Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Starta monteringen av 5kw diesel vannvarmer som ett supplement til min 6kw Ebersprecher luftvarmer. Vannvarmeren skal varme opp doene og gi varmt forbruksvann.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ny septikpumpe og elektrisk ombygningssett til toalettet. Ferdig montert vasket og ryddet. Greit med varmt vann ombord. Det ble kaffe med gutta i havna i dag tidlig.

Alarmen V900 fra ABteknikk.no har fungert fint i mange år. Sender fire kjappe bilder når noen stikker hode inn, samt melding om strøm av/på.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Lørdagens gjøremål;

I skapet over vasken har det en gang stått en mikrobølgeovn. Denne var fjernet da jeg kjøpte båten og skapet stod åpent slik bildet under viser (tatt fra salgsannonsen)

bilde

Kjøpte ett stykke farget plexiglass som ble skjært til.

bilde

Skapet skal innredes til oppbevaring av kopper og fat. Til mitt bruk er dette langt mer hensiktsmessig enn å ha en mikrobølgeovn.

Redigert av Andicap (see edit history)

Søndag

Garmin kartplotter montert på stativ.

bilde

Ikke laget plass for innfelling av kartplotter. Slik plotter er plassert her er det 0,5 cm klaring mellom gasshendel og kartplotter når en drar på.

bilde

EVC-panelene samt dybdemåler er skjult under kartplotter. Ikke optimalt!

bilde

ECV-paneler samt dybdemåler flyttet for å gjøre plass til kartplotter.

bilde

Kartplotteren dekker akkurat over hullene som allerede var der (puh!);

bilde

Kartplotter ferdig innfelt og koblet. Ingen optimal plassering, men det beste jeg klarte å få ut av plassen som er tilgjengelig.

bilde

Redigert av Andicap (see edit history)

Montert trådløst IP-kamera i masten. Skal utprøves og testes for Båtens Verden nr. 1-14. Den ser lovende ut.

Dette er det andre domekamera jeg har utprøvd. Vesentlig bedre kvalitet enn det fra Torshov, men også dobbelt så dyrt. Fra https://www.nettverkogkamera.no/index.php?route=product/product&path=60&product_id=92

bilde

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Fikk meg en fin tur på fredag formiddag, dro til jobben i Bjørvika og hentet nøkler til ferieleiligheten som skal benyttes i vinterferien, og tok selvsagt båten! :smiley: Regnet på vei til jobben, men var oppholdsvær på returen. Passerte et par fullastede ribber på veien. Var innom Lindøya for å tanke, men kortautomaten fungerte ikke, så jeg dro hjem istedenfor. Neste gang blir det vel Kongen, for der er vel ting på stell? Uansett har dieselen på Lindøya gått opp fra 11,96 i høst til 13,55 nå...

På Lindøya ligger det forøvrig ei snekke som trenger noe mer oppussing enn min... Trist syn, håper eier har tenkt å gjøre noe med den etterhvert, men slik den ligger og vansmekter nå er jeg ikke helt sikker...Blir litt av en jobb, her må nok alt av treverk kastes...

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)

bilde

bilde

bilde

bilde

Skiftet eksosgjennomføringen da den gamle var stratos i bunnen. Lakk kun under bruk når kjølevannet kom ovenifra og smalt ned mot bendet. Så helt fin ut ellers helt til jeg brukte speil og lommelykt for å se under. Skummelt.. Fikk Trosterud Mekaniske til å lage en ny. De gutta kan sveise!

Bare rengjøringen igjen. Er en god del sotrester baki båten.

Skiftet også cutlesslager og satte inn volvo kondom istedet for den gamle messing pakkboksen. Så var det å tre inn propellakselen. Herlig å se at båten begynner å bli komplett igjen :-)

Skiftet septikgjennomføring så nå er siste "hull" i båten tettet og båten er igjen sjødyktig :) den gamle skar jeg ut med bajonettsag. Den gamle kuleventilen var tilsvarende som den nye og fungerte faktisk enda etter mange år, så å kjøpe rustfri eller komposittventil føles meningsløst.

Startet motoren etter ventiljustering, fyret på halv tørn som vanlig, herlig å høre dieselpurka male som en katt.

bilde

bilde

bilde

bilde

siden det har blitt lagt ut imponerende bilder av div.elektroniske duppedingster, legger jeg ut bilder av mitt kontrollpanel :giggle: med den nyeste investeringen til høyre. Kompasset til venstre fungerer, og har fungert som (eneste) hjelpemiddel sammen med kart ved over 50 000 Nm :clap: , og rundt 2000 overnattinger. Men selv vurderer jeg å skaffe meg en kartplotter som jeg tenkte å plassere mellom de to kompassene. Så det blir mitt tekniske prosjekt før sommersesongen

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...