Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

bilde

 

I dag, eller rettere sagt i går, ble det tre og en halv time i fantastisk flott vær i skjærgården på Nesodden og i Asker og Bærum. Hadde med meg de to døtrene mine på 14 og 18 og gleder meg over at også de omfavner båtlivet!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Vasket rommet til ankerkjettingen forut.

Kjørte ut all kjetting på brygga og spylte den med ferskvann i samme slengen.

 

bilde

 

 

I kjettingrommet har det også vært litt ballast i form av striesekker med blyhagl. Disse sekkene er konstant fuktige, samler skit og gjør rommet vanskelig å holde rent, så fruen kom på en fiks ide med å helle haggelet over på spylervæskekanner :-)

 

bilde

 

Det ble 5 stk 4 literskanner med hagl. Tipper de veier rundt 25 kg stk. Denne ballasten gjør at jeg kan ha mer vekt akterut i stuerommet akter hvor også vanntanken på 600 liter ligger og fortsatt ha rett vannlinje.

 

Ellers har vi tatt hjem litt ting og tang som ikke skal være i båten under vinteropplaget.

Bare litt over en uke igjen nå så går båten på land og vinterdepresjonene kan komme, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Etter en nydelig ettermiddags tur i strålende solskinn i går ble det tid til å polere matte kalesje vinduer. Har prøvd litt av hvert med mindre bra resultat, men kjøpte inn Meguiars plastX etter et tips fra Lars H. her inne. Det virket og

resultatet ble veldig bra på det jeg rakk. Anbefales. Når mørket etter hvert snek seg inn ble det test av nye spotter. Ganske fornøyd med resultatet. :rolleyes:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Byttet baugpropell takket være god hjelp av en kamerat/kollega som er dykker.

Har en Sleipner SP55 med den gamle 4-bladers propellen. Effekten var nesten borte, så jeg antok først at et av bladene var slått av.

Det viste seg imidlertid å være rur som svekket effekten så kraftig!

Uansett, nå har jeg byttet til en ny 5-bladet propell og alt er som før (dvs bedre enn før).

Gjennom en så varm sommer som vi har hatt iår, er det tydelig at også baugpropellen må bunnsmøres evt. sprayes med drevspray for å unngå groe (med påfølgende effekttap).

 

Nagel.

Link to post
Share on other sites

Litt sen oppdatering, men for noen dager siden fikk jeg endelig fart på meg og byttet topplanternen som det ikke var liv (eller glass) i.

Skuffende resultat: den nye var nøyaktig like mørk. Voltmeteret sier det er 12,5 volt over lanternen med pæren ute, og 0 med pæren på plass. Med andre ord så er det nok dårlig kontakt en eller annen plass. Nok en grunn til å bytte det elektriske anlegget i båten iløpet av vinteren... :headbang:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Vi har akkurat fortøyd i hjemmehavna etter en flott 4-dagers sensommertur på Vestoldkysten. Sol, nærmest vindstille, god plass i havnene og mange trivelige pensjonister som klemmer siste rest ut av sommeren. I morgen tas sengetøyet pluss diverse løsøre hjem, så da er det bare å innse at også denne fantastiske sommeren er på hell. Trøsten får være at den kan gjenoppfriskes via både bilder og vieosnutter.

Link to post
Share on other sites

Byttet olje og filter før båten går i opplag neste uke. Kosejobb i ettermiddag. Fikk meg en liten tur utpå også for å kjøre motoren varm.

 

Det ble tre stk skift i år pga litt dårlig timing med skiftene tidligere for å ikke risikere å kjøre for mye i ferien.

Sikkert litt overdrevet, men skipperens feeling og nattesøvn skal ikke undervurderes ;-) Gir meg en god følese å fremdeles ha klar olje på motoren ved avtapping.

 

Planen er fra nå å skifte på høsten rett før opplaget, så rett før ferien da det fort kan gå 100 timer pluss om vi drar litt avgårde, så om høsten før opplaget igjen.

Har satt hundre timer som en grense i hodet mitt.

 

 

e27406121038ecde1d98c0a2f8d09d64.jpg

Ut med olja. Pelapumpen gjør jobben enkel og renslig. Den har vært med meg noen år og pumpet sine litre på biler og båter.

 

42a2c2f7adaf170dec63fca74273a116.jpg

Fargen på den gamle oljen. 83 timer siden forrige skift rett før ferien.

 

90f4de62e5cb8a2d3ed9e17c3ce40495.jpg

Bruker også Pela'n til å tømme det gamle filteret. Så ned i bunnpanna igjen med slangen å få opp de siste dråpene. Når motor og filter er tømt har jeg fått ut rett under 15 av de 15,1 liter boka sier.

Så fylle opp det nye filteret før montering.

 

d84e17f5699e5001770a7478194b1f46.jpg

Det ble Castrol Tection Global olje denne gangen. VP VDS-3 spec og høyeste Cummins klassifiseringen.

ACEA E3/E5/E7 og API CI-4/CF. Fåes på Maritim til ca 339,- for 5 liter. http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/castrol-tection-global-motorolje-15w-40-5-liter

 

bed6b902db4f37bc27716a7dfd058cec.jpg

Close up av godkjenningene.

 

 

 

Maritim har også Vanlig Castrol Tection med VDS-2 spec og API/ ACEA spec tilsvarende BT sin 15w40 turbo diesel. Pris: 219,-. BT sin koster 399,- for 10 liter.

http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/castrol-tection-mineral-15w-40-5-liter

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Servicemanualen til mine Volvo 74 maskiner sier jeg kan doble intervalene fra 100 til 200 timer ved bruk av olje med VDS2 spec. Benytter BT turbodiesel 15W/40 og bytter nå en gang i året (på høsten) med god samvittighet.

Jeg går jo som regel på 'en maskin, og kan da egentlig gå 400 timer mellom skiftene. Sjøl om vi bruker båten mye går vi på langt nær så langt på sessongen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Må det være VDS-3 SAP_2000 eller holder det med VDS-2 på Cumminsen ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I cumminsboka godkjenner de flere specer med henvisning til API og ACEA.

Typisk er de oljene som er VDS-2 omtalt som "good oil", f.eks BT 15-40 turbo diesel. De som har VDS-3 er typisk omtalt som "excellent high quality". Noen med lavere API/ ACEA er omtalt som "obsolete, do not use", så les alltid klassifiseringen.

Har ikke boka foran meg nå, men kan poste en skjermdump senere.

 

Så du kan fint kjøre på BT eller den andre Castrolen jeg linket til for omtrent samme pris :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Må det være VDS-3 SAP_2000 eller holder det med VDS-2 på Cumminsen ?

Her er specene VannTro. Tok et bilde av boka nå.

 

5ceb7ce8093294e642462ccfb8683cff.jpg

Biltema 15w40 TD og Castrol Tection faller i den nest nederste kategorien.

Castrol Tection Global som jeg brukte nå er i den nederste. Flaska hadde faktiskt påtrykt Cummins spec'en også. Det er uvanlig å se.

Hadde vært så mye enklere om alle kunne forholdt seg kun til API og ACEA. Virker dog ikke som Cummins krever at deres egen spec såvell som API/ ACEA skal oppfylles sammen etter det jeg har greid å lese meg til.

 

d65f14721b379011af15e7b54a13d083.jpg

Her er intervallene på det forskjellige :-)

 

Jeg har lagd meg en note med div delenummer og lignende på iPaden jeg kan sende deg om du vil ha.

Kanskje vi skulle fått opp en Cummins CR tråd etterhvert?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her er specene VannTro. Tok et bilde av boka nå.

 

Jeg har lagd meg en note med div delenummer og lignende på iPaden jeg kan sende deg om du vil ha.

Kanskje vi skulle fått opp en Cummins CR tråd etterhvert?

 

Tar veldig gjerne delenumrene.

Skulle helt klart laget en Cummins CR-tråd. Det er noen varianter av både 5.9 og 6.7 som det sikkert vil bli en del eiere av og der kunne også slikt som delenumre vært kjekt å ha.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ble en liten formiddagstur mens jentene var på skolen i dag, ettersom jeg hadde fri. Fantastisk flott vær i Oslo-området i dag. Ikke til å tro at vi er langt ute i september. Synes litt synd på de som har tatt opp båten eller har tenkt å gjøre det nå. Selv har jeg ingen planer om det før det nærmer seg nyttår.... :smiley:

 

Ut fra båthavna:

bilde

 

Nesoddtangen brygge (tatt med fisheye-objektiv)...

bilde

 

Ved Geitholmen...

bilde

 

Oslo er vakker fra sjøsiden...

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

noe raskt og lekkert, 42-46 fot, to bad, gjerne mulighet til å ligge med hodet fremover i forkabinen og separat dusjnisje, rating over 1,08 (LYS over 1,40), kvalitetsbåt. Ellers er jeg ikke så kresen.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ryddet bort puter stoler og benker, samt diverse fra motorrom.

Den er nå klar for service på onsdag, flott.

Da kan bare høst og vintersesongen komme.

 

Hadde en par timertur vest i havet også, deilig å kjenne litt på naturkreftene.

Fisk ble det dårlig med

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Er ventilfjærer noe som bør sjekkes på en gammel motor, er det normalt at de blir slappe? At en fjær kan knekke er greit, men altså slappe?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet her er at motoren antagelig har blitt tuklet med tidligere. Denne har rulleløftere og skal ha noe stivere fjærer enn eldre varianter så jeg mistenker at disse er feil type. Tråddiameter på 4,5mm, ingen demper. De ga ca 60lbf installed pressure. Byttet til et sett jeg hadde liggende med samme utvendige diameter men med tråddiameter på 4,8mm og med demper inni, fikk et installert trykk på ca 110lbf som er mere normalt. Motoren hadde ingen kompresjon på babord sylindere (styrbord sylindere hadde 200psi) etter overhaling av motor før jeg justerte vippearmene til å ha slakk, her er det hydrauliske løftere og disse var sterkere enn ventilfjærene! Kan se ut til at løfterne også må byttes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...