Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Er noe der - forsøker nok på 3-dobbel backup i det segmentet - tingenes iboende faenskap vet du - dingsen som alltid har stått deg bi svikter når du mest trenger den - og noen ganger hjelper ikke en gang det.

 

I 2006 havarerte et lager i sjøvannspumpen på vei fra Smøgen til Aalbæk, ikke noe hjelp i reserve impeller da nei....

 

I 2000 kom jeg meg til Aalbæk med en Mørebas med Volvo AQ145 men ny varmeveksler men da jeg kom frem var fordeleren og det meste i det området hvit av salt-snø men jeg kom frem til tross for Volvos A®¥‰¶¶¶. mte inkompetanse.

 

På det tidspunktet følte jeg at jeg hadde med alt utenom ekstra veivaksel....

Hadde forøvrig en Toshiba Laptop-noe + Nokia 5110 med data modem kapasitet på det tidspunktet og hadde brukbar men veldig laaaaanggsssooom data forbindelse mot dmi.dk og dette var nyttig ved direkte overfarten fra Skagen til Larvik...(Bølgehøyde)

 

Vel. når fikk du sist en mynt til å lande på høykant å bli stående? Det har skjedd men aldri når jeg prøver.....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fått prøvet den nye og svært etterlengtede flybridgekalesjen i dag.

Var lei av å vaske og tørke etter en liten skur og van som renner ut fra kanalene under lokket på benkene.

 

Har vært en prosess siste to ukene fra planlegging til måltaging og mal, så noen omganger med tilpassing med en 6-7 runder frem og tilbake til båten i alt.

 

Layout, løsninger og montering/ plassering av knapper stod jeg mest for selv da jeg gått å grublet et års tid.

Nå er den endelig nesten i orden, men må en runde tilbake for noen småjusteringer så den er ihht til spec (er nok kunden fra helv... ,hehe )

 

Hadde nok ikke den letteste FB'en å lage til med mye kurver og åpninger som måtte til for å komme rundt alle rørfestene til targa, bimini etc.

 

Stoffet er Swela 37+ i antrasitt

 

e8838df4e51909225aa32650a84c3c15.jpg

Fikk laget til en sekk som kalesjen kan oppbevares i.

 

b6c1bc9a0e95e494ae467f23f307d84a.jpg

Montert på :-)

 

 

e19af483f01d1b2003030886bb89ea5f.jpg

Bak festes den med 3 stk strambare bånd på hver side (klikk) under klaffen.

 

d85b8f2ba9cdd5ad751c29bc398512ca.jpg

Siden med div klaffer og utsparinger.

 

7b305c6724b0463991e7649f2d05bc20.jpg

Modifiserte litt på festeboltene til vindskjermen på hver side av senter så jeg fikk 2 knapper. Da kan kalesjen strammes som f... uten å bli dratt bakover over skjermen. Byttet med lengre skruer inn fra andre siden gjennom en "norgesknapp" og hettemutter på innsiden i de original hullene/ festene til vindskjermen.

 

bb4b89b4e63cc137147aa01eb5633ad7.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fått prøvet den nye og svært etterlengtede flybridgekalesjen i dag.

Var lei av å vaske og tørke etter en liten skur og vann som renner ut fra kanalene under lokket på benkene.

 

Har vært en prosess siste to ukene fra planlegging til måltaging og mal, så noen omganger med tilpassing med en 6-7 runder frem og tilbake til båten i alt.

 

Layout, løsninger og montering/ plassering av knapper stod jeg mest for selv da jeg gått å grublet en stund på hvordan jeg ville ha det.

Nå er den endelig nesten i orden, men den må én runde tilbake for noen småjusteringer så den er ihht til spec (er nok kunden fra helv... ,hehe )

 

Hadde nok ikke den letteste FB'en å lage til med mye kurver og åpninger som måtte til for å komme rundt alle rørfestene til targa, bimini etc.

Slapp heldigvis teleskopstang da førerstolen lager et svakt fall til sidene og bakover.

 

Stoffet er Swela 37+ i antrasitt

 

e8838df4e51909225aa32650a84c3c15.jpg

Fikk laget til en sekk som kalesjen kan oppbevares i.

 

b6c1bc9a0e95e494ae467f23f307d84a.jpg

Montert på :-)

 

 

e19af483f01d1b2003030886bb89ea5f.jpg

Bak festes den med 3 stk strambare bånd til nederste bøylen på ryggstøtten på hver side (klikk) under klaffen.

 

d85b8f2ba9cdd5ad751c29bc398512ca.jpg

Siden med div klaffer og utsparinger.

De tre bakerste festene deles med den eksisterende "leveggen" som går rundt akterkant av FB. Den er typisk av sent på høsten og tidlig på våren.

 

5df312b37df5754060c72a7e3006aca3.jpg

Modifiserte litt på festeboltene til vindskjermen på hver side av senter så jeg fikk 2 knapper. Da kan kalesjen strammes som f... uten å bli dratt bakover over skjermen. Byttet med lengre skruer inn fra andre siden gjennom en "norgesknapp" og hettemutter på innsiden i de original hullene/ festene til vindskjermen.

 

bb4b89b4e63cc137147aa01eb5633ad7.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg ikke gjort noe som helst...bortsett fra å orientere meg om gjesteflaggregler... Men i går ble det sju og en halv time på fjorden i hyggelig selskap. Hentet dagens gjest på Honnørbrygga og dermed ble det en tur innover mellom Vassholmene, inn Snarøysundet til Kalvøya og deretter gjennom Vendelsund og Langåra/Middagsbukta før det ble rast ved Gåsøya med kylling, baguett og kaffe og deretter over til Flaskebekk via Nesoddtangen og Lindøya og Bjørvika. Deretter satte jeg av gjesten på Honnørbrygga og dro hjem til Oksval. Siste del ble nattseilas med lanterner og kaffe!

 

Fin tur!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tatt meg en alenetur med båten inn til Oslo og tilbake i ettermiddag.

 

Skulle være en kosetur bla for å se på hvordan båtmessen på Aker Brygge blir, men ble alvorstynget da jeg fikk med meg leteaksjonen etter båtulykken utenfor Gressholmen i dag. Den viste seg dessverre å ende fatalt for én person. Han ble funnet på 32 meters dyp av brannvesenets dykkere omtrent 2 timer etter at han gikk under.

 

Fikk flashback til kollisjonen og forliset til Oslofergen Oslo VI som gikk ned i omtrent samme område i 1993. Var ute å kjørte den dagen også og fikk med meg aksonen.

 

Man blir sittende å tenke litt når man ser en slik aksjon og hører komunikasjonen mellom aktørene på K16 fra start til slutt. Det går innpå meg hvertfall. Tenker på hvor fort en helt vanlig dag kan kan ende i katastrofe for de involverte og pårørende.

Gjør det dere kan for å holde dere trygge på sjøen kjære båtvenner :-)

 

bilde

 

bilde

Omtrent her skjedde kollisjonen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Deler av søkområdet var for dypt for dykkerene. Dybder opp mot 60 meter mellom Gressholmen/ Rambergøya og Langøyene.

 

bilde

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Oppdatert Raymarine E127 med siste software versjon 11.26.

 

Så da er radaroverlay på plass, bruker nå COG slik at en ikke trenger kompass for å få dette til.

Autorouting er også testet og ser ut til å fungere.

Har i det siste hatt litt flikkering når jeg brukte Ray control, dette er også utbedret

 

Nå er det bare å vente på at Navionics appen blir oppdatert slik at den overfører ruter fra Ipad til plotter, noe de lover å gjøre ref Navionics sine sider.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg endelig fått gjort noe med båten :p Har tatt den opp for sesongen så nå kan jeg endelig begynne og gjøre noe med den :)

 

bilde

 

 

bilde

 

Den står litt høyt nå men skal få den litt mer ned. Brukte den gamle krybben til snekka men den passa ikke helt.

Redigert av Stig Å. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...