Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Hadde elektrikker i båten i går og monterte opp ny Multipluss 12/120/3000 lader/inverter fra Farco.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Begynner det å gå inflasjon i lading og forbruk REM :giggle:

 

Ja, da skulle du i hvert fall ikke ha behov for så veldig mange timer med aggregat-kjøring for å få fylt opp !

Går det an å spørre omtrentlig hva en slik installasjon koster(jeg vurderer en båt med stort aggregat som mangler inverter og hvor laderen er for liten) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Går det an å spørre omtrentlig hva en slik installasjon koster(jeg vurderer en båt med stort aggregat som mangler inverter og hvor laderen er for liten) ?

Farco har redusert prisene sine kraftig fra jeg kjøpte min 12/80/200 Multipluss for noen år siden. Mente jeg da betalte opp mot 20K komplett med instrumentering. Nå betalte jeg ca. 13000,- pluss mva for den nye 120/3000. Tar en med at jeg solgte den gamle på Finn for utropspris på 7000,- blir ikke forskjellen all verden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Supert ! Takker for informasjon REM. Da vet jeg hva jeg må kalkulere med(må ha dette + ankervinsj bak).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du kan nok klare deg med en 12/80/2000 også, men du reduserer agregatkjøringa med en kraftigere lader selvføgelig. Vi levde rimelig komfortabelt med den gamle laderen også, men hadde en del begrensninger når det gjaldt inverterkapasiteten. Jeg har en forbruksibank ca 1000A, ogg da ligger jeg som regel 2 døgn i uthavn før jeg trenger å starte agregatet for lading. Etter to døgn fra fulladet er jeg normalt nede på ca 65% kapasitet, og ved noe agregatkjøring ila. dagen er jeg raskt oppe på 80% igjen. Der ligger jeg og sykler mellom 60-80% kapasitet. Vi kjører alt på 220V med unntak av komfyr som inntil videre går på gass. Har vel planer om å bytte ut denne også til 220V.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi kjører alt på 220V med unntak av komfyr som inntil videre går på gass. Har vel planer om å bytte ut denne også til 220V.

 

Så om jeg sier at det sitter en Smeg platetopp og micro med grill i båten så er det en løsning som burde fungere bra med 7kw aggregat ?

Kanskje det også går på inverter om man velger 3000 watt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har fjernet baugfortøyningene som gikk over til nabobrygga og flyttet de til utriggerne på plassen jeg ligger på, så nå kommer båtene innenfor meg seg ut hvis de vil. Satt på takdelen av cockpit-teltet. Hentet zip-bag og levert opplagspresenning hos North Sails / With Marine. Zip-bag er ettergått og sydd, mens vinterpresenningen trenger en runde kjærlighet etter vinterstormene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Så om jeg sier at det sitter en Smeg platetopp og micro med grill i båten så er det en løsning som burde fungere bra med 7kw aggregat ?

Kanskje det også går på inverter om man velger 3000 watt.

Ikke noe problem. Vil tru du kan kjøre begge samtidig uten at jeg har prøvd det med min 9Kw.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Påskeferie og tid for å gjøre klar sølvklumpen. Løsnet blandebend og sjekket turbo. Vil gjerne ha blandebend helt ut for å sjekke men slagene sitter som...

Drenert ferskvann og sjøvann og skrudd ut 2 av 4 anoder. Anode på sjøvannsside ferskvannskjøler sitter er veldig vanskelig og komme til og sitter godt. Lurer om den er byttet noen gang.. fortsettelse følger

Link to post
Share on other sites

Gjort noe så unyttig som å kastet ut den store microen, med gud vet hva som ikke manglet av funksjoner, og satt in en oppvaskmaskin i stedet. (Ble litt ombygging i høyde, ellers passet bredde (45cm) og dybde greit) Så skal den gamle microen inn igjen, stå oppå benken. Må innrømme at den fancye ble lite brukt i funksjoner, men alt tilbehøret til den tar mye plass. Så nå blir det en som tiner og varmer og that's it. Satt inn to separate førerstoler i stedet for sofa ved førerplass. Prøve det litt. Spådd bra vær i morgen, så da blir det å starte opp med polering. Førdagen impregnerte jeg ene kalesjen, blir spennende å se på resultatet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...