Pequod Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Tatt meg en alenetur med båten inn til Oslo og tilbake i ettermiddag. Skulle være en kosetur bla for å se på hvordan båtmessen på Aker Brygge blir, men ble alvorstynget da jeg fikk med meg leteaksjonen etter båtulykken utenfor Gressholmen i dag. Den viste seg dessverre å ende fatalt for én person. Han ble funnet på 32 meters dyp av brannvesenets dykkere omtrent 2 timer etter at han gikk under. Fikk flashback til kollisjonen og forliset til Oslofergen Oslo VI som gikk ned i omtrent samme område i 1993. Var ute å kjørte den dagen også og fikk med meg aksonen. Man blir sittende å tenke litt når man ser en slik aksjon og hører komunikasjonen mellom aktørene på K16 fra start til slutt. Det går innpå meg hvertfall. Tenker på hvor fort en helt vanlig dag kan kan ende i katastrofe for de involverte og pårørende. Gjør det dere kan for å holde dere trygge på sjøen kjære båtvenner :-) Omtrent her skjedde kollisjonen. Deler av søkområdet var for dypt for dykkerene. Dybder opp mot 60 meter mellom Gressholmen/ Rambergøya og Langøyene. Var ute på sjøen selv i den dagen og kom midt oppi da jeg rundet Langøyene og skulle inn mot Bleikøya. Lite som skal til for at det skjer noe. Og når man fant vedkommende på dypet så er det vel rimelig å anta at redningsvest ikke var med i bildet her? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 I dag rakk jeg en liten tur med båten før regnet satte inn. Yngstejenta har begynt å spørre meg om jeg kan kjøre henne med båten når hun skal treffe venninner eller har andre ærender i byen, og jeg er jo ikke vond å be...:-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Benji Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Levert båten til min lokale Yanmar forhandler for å utføre motorbytte. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Tom Rør Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 (redigert) Demontert Eber´n, så jeg får levert den på service i morgen. Redigert 8.September.2014 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Usch ja, kommer ihåg Ditt elände i Köpenhamn, Tom Rör. Hittade Du någon som kunde byta rutan? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Venter på glass fra England, og den blir byttet hos et firma i indre Oslofjord :-) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Montert fester og bøyle til biminitopp. Vært kjempeheldig å få kjøpt nesten ny topp. Et utrolig flott tilbud. I morgen kommer kalesjetrekket. Spennende. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pequod Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Har fortsatt ikke fått gjort noe annet med båten enn å bruke den! Rakk en tur mellom regnbygene i dag også! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Normarco Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Montert baugstige under bauspyd, 88cm lang, ble bra. Gjenstår å prøve den mot fjell/skjær. Oljet plattformen, var på tide og drakk meg en kopp kaffe. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 (redigert) Hatt ut septikpumpa (Jabsco kvernpumpe) og byttet ut slitedelene (rep kit). Planlagt oppgave da jeg merket det lakk litt ut av pumpa etter tømming sist helg. Skylte tanken 3 ggr med rent vann og avsluttet med en hel flaske sanitærveske så jobben skulle bli behagelig da jeg HATER septik :-) Heldigvis var det helt rent og luktet parfymeri da jeg dro av slangene :-) Synderen var sliten tetningsring på baksiden av pumpehuset pga overflaterust på akslingen. Fikk løsnet rusta med CRC så akslingen er helt glatt og blank igjen. Her lakk det Gammelt pumpehus og impeller. Knekk i ett stk vinge, så greit å bytte. Pumpa er fra båten var ny i 2009/10. Nytt pumpehus, impeller og pakninger på vei tilbake. Renset alle flater og brukte litt silikonspray her og der. Pumpe tilbake på plass. Fikk vasket området mens pumpa var ute. Tappet av tankene etter årets siste tanking for en tid tilbake. Tankene mine har "jur" som er en kulp som er tankenes laveste punkt med tappekran og slange. Bare å ta slangen opp en tom brusflaske og åpne krana slik at det kommer et ordentlig gufs.. Lykken er like stor hver gang når man ikke ser så mye som en vanndråpe eller møkk av noe slag :-) Har til dags dato ikke sett noe annet enn ren diesel ved tapping :-) Håper det fortsetter slik... Vasket og tørket båten etter de siste dagers nedbør som det var uvanlig mye møkk i. Redigert 10.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Fikk på plass Eber´n igjen etter rep., og fikk også festet slangen skikkelig, slik at jeg nå har god og varm luft i alle dysene ombord. Gleder meg til skikkelig varme på badene når kulda setter inn :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Hatt ut septikpumpa (Jabsco kvernpumpe) og byttet ut slitedelene (rep kit). Bra jobbet, jeg gjorde samme jobben før ferien. Mange synes dette er en grisejobb, men jeg mener at så pass må en tåle. Kikket du på videoen på YouTube før du gjorde jobben? Den beskriver jo (i utmerket teknisk kvalitet) hvordan gjøre denne jobben på en slik Jabsco kvernpumpepumpe. https://www.youtube.com/watch?v=KmUhfE3z82Y&feature=player_detailpage Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 (redigert) Ikke grisejobb så lenge man har muligheten til å skylle ørten ganger først :-) Står pumpa fast full av skit derimot.... Videoen søkte jeg frem til en tråd en gang, men har ikke sett noe særlig på den. Rimelig enkle og logiske greier disse kvernpumpene. Neste gang jeg ser den lekke fra baksiden av pumphuset så kjøper jeg nok ny pumpe da akselen antagelig har fått for mye rust og groper som spiser tetningsringen. Vurderer å skaffe meg en ekstra pumpe på forhånd for enkel og rask utskifting om krisen er et faktum. Så kan den andre fikses i fred og ro. Redigert 10.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Jeg kjøpte også ny pumpe, men reparerte den gamle og har den som reserve liggende i båten. Ille om pumpen skulle svikte midt i ferien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Smart, Lars :-) Det skal jeg også gjøre. Septik MÅ bare funke :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Pequod Svart 10.September.2014 Del på Facebook Svart 10.September.2014 Fikk meg en hyggelig kveldstur fra Oksval til Oksenøya og tilbake. Tanket på Oksenøya, noe som var fort gjort i motsetning til han som kom bak meg i en Nord West og skulle fylle 1.000 liter...Traff sap_2000 og hadde en hyggelig septikprat m.m. med ham (pluss han som kom i Nord West-en) før jeg dro tilbake. Da begynte det å mørkne og sjøen var speilblank med en fantastisk måne på topp som skinte. Dessverre hadde jeg ikke med meg kamera, bare iPhone, så dere får nøye dere med et bilde jeg tok i Snarøysundet rett etter solnedgang, på vei til Oksenøya. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Fikk meg en hyggelig kveldstur fra Oksval til Oksenøya og tilbake. Tanket på Oksenøya, noe som var fort gjort i motsetning til han som kom bak meg i en Nord West og skulle fylle 1.000 liter...Traff sap_2000 og hadde en hyggelig septikprat m.m. med ham (pluss han som kom i Nord West-en) før jeg dro tilbake. Da begynte det å mørkne og sjøen var speilblank med en fantastisk måne på topp som skinte. Dessverre hadde jeg ikke med meg kamera, bare iPhone, så dere får nøye dere med et bilde jeg tok i Snarøysundet rett etter solnedgang, på vei til Oksenøya. synes du bruker forumet på en forbilledlig måte! Alltid positive og glade båtmeldinger! Får bare lyst til å skippe jobben og hoppe i båten! Fortsett slik! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Frissy Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 (redigert) Hjemmekontor i båten på en dag som denne...... Redigert 11.September.2014 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 (redigert) Den nye biminitoppen på plass. Dette er den "gamle" til SAP_2000 som passet perfekt i målene til vår førti år gamle GB. Om vi venner oss til den sorte eller får oss en blå i stedet får vi se. Syntes ikke det skjemmer båten. Bøylene satt perfekt. Den nye jolla har kommet på plass i snap davitene. Redigert 11.September.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Normarco Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Astor! Den satt som ei kula, får håpe det blir så mye sol at biminitoppen "får kjørt seg" Selv har jeg; byttet innslagsreleet på starteren til generatoren (jada jada, trenger ikke noe generatordislusjon[emoji1]) og lagt en ny pakningsring rundt dekksluka. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Astor! Den satt som ei kula, får håpe det blir så mye sol at biminitoppen "får kjørt seg" Selv har jeg; byttet innslagsreleet på starteren til generatoren (jada jada, trenger ikke noe generatordislusjon[emoji1]) og lagt en ny pakningsring rundt dekksluka. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Bytta startreleet til stb. motor og releet til x-over Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 I dag har jeg vært ute og lekt meg med min nye Goprohero3+, artig å kunne vise i heimen at jeg ikke bare søker tilflukt i båten........... Fikk for øvrig filmet en ekte hekksjøgeneral fra kystvaktens indre gemakker før jeg gikk på ræv i bølgene Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 13.September.2014 Del på Facebook Svart 13.September.2014 I dag ble båten ferdig polert. Bare å glede seg til påsken ;-) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Pequod Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 synes du bruker forumet på en forbilledlig måte! Alltid positive og glade båtmeldinger! Får bare lyst til å skippe jobben og hoppe i båten! Fortsett slik!Hehe, takk for det, hyggelig sagt! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.