiver og andet for at sikre afstand nok til bagbeklædningen. Men til sidst gik det.

Så var monteringsbeslaget forskelligt. Det gamle havde 10 cm afstand mellem hullerne, men det nye har 7,5 cm. Så måtte jeg bore nye huller i pladen, der altså er 10 mm tyk! Sled to bor op på det.

vu7u2eza.jpg

Så var der problemer med kabler, der kom i klemme i mekanismen og meget, meget andet. Alt hvad der kunne give besvær gjorde det. Men til sidst fik jeg det på plads! Hul igennem til.DVD'en! Og også til TV, der nu fungerer med mit Boxer-kort.

ybetypas.jpg

Det hele samlet og virker! Men det tog altså 8 timers arbejde og jeg er virkelig glad for at jeg ikke skal leve af at være håndværker. For det egner jeg mig ikke til.

abaha9ev.jpg

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...