Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

bilde

Fibo Trespo-platen til benkebelegget hadde kommet i dag. Skulle til å rulle det ut på kjellerstue-gulvet da platen sprakk på midten. Den var svært skjør!

Gode råd var dyre, som det heter. Hadde laget maler og fikk tilpasset de tre bitene jeg trengte. Men hva skulle jeg kappe med? Stanleykniv var ikke tingen. Fant ut at saks var det beste jeg hadde for hånden. Det var som å klippe i glass, noe jeg heldigvis ikke har gjort. Men kan tenke meg at det virker slik. Utrolig skjørt materiale. Måtte ta noen centimeter av gangen. En flate ferdig limt og tilpasset. De to vanskligste igjen. Det får bli ombord i morgen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hvis dette er repatex belegg, så tilpasses det ikke på forhånd. Det limes på underlaget med litt godt mål, så rensker du kantene med en kraftig flatfil, bruk filen ovenfra og ned samtidig som du fører filen sideveis. Virker kanskje brutalt, men det er sånn det gjøres hvis du ikke har en kantfres som er til formålet.

Pent resultat ROV77. De mørke kantene ga en uvant men spennende effekt.

Blir jo inspirert til å begynne egen båtpuss selv om jeg ikke har så store muligheter om dagen. Men har kost meg litt på benken med å pusse opp min 7 år gamle propell.

Utrolig hva en polerskive fra Biltema til noen tiere får til :wink: etter en liten omgang med saltsyre.

Gjorde dette på gamlebåten i fjor også, og det grodde nesten ingen ting på den glatte flaten. Bare smurte inn med propellakselfett før sjøsetting.

bilde

Zink og fett ferdig.

bilde

Redigert av Miss Amalie (see edit history)

Hvis dette er repatex belegg, så tilpasses det ikke på forhånd. Det limes på underlaget med litt godt mål, så rensker du kantene med en kraftig flatfil, bruk filen ovenfra og ned samtidig som du fører filen sideveis. Virker kanskje brutalt, men det er sånn det gjøres hvis du ikke har en kantfres som er til formålet.

kanskje han ikke får demontert benkeplata?

Da ville jeg kanskje laget en platemal, brukt motanlegg med bordbiter og benyttet ditt råd om finsag og fil?.

Benyttet fridager ifm jobb bytte til å begynne på ett prosjekt jeg har gruet meg til lenge: pussing og nating av teakdekket til Marmalade.

Vinterens stormer hadde satt sine spor, ettersom presening stativet hadde hatt seg en aldri så liten gåtur på dekk, med dype riper som resultat.

I tillegg hadde natene begynt å slippe sporene, noe som gjorde dekksarbeid i overkant spennende..

bilde

Heldigvis slapp natene lett

bilde

bilde

Før sliping:

bilde

Etter:

bilde

bilde

Båndsliperen på bildet var fullstendig ubrukelig til jobben, så jeg endte opp med å leie en parkett sliper (kantsliper)

Nå er det "bare" nating som gjenstår. Kommer til å bruke Sika 290i med tilhørende primer, men dropper tape i sporene og satser på at det skal gå bra.

Takk for tipset. Hadde det vært så enkelt. Den skal passe ned i benken rundt listene, som jeg nødig vil demontere. På noen av stedene har jeg brukt sandpapir ovenfra og ned for siste puss. Går på i morgen.

Stussa på hvorfor du ikke natet før sliping?

Jeg hadde tenkt å gjøre det og jeg prøvde å slipe ett lite testområde med nater på plass, men det tok så uhyggelig lang tid å slipe. I tillegg ble jeg nødt til å slipe ned ca 2 mm av overflaten på dekket for å få til en slett overflate så da ble det sliping uten nater i stedet.

(Dekket er heldigvis lagt med bruk av tjukke teak staver, så det er litt å slipe på. Tipper jeg har båret i land ca 7 kg med slipestøv)

For øyeblikket står jeg mellom å maskere hele dekket før nating eller å nate og slipe lett over etterpå. Jeg har en tendens til å grise noe så inn i granskauen når jeg holder på med natemasser, så jeg tror jeg ender opp med maskering forutsatt at jeg finner maskeringstape på tilbud ett eller annet sted. Trenger en plass mellom 20 og 40 ruller med tape tipper jeg....

Kjekt med båt. Tror det må være den eneste hobbyen som garanterer at en har brukt opp alt av feriepenger i god tid før ferien faktisk starter :lol:

Er det forresten noen som har ett godt tips til etterbehandling av dekket?

Ønsker å bevare den rødlige teak fargen samt beskytte dekket mot vestlandsklima.

Pent resultat ROV77. De mørke kantene ga en uvant men spennende effekt.

Blir jo inspirert til å begynne egen båtpuss selv om jeg ikke har så store muligheter om dagen. Men har kost meg litt på benken med å pusse opp min 7 år gamle propell.

Utrolig hva en polerskive fra Biltema til noen tiere får til :wink: etter en liten omgang med saltsyre.

Gjorde dette på gamlebåten i fjor også, og det grodde nesten ingen ting på den glatte flaten. Bare smurte inn med propellakselfett før sjøsetting.

bilde

Zink og fett ferdig.

bilde

Dette her med propeller og sink fikk meg til å lure på en ting - og det er sikkert et idiotisk nybegynnerspørsmål - men, skitt la gå: Jeg aner ikke hva slags propell/ror som sitter på båten, da jeg kun har hatt den oppe én gang, og da for å fjerne tau som hadde festet seg i propellen. Er det noe standardisering av sinkanoder eller må man vite først hva slags ror/propelltype man har?

Det eneste bildet jeg har av ror og propell er fra når tauet ble fjernet, ser at jeg har litt jobb foran meg når det gjelder fjerning av groe, selv om det ikke var så ille som jeg hadde trodd, vet ikke om dere eksperter blant oss kan se noe ut fra dette bildet?

bilde

Etter det jeg har forstått så er sink sink, uansett ror/propelltype. Du må bare finne en type sink som fysisk passer propellen, enten sitter den på akslingen foran propellen eller den sitter skrudd fast bak propellen. Sinken må i begge tilfeller være riktig tilpasset slik at du får god kontakt mellom sinken og til metallet som du skal sikre.

På selve motoren må du finne p.nr. i instruksjonsboka på sinken som er tilpasset din motor.

Etter det jeg har forstått så er sink sink, uansett ror/propelltype. Du må bare finne en type sink som fysisk passer propellen, enten sitter den på akslingen foran propellen eller den sitter skrudd fast bak propellen. Sinken må i begge tilfeller være riktig tilpasset slik at du får god kontakt mellom sinken og til metallet som du skal sikre.

På selve motoren må du finne p.nr. i instruksjonsboka på sinken som er tilpasset din motor.

Takk for det! :smiley: Når det gjelder motoren så har jeg bestilt og fått de riktige anodene, så der har jeg oversikten!

bilde

Ingen lett oppgave, men det flasker seg. Nå ligger noe i press til i morgen. Tipset med å file ovenfra og ned fungerte fint. Det gjelder å ta litet felt av gangen.

I morgen er det koblinger som skal på plass.

Til helgen kommer sola og da kaster jeg tampene.

I dag har maskinisten (sønn min) skiftet startmotor på babord motor og funnet ut hvorfor ikke babord dynamo ga strøm til batteribanken! Gamle startmotoren ga kun fra seg noen stygge rapelyder, men med ny startmotor så startet motoren som en drøm! Og det var kun en ledning som hadde løsnet på dynamoen og det var en bagatell å skjøte. Til helgen starter båtsesongen 2014! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...