Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Har sjekket fortøyninger og lenset skuta. Skikkelig drittvære her på Sunnmøre nå. Tømt snellene på hav fiskestengene for mono og lagt på multifilament:) Hvis værmeldingene holder hva de lover ... Havfiske på tirsdag :D

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Sirkulert systemrensen i etpar timer til sammen. Synes ikke den er 'svart nok' enda, så jeg lar den stå i en dag til.

Skjært ut åpning til septiktank, gjort klart skroggjennomføringer, for så å oppdage at jeg ikke har hullsager til noen av gjennomføringene en søndag. *tromme-tromme*

Får ta en runde imorgen så jeg finner hullsager.

Link to post
Share on other sites

Klart for mange timer med polering og voksing.

 

Kosejobb som etter en hel dag og utallige kvadratmeter dessverre ikke føles så koselig lengre.

Sånn er det bare, men det er alltid hyggelig å se på resultatet etter en slik real jobb.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er det som er gulroten i andre enden VannTro :-)

Gøy å se resultatet underveis.

 

Colliniten er veldig anerledes å jobbe med. Temperatur på innholdet og tørketid spiller inn.

 

Noen steder har jeg først brukt 3M Fast Cut XL som er en grov polish på roterende maskin med grov 3M pad. Beste polishen jeg har jobbet med.

 

Går nok 2-3 dager på 2 pers før vi er i mål :-)

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • Da er har Smartlineren fått bunnstoff. Ble Jotun, da jeg ikke fikk tak i International, som var på før. Satser på at den er blitt bedre, International var helt suveren, aldri hat båt med så lite groe som de to siste år.

Flyttet sete litt inn mot midten og litt fram, tok borti fjernstyringa når jeg svingte rundt før.

Montert teinehaleren etter vinterlagringa.

Sjekket opp "alt" , så straks klar til sjøsetting.... Venter litt på bedre vær :wink:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Det er det som er gulroten i andre enden VannTro :-)

Gøy å se resultatet underveis.

 

Colliniten er veldig anerledes å jobbe med. Temperatur på innholdet og tørketid spiller inn.

 

Noen steder har jeg først brukt 3M Fast Cut XL som er en grov polish på roterende maskin med grov 3M pad. Beste polishen jeg har jobbet med.

 

Går nok 2-3 dager på 2 pers før vi er i mål :-)

 

bilde

 

Det her ble grådig fint :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skrapt av gammelt løst bunnstoff, skrapt rust på kjølen. Har en jobb igjen å gjøre der gitt, med mer skraping, børsting og priming før stoffing. Så har jeg fått opp sprayhooden og bommen, satt på plass batterier, fjernet den gamle lurvete rekkenettingen og strammet opp rekkewirene. Bunnstoffing neste helg, så skulle hun være klar for sjøsetting i uke 18, kanskje?

Link to post
Share on other sites

Har sveiset meg targabøyle til Alicraften, kostet kr. 1000,- i rør og flattjern, syrefast. Pusset over med en slitt flappdisk. Ble blank og fin, men må pusse/gnu over med litt Autosol, så dette blir bra:-) Greit å ha et sted og ha lanterne, antenner og slikt...!

Skal ned fra K.vinger ned til H.strand i morgen. Bygger om cockpiten. Blir så bra:-)

Lager sofa(vinkel)-gruppe....:-)

Redigert av thomas73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Renset dollbord, polert dekk, (gummi)jolle, rekkestøtter og annet stål, fendere, og vasket hele båten innvendig. Renset teak.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Colliniten er veldig anerledes å jobbe med.

Collekvint har jeg hørt om sap, men Collinite?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

http://www.collinite.com Er et mindre kjent produktmerke, hvor voksen er kjent blandt bilshinere for å være noe av det med lengst holbarhet. 845/925 er en ren voks/ forsegler uten rensemiddler og brukes som siste stegs beskyttelse. Den inneholder ikke akryl så fyller ikke igjen porer/ riper etc, så et skinnende og glatt underlag er å foretrekke.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=47&products_id=39

 

Står en utfyllende guide her: http://www.autogeekonline.net/forum/how-articles/40243-collinite-845-definitive-how-guide-legendary-wax.html

 

Collinite 845 og 925 er samme produkt med etikett for hhv bil og båt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har overhalt sjøvannspumpa,fikk tak i uorginale tetninger til 25 kr stykket,lurer på hva VP skulle hatt.

 

Slipt ned treverk på badeplattform,så nå går resten av ettermiddagen til å mette dette med owatrol,samt montere sjøvannspumpe.

 

Målte veldig høy ladespenning med motor igang igår,14,7 V,håper det ikke er noe galt med dette,har Ladac 1204.

Får se litt mer på dette.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fylte tanken og systemet med Klorinvann i går.

 

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.


Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank."sitat Lilleborg"


Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.


Startet utskykkingen i dag, når vannet var rent spylte jeg gjennom alle kranene.

Har brukt metoden i 30 år og drikker av vannet. har båten hvert lite brukt tar jeg en ekstra skylling i sesongen.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det skjønner ikke jeg heller. Om man behandler med klorvann så er det vel om å gjøre å få satt hele systemet med klor ?

Da er det vel like greit å skylle "riktig" vei til slutt ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det skjønner ikke jeg heller. Om man behandler med klorvann så er det vel om å gjøre å få satt hele systemet med klor ?

Da er det vel like greit å skylle "riktig" vei til slutt ?

og det må bli mye vanskeliger å få løftet ut evt slim og slag som løsner fra tankveggen. (belegg) Kan godt løfte litt klorvann opp i påfyllinga, men så ville jeg ha tatt alt ut fra laveste punkt og skyllt godt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har skiftet olje og dieselfilter på D4'en. Veldig greit og flott laget til med ferdig montert sugeslange og oljefiltre med lukkeventil. Ikke en dråpe søl, bortsett fra når jeg skulle legge pumpe og slange fra meg, da ble det to svarte dråper på dørken. Laget også til en kuleventil på grovfilteret, slik at man kan drenere dette uten verktøy. Venter med impeller til jeg har kommet på hytten om noen dager, da har jeg en unnskyldning til å slippe unna litt vedhogst med familien..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...