Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Bra Chefengineer, såpass må men ha. Har du en skikkelig inverter slik at du kan benytte 220V til det aller meste. Sjøl har jeg en forbruksbank på 950 Ah, 3Kw inverter og 120 A lader. Alt forbruk hos meg går på 220V. Vurderer å utvide forbruksbanken med ytterligere 2x 220 Ah batterier.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nøle med å kalle inverteren min for "skikkelig", den du har et nummer større og skulle jo heller hatt en slik. Min er 2kW men før jeg la opp dette tenkte jeg mye på hvordan jeg ville ha strømopplegget. Med generator og landstrøm som hovedbidragsytere til 220V systemet ville inverter kun bli et supplement der lading til mobil, laptop etc. ønskes under seilas. Muligens vannkoker, støvsuger etc. Plassering var ønsket i maskinrom pga. lengden på høykvadratskablene. 220V fordeling er i SB gjestelugar.

 

Jeg ville ha inverter til å forsyne kun main ringline dvs. alle stikkene pga. at jeg ikke ønsket å starte opp 220V lader, varmtvannsbereder osv. fra batteribank ved start av inverter slik det ville blitt om denne var tilkoplet inntak/generatorsplitt. Da måtte jeg gått å slått av disse forbrukerne i fordelingen hver gang jeg ville bruke inverter. Så jeg endte opp med å returnere utgående kurs 220V til alle stikk (main ringline) akterover igjen fra fordelingen til inverterens inngang. Deretter fra inverterens utgang og forover til fordelingen igjen og ut til stikkene. Fikk også kabeltrekkingen til fjernkontrollpanelet som nå er innfelt ved VP-spakene på kjøpet.

 

Jeg har lagt inn en manuell bypassbryter (over inverter) som kan benyttes ved ønske om levering av 16A fra main ringline. Denne kan kun benyttes når inverter er avslått (ved bruk av generator eller landstrøm). Ellers er levering fra main ringline nå begrenset av inverterens 13A sikringer.

 

Men dette fungerer fint. Nå har jeg 220V/2kW i alle stikk under seilas og inverter har nettprioritering slik at den automatisk faller ut ved generatorstart/landstrømstilkopling. Kan også settes i modus slik at den legger inn automatisk ved bortfall av generator/landstrøm.

 

Pga. Common rail motorer er dessverre ikke forbruksbanken tilgodesett med så stor andel av batteribanken som den burde hatt. Den har 620Ah. De resterende 3x180Ah batteriene er dedikerte til hhv. generator og SB/BB motorer.

Link to post
Share on other sites

Pga. plasshensyn valgte jeg å fjerne systemet med boosterbatteriet til hekkthruster da jeg måtte inn med en ny, relativt stor batterikasse for de to nye 180Ah batteriene til forbruksbanken. Dette går ut over effekten på hekkthruster. Det merket jeg med en gang.

 

Tror jeg skal beholde kontrollsystemet og legge en direkteforbindelse fra den nye forbruksbanken rett bak til hekkthrusteren som nå har veldig kort avstand til batteribank. Det svake punktet i min hekkthrusterinstallasjon ser ut til å være spenningsfall i kablene gjennom hovedinstallasjonen og med en slik anordning unngår jeg dette. Og da sitter jeg med to frie optima redtop og 2 Ctek dc/dc ladere som kan benyttes til å heller lage et tilsvarende system framme på baugthuster som planen var fra begynnelsen.

 

Jeg skal lage et provisorisk opplegg med å sette et optimabatteri framme ved baugthrustemotor. Kople dette til klemmene på motoren med en kraftig startkabel mot optimabatteriet og kjøre thrusteren med fjernkontroll mens jeg kopler inn/ut boosterbatteri med kablene og måler spenningen over motoren. Om det er slik at jeg vinner ca. 1 volt ved å kople inn/ut optimabatteriet skal jeg plassere dette permanent i baugen over thrustermotoren med tilhørende kontrollsystem/power rele og Ctek lader

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi, nå skvatt jeg godt. Så bildet i skarpt motlys på telefonen, og trodde du stod med en helt annen slags "plugg" i hånda, hentet fra den skitne siden av pumpa......

:-)

Det er jo gjerne sånt en hører om når det er snakk om toalettmekking. Glad jeg slapp unna en større møkkajobb! :-)

Øivind

Link to post
Share on other sites

kan ikke si at jeg har gjort dette kun dag, men har holdt på de tre siste dagene. Bunnstoffet startet å flasse av høsten ifjor, så måtte ta et skikkelig tak i år. Har skrapt av absolutt alt med varmluftpistol og sparkelspade, før pussemaskina tok fatt og pusset alt jevnt ned. Deretter rullet jeg på 3 lag med blå Quick Bengalack. Kjører kun i ferskvann, så egentlig er det ikke nødvendig med bunnstoff, men synes det er kjekt å tette eventuelle sår på kjølen, og polstre litt osv.. Synes resultatet ble greit med tanke på at jeg har brukt rulle! kun på halvmeters avstand man ser at rulle er brukt, ellers blankt og fint! Da er det snart start på sesongen for min del! :flag:

 

bilde

 

bilde

NB! skaden på baugen er morgendagens prosjekt! har allerede støpt med glassfiber, så da blir det maling!

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Trukket kabelen mellom radar og kartplotter. Ble noen heftige svette byger under veis.

Nå er det bare å koble til i hver ende og se om det virker, blir spennende :-)

 

Kanskje på tirsdag:-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Krabba på knærne i grusen under båten og lagt de 3 siste strøka med epoxyprimer, la ett i går, så med 4 strøk bør det være god knall!

De foregående 3 ukene har gått med til skraping, sliping, skraping og sliping. Nevnte jeg skraping?? Hehe 30 år med gammel drit under båten er nå en saga blott, helt ren og fin! Kanskje det syns på knopmåleren??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Har hatt nok en tur med vår nyinnkjøpte Rana 17 DC. Båten er fra 1980, og motoren er en Yamaha 30-hester fra 1990. Alt fungerer som det skal, og det er veldig gøy å kjøre rundt :) Jeg er så fersk som man kan være når det gjelder båtkjøring, eneste erfaring fra tidligere er med en Rana 14 med 6-hester som jeg disponerte et par måneder i 2011. Taktikken er å ta det med ro, og holde konstant utkikk etter skjær, som jeg har forstått det er mye av her i Søgne. Så kommer vel erfaring og kunnskaper etterhvert får jeg håpe. Det er ikke lett dette med båt når man opprinnelig kommer fra innlands-norge, men alt kan jo læres. :)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Testet solcellepanelet mot kjøleboksen ( 100l) 85 W panelet holder greit forbruket og det er over 13 V på batteriet, motoren er rettet opp & Alle skrog gjennomføringene/ ventiler er byttet. Regner med kompositt er bedre enn messing på septik. Nå mangler jeg bare ferie..

Link to post
Share on other sites

Feilsøkt på baugpropell som ikke fungerte og konstatert at hovedstrømbryter/nødstoppbryter var defekt.

 

Fikk ikke tak i originalbryter fra Sleipner, men reiste til BestMarin i Tønsberg og kjøpte en nøkkelbryter fra Hella som får gjøre jobben inntil videre. Måtte modifisere panelet litt for å få bryteren på plass. Koblet deretter til kablene, og vips, så var det fart i pysevispen igjen :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Fikk alarmlampe på kjøleskapet i helga. Spenningsfallet på kablene fra sikringsskapet og ned var på 1,3V når kompressoren starter. Skifter kablene og går opp fra 2,5 til 6kvmm. Ser ut som jeg da ender opp med et spenningsfall på 0,3V. Tror vel det bør være akseptabelt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Plukket ut en solid plugg av inntaket til toalettet. Ikke rart at pumpa slet med å få gjennom vann. Heldigvis ser impelleren ut til å være like hel. Vi har i alle fall god fart på spylingen nå.

 

Spørs om dette har sittet som et belegg i slangen, og så har det løsnet når det nye toalettet med frisk pumpe sørget for større flow. Det virket nemlig bedre de første dagene, og så har det blitt dårligere og dårligere etterhvert. Det er en markert reduksjon i diameter der slangen er koblet inn på pumpa, så det samlet seg som en plugg i stedet for å gå gjennom impelleren.

 

bilde

 

Det der er urinstein Oivindg. Dette har du sannsynligvis i hele slangen din. Slangen bør nok byttes ellers vil du kunne slite med dette hele resten av sesongen.

RED: Ser nå at det var på inntaksiden, men det så veldig misstenkelig ut dette du står med i hånden.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bra Chefengineer, såpass må men ha. Har du en skikkelig inverter slik at du kan benytte 220V til det aller meste. Sjøl har jeg en forbruksbank på 950 Ah, 3Kw inverter og 120 A lader. Alt forbruk hos meg går på 220V. Vurderer å utvide forbruksbanken med ytterligere 2x 220 Ah batterier.

 

Litt tanker rundt dette med kapasitet/lading/kjøring av aggregat REM.

Jeg har noe mindre aggregat enn deg(7kw), men mere enn nok til å drive lader, varmtvann, koketopp og stekeovn. Forbrukbanken min er 600ah og laderen er samme type som din(12-120/3000 Multipluss). Jeg ser at du skriver at alt forbruk hos deg går på 220V, da antar jeg at du har skiftet til koketopp og ovn på 220V.

 

Med den banken jeg har på 600Ah benytter jeg fra vi kommer inn på ettermiddagen ca 120Ah(20%) frem til formiddagen etterpå. Dette er da 3 kjøleskap, TV, varmer, moccamaster til å lage kaffe på morgenen, varming av rundstykker i ovnen samt litt ymse lading av telefoner/nettbrett.

Når ettermiddagen kommer ønsker jeg å bruke koketoppen/ovnen som et bidrag til å lage middag(i tillegg til grillen) og da har jeg et sted mellom 120 og 170Ah minus på batteriet. Jeg trenger også å kjøre litt på varmekolbene på varmvann berederen. Det vi da har gjort er å kjøre aggregatet ca 1,5 timer og ved det får vi laget middag, ladet batteribanken til topp samt fått full varme i varmtvannstanken(har 2kw elementer her). Jeg ser da ikke helt behovet for enda mere ampere enn hva vi har om det ikke er slik at vi skal redusere aggregatkjøringen til annenhver dag da, men da går det ut over middags-laging samt varmt vann. Om jeg hadde økt banken til f.eks. 800Ah ville dette fungert helt greit med tanke på å ikke tappe banken for mye, men da ville også tiden jeg måtte kjørt aggregatet steget betraktelig.

Hva er tanken med å ha en bank på 1400 Ah ?

 

PS

For den som tenker støy ved kjøring av aggregat, kan jeg forsikre at den støyen ikke er forstyrrende overhode. Montasjen i denne båten er med separasjon under vannlinjen samt ekstra lydpotte etter separasjonen(båten ble benyttet på noen messe hvor aggregatet sto på under hele messen nettopp for å vise hvor stille det er mulig å få til dette) så det er knapt mulig å høre at det går. Den eneste tiden jeg ikke føler for å benyttet dette er om natten eller tidlig på morgenen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært opp til meg VannTro hadde jeg bytta ut koketoppen som idag går på propan, til 220V. Men den gang ei. Kona setter seg på bakbeina bare jeg nevner det. Ser ut som om vi alikevel har omlag det samme normalforbruket. Jeg ligger vel noe høyere opp mot 150A tidlig i sessongen fordi vi benytter vifteovner framme. Vi har diesel vannvarmer og trenger ikke kjøre agregat for å varme vann. Jeg vurderer å utvide med 2X220Ah simpelt hen fordi jeg har egnet plass til det, og at større bank vil redusere agregatkjøringa. Når vi annkommer uthavn med fulle batterier ligger vi normalt i to døgn før vi lader. Med en bank på 1400Ah ville vi kunne ligge i fire døgn før vi måtte kjøre agregat.

Appropos støy fra agregat. Vet du hva for slags lydpotte som er montert på slangen etter separator?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du kan se bilde av det her:

bilde

 

Dette er bilde fra en Clipper 40(hadde ikke eget bilde) og aggregatet står på motsatt side av skottet.

Jeg kan godt sjekke hva det står på den ved anledning hvis du er interessert.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke å sjekke det. En slik glassfiberpotte har jeg også på våt-siden, men hva har du etter separator, hvor du kun har tørr eksos?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...