Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg endelig fått Bavariaen hjem til Holmestrand :smiley:. Litt før klokken 11 i formiddag trillet Myrvollen Transport AS inn på opplagsplassen med den dyrbare lasten på planet.

Hun, (båten) var møkkete og litt medtatt etter den lange ferden over fjellet. Hun virket likevel veldig fornøyd med å se sjøen igjen etter å ha tilbragt natten på Geilo.

 

Krana var litt nervøs og kom med et par alarmer underveis, men bortsett fra dette gikk løftet greit og båten står nå forhåpentligvis trygt og godt på land for en kort periode..

 

Nå er det bare å vente på litt oppholdsvær slik at hun kan få litt vask og pleie før hun igjen skal på sjøen og finne seg til rette i sitt nye hjem.

 

Takk til Myrvollen Transport AS for vel utført oppdrag :thumbsup:.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Grattis, Olepo! Godt bokstavlig talt å være i havn.

 

Takker så mye, du har jo litt av æren for dette du også :smiley:!

 

Det har vært en lang vei til havn, og det gjenstår fortsatt et par småting i forhold til forhandler, men det er godt å endelig få skuta hjem.

Lykke til med din egen båtjakt, du kan jo ikke bare hjelpe andre hele tiden!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer masse med ny-båten. Det var nok den beste løsningen i henhold til transportør og løft :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbudet VannTro :-)

Denne? http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/antenne-og-parabol/TRIAX111010/triax-uhf-5v-antenne-300i#tab-more-info

Ikke sikkert jeg holder ut ventetiden dog... Vil prøve i dag, hehe ;-)

 

Dette nymotens digital tv greiene og dette Riks TV som ungdommen prater om er nytt for meg ;-)Trenger man kortleser i tv for å få inn nrk som er gratis?

 

Skal få opp en glomex elns jeg også, men targaen min er i rør (som dessuten er fulle av kabler), så må fundere litt på fester, plassering og slikt først.

Vil ikke ha de hvite plastikk klemmene til glomex, men har ikke funnet tilsvarende i syrefast.

 

Vurderer det tilbudet fra Riks TV som LarsH fant og benyttet seg av. Høres nesten for godt ut til å være sant...

https://baatplassen.no/i/topic/108566-utrolig-godt-tlbud-fra-rikstv-ser-dere-noen-fallgruber/

hei Sap

 

Jeg har akkurat skaffet rikstv og den du linker til der som LarsH har skaffet, den er virkelig så god og genial.

 

Og i tillegg så kan du fryse abbonementet 2 ganger i året inntil 6 mnd av gangen.

 

Så jeg testet det tilbudet det vil si gratis tv mai-juni-juli-august og hvis det ikke er noen suksess så sier man opp, og tar man opp båten i september så kan man fryse abbonementet i 6 mnd og åpne det igjen mars.

 

Og til spm ditt. så lenge du har tv, dekoder og antenne så får du inn minimum nrk1-2-3 noen ganger flere kanaler også.. uten kort i dekoderen.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Har bestilt "Lars H pakken" i dag :-)

Takk for tipset om frysing. Det har jeg ikke funnet på riksTV sidene, men de vil vel ikke opplyse om slikt frivillig....?

 

Kjøpte en Philips innedørsantenne som jeg hvertfall kan bruke her i hjemmehavn til jeg finner en god løsning for montering av fast antenne.

Starter nok en egen tråd om det etterhvert.

 

Fikk inn nrk kanalene nå og koser meg med top gear og TV i båten for første gang :-)

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Man kan si hva man vil om tv i båten, men jeg koser meg glugg ihjel med å ha den. Fredagsrekka i båten, suvverent ! Ellers, når man er og pusler og fikser.., alltid tv'n på. Om det ikke er noe bra på NRK, så tar DAB'en over. Lyd er også viktig !

Link to post
Share on other sites

Jeg røyk på en "gratis" pakke fra Riks-TV, jeg også. Har Finlux 19" som jeg kjøpte meget billig på Smart Club i 2011. Klarer meg strengt tatt greit med NRK-kanalene, men dette tilbudet var det bare å benytte seg av! :smiley:

 

Enig med Worry; jeg hadde ikke TV i båten de første årene, og savnet det ikke heller. Men da disse billige LED-apparatene med lavt strømforbruk og innebygget dekoder dukket opp, da var veien kort. Og nå ville jeg savnet TV hvis jeg fjernet den.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Montert ny VHF antenne og antennekabel. Har hatt en skjøt på antennekabelen. Denne ville jeg unngå. Byttet samtidig antenne til en ny Glomex modell, RA300. Dette er en 1,2m lang antenne med hele 6db gain (om det kan være riktig, men det står så på Glomex sine nettsider). Brukte RG8X kabel med ferdigmonterte FME connectorer i hver ende. Disse passet direkte i antennen og pluggen for tilkobling til VHF enheten. RG8X har litt mindre tap enn RG58, og litt mere tap enn RG213. Men, med bare 6m kabellengde skal ikke dette bety mye.

Kalte opp Tjøme Radio for radiosjekk (fra båtplassen i Mossesundet), og fikk veldig god tilbakemelding på mottaket der :yesnod:

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer masse med ny-båten. Det var nok den beste løsningen i henhold til transportør og løft :thumbsup:

Takk for det VannTro :smiley:. Jeg er helt enig med deg, dette var den klart beste og sikreste løsningen. Sjåfør på kranbilen regnet med at båten veide 3,3-3,4 tonn.. Så jeg er i grunn glad for at prosjektet med å prøve å trekke den av utgikk.

 

Det blir noen hektiske dager nå hvis været bedrer seg litt, da må båtpuss kombineres med å følge nye Vanntro på veien hjem. Riktig god tur :thumbsup:!

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Torsdag kveld tilbragte jeg noen timer i båten og fikk endelig gjort litt. Monterte en ny vimpelstang i lanternemasta slik at jeg får plass til begge vimplene mine. Har også kjøpt en til rekkemontering, så kan jeg føre gjesteflagg når jeg er i den svenske skjærgården...Må finne en litt bedre løsning på "fortøyningen" av vimplene på den ene masta, fordelen er at den raskt kan tas av ved behov.

bilde

 

Så monterte jeg det nye kokeapparatet. Jeg betrakter meg selv som en fyr med svært liten praktisk sans og med tolv tommeltotter, så jeg var svært fornøyd med at det satt perfekt etter bare to forsøk... :giggle:

bilde

 

Men til slutt til noe mindre hyggelig... Etter å ha blitt oppildnet av at det gikk så bra de første to gangene, la jeg meg flat med lommelykt og kamera og fjernet det jeg måtte for å komme nært på motoren. Målet var å finne ut av hvor ting var, altså hvor oljefilteret er, hvor driftstoffilteret er, hvor sinkanodene sitter osv....

 

Jeg fant hvor alle filtrene skulle, men kunne ikke på mitt bare liv finne noen av de tre sinkanodene som skal være der! Får prøve igjen i morgen!

 

Men det som jeg syntes var mindre hyggelig var at jeg oppdaget endel rust på motoren som jeg ikke har sett før. Tror kanskje jeg gikk noe lemfeldig over den da jeg kjøpte båten, for en to-tre steder synes jeg ikke det så så veldig bra ut. Motoren går jo som en klokke, har aldri stoppet, hostet eller harket og temperaturen er også stabil, såvidt jeg har fått med meg, men jeg likte ikke det jeg så her:

bilde

 

Synes dette var vel mye rust? Ble litt usikker på motoren når jeg så dette. Dette er innerst på et rør som drivstoffslangen sitter på. Selve slangen ser bra ut og klemmene er av nyere dato, men akkurat festet til røret synes jeg så veldig tvilsomt ut. Noe å bytte først som sist?

Link to post
Share on other sites

.Må finne en litt bedre løsning på "fortøyningen" av vimplene på den ene masta, fordelen er at den raskt kan tas av ved behov.

bilde

 

 

Helt vanlige strips fungerer faktisk helt supert om du strammer de nok :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vasket septiktanken innvendig :puke: Først en skrubberunde med en gammel dobørste og klorin, deretter ferskvannspyling og pumping helt til vannet ble blankt. Veldig greit på Marexen, da det er lett å komme til med vannslangen gjennom "mannlokket". (Egentlig heter det vel ikke mannlokk når man bare får armen nedi.) Nå får jeg forhåpentligvis ingen olme blikk fra naboen når jeg skal ha årets første overnattingstur i morgen.

 

Ellers har jeg båret ned uanede mengder med ting og tang som må på plass etter vinteropplaget. Jeg får sikkert ikke bruk for halvparten en gang, men man vet jo aldri hvilken halvpart det er :wink:

Link to post
Share on other sites

Skiftet impeller på min Honda 90, men 6 år (inkl. noen år uten drift) og ca 100 timer hadde ikke satt noen spor i den gamle impelleren så det var relativt unødvendig.

Gammel impeller på det første bildet.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...