Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

  • Vasket, renset og oljet teakdekk
  • Rubbet, polert og vokset skrog/overbygg og flybridge
  • Skiftet sink på skrog
  • Stoffet under
  • Service på motor, gearkasse og aggregat
  • Vasket og impregnert kalesje(skiftet 1 vindu)
  • Sydd nytt rekketrekk
  • Reparert 2 skader i gelcoat
  • Vasket motorrom, lasarett og cabiner
  • Støpt nye fester til luke på fordekk
  • Skiftet 6 batterier(3x210amp og 3x230amp)

 

Nå skal jeg innrømme at det slett ikke er meg som har gjort disse jobbene, men W-Yacht på oppdrag fra tidligere eier. Mye er gjort, men en del gjenstår.

 

Det som skal gjøres i tillegg nå er forlengelse av baugspyd slik at baugstige ikke kommer i konflikt med anker(sveising i syrefast) samt montasje av vinsj akter.

Nå krysser jeg bare fingrene for at de blir ferdige i tide.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • Skiftet 6 batterier(3x210amp og 3x230amp)

Det var da voldsomt så mye Ah. Sjøl bytta jeg nylig ut to stk 220Ah batterier som benyttes til forbruk. Har plass til ytterligere to stk, men fant at 950Ah holder som forbruksbank tiltross for at vi stort sett bare går til uthavner og ligger konstant på inverter. Kjører jeg agregatet en time om kvelden og kanskje en time på morgenkvisten holder jeg meg på ca 80% kapasitet.

Hvor stor forbruksbank har du?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forbruksbanken er 3x210 AGM. De skal lades av samme multipluss som du kjøpte. Her vurderer jeg faktisk ett batteri til da forbruksbanken tross mange batterier "bare" er på 630amp.

 

De andre er tradisjonelle bly-syre som er 230amp hvor ett er dedikert aktertruster/hekkanker, ett til baugtruster/bauganker og ett til start av motor. Disse tre batteriene får lading fra en Victron Centaur 50 amp. som står der fra før.

 

Det er også et separat batteri til aggregatet, men det får bare lading av aggregatet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Monterte TV (Finlux 24") på veggen oppunder taket i salongen. Det var desverre ikke tv opplegg i båten så må legge opp alt.

 

bilde

 

 

Ned med takplater da strømledning måtte trekkes fra BB side over taket og ned til sikring og bryterpaneler som er under dashen på SB side

Kanalen ned fra taket var rimelig full, så var et slit.

 

bilde

 

 

En positiv overraskelse var at jeg fant ut at takplatene var kledd med ekte skinn slik som salongen :-) hadde trodd det var skai.

 

bilde

 

 

Noen som har tips til en enkel innendørsantenne (passiv/ aktiv?) jeg kan bruke frem til jeg får satt inn en ordentlig båtantenne?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sjøsatte pappas båt i går. Den fløt fint. Og motoren gikk som den skulle etter skikkelig service i høst. Vi bytte skruer på impellerlokket - de gamle av messing var nesten helt oppløst. Nye er av syrefast. Motoren gikk merkbart roligere enn før etter pleie og omsorg i fjor høst - mistenker at ny olje på seildrevet har hatt en innvirkning der :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har tips til en enkel innendørsantenne (passiv/ aktiv?) jeg kan bruke frem til jeg får satt inn en ordentlig båtantenne?

 

Det satt en Triax innvendig antenne i Clipperen som du kan få av meg SAP. Den ankommer Drammen 18 mai :yesnod: om det er i tide.

 

Jeg får montert en Glomex Nashira på targaen i dag. Denne Glomexen monteres på 60cm stang for å komme over radaren.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbudet VannTro :-)

Denne? http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/antenne-og-parabol/TRIAX111010/triax-uhf-5v-antenne-300i#tab-more-info

Ikke sikkert jeg holder ut ventetiden dog... Vil prøve i dag, hehe ;-)

 

Dette nymotens digital tv greiene og dette Riks TV som ungdommen prater om er nytt for meg ;-)Trenger man kortleser i tv for å få inn nrk som er gratis?

 

Skal få opp en glomex elns jeg også, men targaen min er i rør (som dessuten er fulle av kabler), så må fundere litt på fester, plassering og slikt først.

Vil ikke ha de hvite plastikk klemmene til glomex, men har ikke funnet tilsvarende i syrefast.

 

Vurderer det tilbudet fra Riks TV som LarsH fant og benyttet seg av. Høres nesten for godt ut til å være sant...

https://baatplassen.no/i/topic/108566-utrolig-godt-tlbud-fra-rikstv-ser-dere-noen-fallgruber/

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er denne :wink: :

 

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...