Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Nå må jeg "kaste inn håndkledet". Jeg var sikker på at separatoren var den på dørken og at den som henger oppunder er en ekstra potte ?

Får ta noen runder under dørken å sjekke hele veien, men jeg mener vann kommer i siden av skroget og eksos i hekken ved siden av røret til motoren.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

"Den oppunder taket" ser for meg ut til å være separatoren. Den synes å ha to uttak, ett for vann (nede) og et for eksos (oppe) Slik er det hos meg også.

Det er på den øvre eksosslangen jeg kunne tenke meg å montere en ekstra demper. Har søkt på netter, og forespurt Progress som forhandler Helyard, men de kunne ikke anbefale noe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Dagens innsats: Byttet lekk dusjventil, og satt på ny dusjslange med dusjhode med klemventil. Sjekket at det hele var tett (det var det etter tre forsøk).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

bilde

Har polert skutesiden og bunnsmurt i dag. I morgen blir det skifting av sinker og sjøsetting. Det var ikkje sinker påakslingene, bare på propellen. Burde eg ha sink på akslingene i tillegg?? Var ikkje antydning til tæring. Bare masse rur.

Mvh

Jarl-Espen

Det der er urinstein Oivindg. Dette har du sannsynligvis i hele slangen din. Slangen bør nok byttes ellers vil du kunne slite med dette hele resten av sesongen.

RED: Ser nå at det var på inntaksiden, men det så veldig misstenkelig ut dette du står med i hånden.....

Jeg kan ikke se noe belegg på slangen. Den ser ganske gjennomsiktig ut der jeg har inspirert.

Øivind

Nei Øivind, jeg så først ikke at det var snakk om inntaket til toalettet. Der man typisk får urinstein er slangen mellom toalett og tank om den er konstruert/lagt slik at det blir liggende en blanding med saltvann og bimmelim/bommelom der. Kan redusere dette ved enten en skvett syre(eddik) eller spyle så mye vann at slangen tømmes for etterlatenskaper.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Installert speedcontrol for begge trusterne

Tør jeg spørre hvilket merke og hva du betalte?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ikke min egen, men har ordnet litt med oppsett av navutstyr og div og skal være sjafør på denne for dagen.

Skal plukke opp noen glade gutter etterpå.

Skal ikke stikke under en stol at jeg kan tenke meg verre ting å gjøre ;-)

bilde

Mvh. SAP

Det der må du vel ha litt mere en båtførerprøven for å ratte.

Kjenner jeg er litt misunnelig sånn i første rekke, men i det de "glade gutter" starter å konsumere er jeg ikke så sikker lengre.

Det blir litt som å være sjåfør på russebussen er jeg redd :giggle:

Det pleier å gå bra :-)

Flesteparten er bekjente av meg, deriblant eier så blir ikke noe "trashing" ;-)

Et spørsmål til de med EVC display.

Har glemt hvordan jeg bytter ut timevisning i nedre høyre hjørne med forbruk.

Har fått det til tidligere, men husker ikke hvordan?

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Et spørsmål til de med EVC display.

Har glemt hvordan jeg bytter ut timevisning i nedre høyre hjørne med forbruk.

Har fått det til tidligere, men husker ikke hvordan?

Hmm, jeg har slikt instrument. Har Forbruksdata i nederste høyre kvadrant. Bytter mellom l/h > l/nm, absolutt og per trip ved å trykke gjentatte ganger på venstre knapp. Mener å huske at om jeg holder høyre ?? knapp inne noen sekunder, så kommer jeg inn i oppsettmenyen. Vet ikke om dette hjelper, SAP ..

Takk Bonus.

Har funnet oppsettmenyen ved å holde h knapp inne, men finner ikke noen valg for sideoppsett der.

Mener å huske jeg gjorde det fra førstesiden med kombinasjon av trykk på knappene, men lenge siden :-(

Kanskje like greit å ikke ha tallene fremme i dagen ;-)

Mvh. SAP

Takk Bonus.

Skjer ikke noe annet ved å trykke eller holde knapp 1 nede annet enn pip.

De andre knappene fungerer ihht skjemaet.

Knapp 1 funker også i oppsettmenyen, så selve knappen funker fysisk.

Ser ut som denne ikke oppfører seg som den skal, så da lar jeg det bare være som det er.

Tusen takk for hjelpen.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...