Chilli Solbris Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Ser utrolig bra ut, aceton?hvor kjøper man det? Aceton er en tynner som fordamper på lik linje med Lynol og Jotuns tynner nr 1. Eller en hver annen alkoholbasert tynner. Med mindre metallet reagerer med Aceton og skaper en eller annen kjemisk forbindelse jeg ikke vet om, har det overhodet ingen annen effekt enn som rengjøring før påføring av bunnstoff. Aceton fordamper og etterlater seg en fettfri overflate når det brukes til vask. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Aceton fåes kjøpt i jernvarebutikkene, BT har det også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 I dag har jeg demontert syrefritt anker og pusset og polert, godt fornøyd når jeg ser før og etter Det ble virkelig flott :-) Hva slags fremgangsmåte/ midler/ utstyr brukte du? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Har en misstanke om Autosol. Dette at et syrefast får slik overflaterust overrasker meg. Kan det være at det er en reaksjon med galvanisert sjakkel/kjetting(man skal jo ikke blande kvaliteter) ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Jeg har hørt at det ofte spares litt(for mye) på ingrediensene på endel kinaankere samt bearbeidelsen etter støp. Min erfaring er at det blir mindre rust som kommer tilbake for hver gang man polerer de opp. Nye ankere kan se helt jæ.... ut etter første sesong. Har sett flere ganger at det siste jettingleddet (galv) for kjørt seg i kontakt med syrefast anker men ikke omvendt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Aceton fåes kjøpt i jernvarebutikkene, BT har det også. Og er du i knipe så har kona det på badet. Dog på penere flaske og med noen gode lukter og noe som neglelakkfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Aceton er en tynner som fordamper på lik linje med Lynol og Jotuns tynner nr 1. Eller en hver annen alkoholbasert tynner. Med mindre metallet reagerer med Aceton og skaper en eller annen kjemisk forbindelse jeg ikke vet om, har det overhodet ingen annen effekt enn som rengjøring før påføring av bunnstoff. Aceton fordamper og etterlater seg en fettfri overflate når det brukes til vask. Så man trenger bare smøre på dette så holder den seg rein? Fikk høre det var lurt med flere lag med voks. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Så man trenger bare smøre på dette så holder den seg rein? Fikk høre det var lurt med flere lag med voks. Aceton som et antigroemiddel har overhodet (under vannet) ingen effekt! Absolutt dødfødt! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Erica100 Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Båten er kommet på slipp hos særs hyggelige og hjelpsomme folk i Florvåg båtforening, ferdig med vask og bytte av sink :) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Første dag på ny arbejdsadresse i dag! Og gæt engang: Der er bådplads. (Nogen fordeler er der ved at være chef, når man skal vælge lejemål.. ;-)) Så jeg tog båden på arbejde. Her er den fotograferet ud af vinduet fra mit nye kontor : Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Det så jo riktig bra ut MajorAndy. I dag har jeg byttet impeller i septikpumpen. Måtte gjøre det toganger selvsagt da jeg glemte å smøre inn med marinefett. Og da ble den treg gitt. Men etter litt smøring skal jeg jaggu si det ble fart i den. Moro når man ser resultater. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Lars Kirkeng Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Aceton som et antigroemiddel har overhodet (under vannet) ingen effekt! Absolutt dødfødt! Ok, takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Har nok liten tro på Aceton selv også, bruke båten mye er nok mye mer effektivt :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Aceton blir vel mer for å vaske rent for fett før påføring av andre remedier. Ikke noe mere hokus pokus enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Ifølge fjorårets test i båtmagasinsinet var det selaclean sin gelcoat forsegler som var klart best på propellen. Så i nyeste nummer at de skulle ha en lignende test i år... Sitér dette innlegget Link to post
Erica100 Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Ferdig med bunnsmøring ;) Hurra Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Første dag på ny arbejdsadresse i dag! Og gæt engang: Der er bådplads. (Nogen fordeler er der ved at være chef, når man skal vælge lejemål.. ;-)) Så jeg tog båden på arbejde. Her er den fotograferet ud af vinduet fra mit nye kontor : Misunner deg den der plassen! Jobber selv med kai rett utenfor, men det er ikke lov å legge til med båt der, og noen båthavn på Sørenga kommer nok ikke med det første... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jan_Erik Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 handlet inn stoff til og lage ny innredning (puter) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Tatt siste finish så nå er'n klar for sjøsetting i morgen ettermiddag :-D Sitér dette innlegget Link to post
kurtch Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Det ble virkelig flott :-) Hva slags fremgangsmåte/ midler/ utstyr brukte du? Autosol, pussekluter og en god del håndkraft Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 I går: tok med wallasen til en wallasreparatør, han fant at en del (plastikforbindelse mellom to deler av friskluftsystemet) var vekk (jeg mistenker at jeg finner den igjen nede i avgrunnen ombord), fant en de hadde liggende, satte på, skulle ikke ha noe for dette. Jeg hjem, prøvekjørte, alt virket, monterte i båten, alt virket, hurra. I dag: i båten, prøvekjørte wallas igjen, deilig varme :smiley: , ordnet med varmluftslanger til et par utblåsningsdyser. Så er vi nesten klare til turer igjen! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
ROV77 Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 I dag skal jeg montere ledlyslister i motorrom,. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Idag har jeg lempet inn sengetøy og det tonnet med ting og tang familien på 5 "trenger" i båten, fyrt opp varmeapparatet for å teste, startet motorene og smilt fra øre til øre Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Benji Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Montert utvendig tilkobling til landstrømmen, så slipper jeg og ha ledningen inn i båten. Att mann måtte ha ut kjøleskap, og skuffene i pentry for å komme til der en skulle ha kontakten, det var jo en annen sak. Felt inn der jeg en gang i tiden hadde eksosutløpet til Wallas`n (RIP) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
MaSa Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Lasset inn mat og snop pluss alt annet vi trenger! Montert opp baatplassen vimpel :) Fikset kjøleskap og klargjort for avreise til jomfruland i morgen tidlig ettermiddag :))) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.