Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg begynt å fjerne x antall lag med gammel moro under vannlinjen. Alt skal vekk for så å bygges opp igjen. Tidligere eier har smurt godt på med hardt bunnstoff og primer om hverandre. Bestemte meg for å prøve KMI Greenproducts sin lim og malingsfjerner som Båtmagasinet var imponert over i en tidligere test, og den gjorde jobben. Litt for kaldt til optimal virkning, men betydelig lettere å skrape/dra av bunnstoff.

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51751/ Fikk gjort mye på 2.5 timer

I dag har jeg endelig sett litt "lys" i prosjektet mitt. Har skjært ut åpning til hekkport på min P330. I denne båten er det en hel benk mot akterveggen. Benken er delt i to og kortet inn tilsvarende åpningen til hekkporten. Jeg har limt på to endeplater av finer, godt innsatt med epoxy. Har prøvd litt forskjellig for å få en fin toppfinish, i dag så jeg endelig et ok resultat. Brukte først BTs 2 k polyuretanmaling, men uten sprøyteutstyr ble ikke finishen så bra som jeg ønsket med rull/fordriver. Jeg pusset så litt ned og har lagt på Best Marin sin gelcoatsparkel. Etter å ha pusset ned i dag (måtte legge 2 la tynne lag), rubbet og polert ble ikke resultatet halvgærnt. Manglet dessverre 800 papir, så jeg gikk rett fra 400 til 1200. Ser at resultatet kan bli bedre. Jeg skal få tak i både 800 og 2000 papir (evt 1500), for å teste ut om jeg kan få det litt blankere. Tips?

Mvh

Patton

Her er resultatet:

bilde

Close up:

bilde

Topp resultst får du etter en runde med 1500 papir og deretter Autosol.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Var og leste av strømmåleren igjen idag, kastet inn noen tepper og utstyr som skal være i båten.

Og med solen så kom også lysten til og begynne på vårpussen, så nå nærmer det seg med stormskritt har ett ønske om å være ute med båten innen 1-2 uken i april slik at påsketuren kan nytes på sjøen istedet for på hytta i år :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

De to siste dagene har jeg fått unna

- Støvesuge cabin og puter samt vaske rundt over alt i cabinen.

- Montert kartlampe på passasjer siden, som også kan brukes til ekstra lys i pantry.

- Montert to led lampetter til leselys i cabinen. Også montert sigarett tenner uttak for lading av mobil / covnerter 220v /150W i cabin.

- Skiftet olje på drev.

- Sjekket og smurt alle tre stengekranene under vannlinje.

- Montert nytt sikrings-panel fra Blue Sea inne i dashbordet, samt trukket ny tilførsel 16mm2 fra batteribryter/ batteri minus til dashbordet.

- Vasket skroget under fenderlisten

- Trukket ny tilførsel for 12V dekkskontakt til fruen's nye Daiwa Tanacom 500 snelle ( jadda eletrisk :) )

- Ført vedlikehold logg.

Håper å være på sjøen i kommende uke :) Torskefisket i Borgundfjorden frister !!!

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Et par dage med herlige vejr har også skabt aktivitet i hjemmehavnen.

Siden torsdag har jeg:

Slebet hele bunden for gammel maling. Meget anstrengende for min små kontorarme!

Slebet teakdækket færdigt (sidedæk og stævn) men mangler lidt finish.

bilde

bilde

Monteret lister

bilde

Slebet og grundet drev

bilde

Bundmalet hele båden

bilde

Sprayet drev

bilde

Alt i alt nok 25 timers arbejde siden torsdag, men nu er jeg også træt!

bilde

Bra jobbet Major. Selv har jeg (nesten) fått montert ferdig min nye Eber vannvarmer. Mangler nå bare å kople til det elektriske fra sikringsskapet og manøverpanelet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Astor har konvertert og burkaen er pakket bort, Vasket flybridge og lagt på puter. I morgen tusler vi sakte mot sommerhavn på Storsand. Ser fram til noen timer på sjøen. Har ingen planer om å gå raskt nordover. Drar innom Borgen og fyller opp vanntankene før vi setter i gang med vask av skroget. Skal bli hyggelig å møte gutta på Bergesen dy igjen også. En herlig tid, våren.

Nye VHF-antenner skal på plass ila uken. (Til dsc-apparatet og AISen) Sailoren har lang antenne montert i toppmasten.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Montert ny 60 L bereder og skiftet alle pærer til led. Tidligere svidde vi av 160w på belysning når alle lampene stod på fullt Nå er vi nede i noen få watt...

Fyra motoren og fylt på frostvæske. Rene våren i dag :)

Gir forøvrig bort en velfungerende 20-30 liter bereder uten kolbe for den som har behov for den...

Skiftet inntak til motor,samt kran og slanger.

Nye dieselslanger m/ny vannutskiller.

Monterte ogå ei "pumpeblære" slik som man bruker til påhengere,for å enklere lufte filter,og som nødpumpe hvis motorens pumpe skulle gå dukken.

Mont.og justert ny tankmåler,vasket dieseltanken gullende ren.

Skiftet impeller.

Justert ventiler på motor.

Begynt på å demontere eksosslanger,skal bytte ut hele strekket.

Idag var det virkelig vårvær,skulle gjerne vært på vannet nå,men fortsatt mye å gjøre spesielt montering av baugpropell.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...