Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Tatt meg en alenetur med båten inn til Oslo og tilbake i ettermiddag.

 

Skulle være en kosetur bla for å se på hvordan båtmessen på Aker Brygge blir, men ble alvorstynget da jeg fikk med meg leteaksjonen etter båtulykken utenfor Gressholmen i dag. Den viste seg dessverre å ende fatalt for én person. Han ble funnet på 32 meters dyp av brannvesenets dykkere omtrent 2 timer etter at han gikk under.

 

Fikk flashback til kollisjonen og forliset til Oslofergen Oslo VI som gikk ned i omtrent samme område i 1993. Var ute å kjørte den dagen også og fikk med meg aksonen.

 

Man blir sittende å tenke litt når man ser en slik aksjon og hører komunikasjonen mellom aktørene på K16 fra start til slutt. Det går innpå meg hvertfall. Tenker på hvor fort en helt vanlig dag kan kan ende i katastrofe for de involverte og pårørende.

Gjør det dere kan for å holde dere trygge på sjøen kjære båtvenner :-)

 

bilde

 

bilde

Omtrent her skjedde kollisjonen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Deler av søkområdet var for dypt for dykkerene. Dybder opp mot 60 meter mellom Gressholmen/ Rambergøya og Langøyene.

 

bilde

 

bilde

Var ute på sjøen selv i den dagen og kom midt oppi da jeg rundet Langøyene og skulle inn mot Bleikøya.

 

Lite som skal til for at det skjer noe. Og når man fant vedkommende på dypet så er det vel rimelig å anta at redningsvest ikke var med i bildet her?

Link to post
Share on other sites

Hatt ut septikpumpa (Jabsco kvernpumpe) og byttet ut slitedelene (rep kit).

Planlagt oppgave da jeg merket det lakk litt ut av pumpa etter tømming sist helg.

 

Skylte tanken 3 ggr med rent vann og avsluttet med en hel flaske sanitærveske så jobben skulle bli behagelig da jeg HATER septik :-)

Heldigvis var det helt rent og luktet parfymeri da jeg dro av slangene :-)

 

Synderen var sliten tetningsring på baksiden av pumpehuset pga overflaterust på akslingen. Fikk løsnet rusta med CRC så akslingen er helt glatt og blank igjen.

 

bilde

Her lakk det

 

bilde

Gammelt pumpehus og impeller. Knekk i ett stk vinge, så greit å bytte. Pumpa er fra båten var ny i 2009/10.

 

bilde

Nytt pumpehus, impeller og pakninger på vei tilbake.

Renset alle flater og brukte litt silikonspray her og der.

 

bilde

Pumpe tilbake på plass. Fikk vasket området mens pumpa var ute.

 

bilde

Tappet av tankene etter årets siste tanking for en tid tilbake.

Tankene mine har "jur" som er en kulp som er tankenes laveste punkt med tappekran og slange. Bare å ta slangen opp en tom brusflaske og åpne krana slik at det kommer et ordentlig gufs..

 

bilde

Lykken er like stor hver gang når man ikke ser så mye som en vanndråpe eller møkk av noe slag :-)

Har til dags dato ikke sett noe annet enn ren diesel ved tapping :-)

Håper det fortsetter slik...

 

 

bilde

Vasket og tørket båten etter de siste dagers nedbør som det var uvanlig mye møkk i.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hatt ut septikpumpa (Jabsco kvernpumpe) og byttet ut slitedelene (rep kit).

Bra jobbet, jeg gjorde samme jobben før ferien. Mange synes dette er en grisejobb, men jeg mener at så pass må en tåle. Kikket du på videoen på YouTube før du gjorde jobben? Den beskriver jo (i utmerket teknisk kvalitet) hvordan gjøre denne jobben på en slik Jabsco kvernpumpepumpe. https://www.youtube.com/watch?v=KmUhfE3z82Y&feature=player_detailpage

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke grisejobb så lenge man har muligheten til å skylle ørten ganger først :-)

Står pumpa fast full av skit derimot....

Videoen søkte jeg frem til en tråd en gang, men har ikke sett noe særlig på den. Rimelig enkle og logiske greier disse kvernpumpene.

 

Neste gang jeg ser den lekke fra baksiden av pumphuset så kjøper jeg nok ny pumpe da akselen antagelig har fått for mye rust og groper som spiser tetningsringen.

Vurderer å skaffe meg en ekstra pumpe på forhånd for enkel og rask utskifting om krisen er et faktum. Så kan den andre fikses i fred og ro.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte også ny pumpe, men reparerte den gamle og har den som reserve liggende i båten. Ille om pumpen skulle svikte midt i ferien.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fikk meg en hyggelig kveldstur fra Oksval til Oksenøya og tilbake. Tanket på Oksenøya, noe som var fort gjort i motsetning til han som kom bak meg i en Nord West og skulle fylle 1.000 liter...Traff sap_2000 og hadde en hyggelig septikprat m.m. med ham (pluss han som kom i Nord West-en) før jeg dro tilbake. Da begynte det å mørkne og sjøen var speilblank med en fantastisk måne på topp som skinte. Dessverre hadde jeg ikke med meg kamera, bare iPhone, så dere får nøye dere med et bilde jeg tok i Snarøysundet rett etter solnedgang, på vei til Oksenøya.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fikk meg en hyggelig kveldstur fra Oksval til Oksenøya og tilbake. Tanket på Oksenøya, noe som var fort gjort i motsetning til han som kom bak meg i en Nord West og skulle fylle 1.000 liter...Traff sap_2000 og hadde en hyggelig septikprat m.m. med ham (pluss han som kom i Nord West-en) før jeg dro tilbake. Da begynte det å mørkne og sjøen var speilblank med en fantastisk måne på topp som skinte. Dessverre hadde jeg ikke med meg kamera, bare iPhone, så dere får nøye dere med et bilde jeg tok i Snarøysundet rett etter solnedgang, på vei til Oksenøya.

 

 

bilde

synes du bruker forumet på en forbilledlig måte! Alltid positive og glade båtmeldinger! Får bare lyst til å skippe jobben og hoppe i båten! Fortsett slik!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Den nye biminitoppen på plass. Dette er den "gamle" til SAP_2000 som passet perfekt i målene til vår førti år gamle GB. Om vi venner oss til den sorte eller får oss en blå i stedet får vi se. Syntes ikke det skjemmer båten. Bøylene satt perfekt. Den nye jolla har kommet på plass i snap davitene.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bytta startreleet til stb. motor og releet til x-over

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...