Pequod Svart 14.September.2014 Del på Facebook Svart 14.September.2014 (redigert) I dag, eller rettere sagt i går, ble det tre og en halv time i fantastisk flott vær i skjærgården på Nesodden og i Asker og Bærum. Hadde med meg de to døtrene mine på 14 og 18 og gleder meg over at også de omfavner båtlivet! Redigert 14.September.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sap_2000 Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Vasket rommet til ankerkjettingen forut. Kjørte ut all kjetting på brygga og spylte den med ferskvann i samme slengen. I kjettingrommet har det også vært litt ballast i form av striesekker med blyhagl. Disse sekkene er konstant fuktige, samler skit og gjør rommet vanskelig å holde rent, så fruen kom på en fiks ide med å helle haggelet over på spylervæskekanner :-) Det ble 5 stk 4 literskanner med hagl. Tipper de veier rundt 25 kg stk. Denne ballasten gjør at jeg kan ha mer vekt akterut i stuerommet akter hvor også vanntanken på 600 liter ligger og fortsatt ha rett vannlinje. Ellers har vi tatt hjem litt ting og tang som ikke skal være i båten under vinteropplaget. Bare litt over en uke igjen nå så går båten på land og vinterdepresjonene kan komme, hehe ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Stjerneglimt Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Du er flink til å holde skuta di flott, Sap_2000 Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Antilia Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Etter en nydelig ettermiddags tur i strålende solskinn i går ble det tid til å polere matte kalesje vinduer. Har prøvd litt av hvert med mindre bra resultat, men kjøpte inn Meguiars plastX etter et tips fra Lars H. her inne. Det virket og resultatet ble veldig bra på det jeg rakk. Anbefales. Når mørket etter hvert snek seg inn ble det test av nye spotter. Ganske fornøyd med resultatet. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Nagel Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Byttet baugpropell takket være god hjelp av en kamerat/kollega som er dykker. Har en Sleipner SP55 med den gamle 4-bladers propellen. Effekten var nesten borte, så jeg antok først at et av bladene var slått av. Det viste seg imidlertid å være rur som svekket effekten så kraftig! Uansett, nå har jeg byttet til en ny 5-bladet propell og alt er som før (dvs bedre enn før). Gjennom en så varm sommer som vi har hatt iår, er det tydelig at også baugpropellen må bunnsmøres evt. sprayes med drevspray for å unngå groe (med påfølgende effekttap). Nagel. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Prøvekjørt, vist og solgt den! Så nå blir trålingen av finn intensivert gjennom vinteren for å finne arvtager. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kenneth 81 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Litt sen oppdatering, men for noen dager siden fikk jeg endelig fart på meg og byttet topplanternen som det ikke var liv (eller glass) i. Skuffende resultat: den nye var nøyaktig like mørk. Voltmeteret sier det er 12,5 volt over lanternen med pæren ute, og 0 med pæren på plass. Med andre ord så er det nok dårlig kontakt en eller annen plass. Nok en grunn til å bytte det elektriske anlegget i båten iløpet av vinteren... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Arvid_A Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Vi har akkurat fortøyd i hjemmehavna etter en flott 4-dagers sensommertur på Vestoldkysten. Sol, nærmest vindstille, god plass i havnene og mange trivelige pensjonister som klemmer siste rest ut av sommeren. I morgen tas sengetøyet pluss diverse løsøre hjem, så da er det bare å innse at også denne fantastiske sommeren er på hell. Trøsten får være at den kan gjenoppfriskes via både bilder og vieosnutter. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Byttet olje og filter før båten går i opplag neste uke. Kosejobb i ettermiddag. Fikk meg en liten tur utpå også for å kjøre motoren varm. Det ble tre stk skift i år pga litt dårlig timing med skiftene tidligere for å ikke risikere å kjøre for mye i ferien. Sikkert litt overdrevet, men skipperens feeling og nattesøvn skal ikke undervurderes ;-) Gir meg en god følese å fremdeles ha klar olje på motoren ved avtapping. Planen er fra nå å skifte på høsten rett før opplaget, så rett før ferien da det fort kan gå 100 timer pluss om vi drar litt avgårde, så om høsten før opplaget igjen. Har satt hundre timer som en grense i hodet mitt. Ut med olja. Pelapumpen gjør jobben enkel og renslig. Den har vært med meg noen år og pumpet sine litre på biler og båter. Fargen på den gamle oljen. 83 timer siden forrige skift rett før ferien. Bruker også Pela'n til å tømme det gamle filteret. Så ned i bunnpanna igjen med slangen å få opp de siste dråpene. Når motor og filter er tømt har jeg fått ut rett under 15 av de 15,1 liter boka sier. Så fylle opp det nye filteret før montering. Det ble Castrol Tection Global olje denne gangen. VP VDS-3 spec og høyeste Cummins klassifiseringen. ACEA E3/E5/E7 og API CI-4/CF. Fåes på Maritim til ca 339,- for 5 liter. http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/castrol-tection-global-motorolje-15w-40-5-liter Close up av godkjenningene. Maritim har også Vanlig Castrol Tection med VDS-2 spec og API/ ACEA spec tilsvarende BT sin 15w40 turbo diesel. Pris: 219,-. BT sin koster 399,- for 10 liter. http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/castrol-tection-mineral-15w-40-5-liter Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Servicemanualen til mine Volvo 74 maskiner sier jeg kan doble intervalene fra 100 til 200 timer ved bruk av olje med VDS2 spec. Benytter BT turbodiesel 15W/40 og bytter nå en gang i året (på høsten) med god samvittighet. Jeg går jo som regel på 'en maskin, og kan da egentlig gå 400 timer mellom skiftene. Sjøl om vi bruker båten mye går vi på langt nær så langt på sessongen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Må det være VDS-3 SAP_2000 eller holder det med VDS-2 på Cumminsen ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 I cumminsboka godkjenner de flere specer med henvisning til API og ACEA. Typisk er de oljene som er VDS-2 omtalt som "good oil", f.eks BT 15-40 turbo diesel. De som har VDS-3 er typisk omtalt som "excellent high quality". Noen med lavere API/ ACEA er omtalt som "obsolete, do not use", så les alltid klassifiseringen. Har ikke boka foran meg nå, men kan poste en skjermdump senere. Så du kan fint kjøre på BT eller den andre Castrolen jeg linket til for omtrent samme pris :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Må det være VDS-3 SAP_2000 eller holder det med VDS-2 på Cumminsen ? Her er specene VannTro. Tok et bilde av boka nå. Biltema 15w40 TD og Castrol Tection faller i den nest nederste kategorien. Castrol Tection Global som jeg brukte nå er i den nederste. Flaska hadde faktiskt påtrykt Cummins spec'en også. Det er uvanlig å se. Hadde vært så mye enklere om alle kunne forholdt seg kun til API og ACEA. Virker dog ikke som Cummins krever at deres egen spec såvell som API/ ACEA skal oppfylles sammen etter det jeg har greid å lese meg til. Her er intervallene på det forskjellige :-) Jeg har lagd meg en note med div delenummer og lignende på iPaden jeg kan sende deg om du vil ha. Kanskje vi skulle fått opp en Cummins CR tråd etterhvert? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 Her er specene VannTro. Tok et bilde av boka nå. Jeg har lagd meg en note med div delenummer og lignende på iPaden jeg kan sende deg om du vil ha. Kanskje vi skulle fått opp en Cummins CR tråd etterhvert? Tar veldig gjerne delenumrene. Skulle helt klart laget en Cummins CR-tråd. Det er noen varianter av både 5.9 og 6.7 som det sikkert vil bli en del eiere av og der kunne også slikt som delenumre vært kjekt å ha. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pequod Svart 19.September.2014 Del på Facebook Svart 19.September.2014 (redigert) Ble en liten formiddagstur mens jentene var på skolen i dag, ettersom jeg hadde fri. Fantastisk flott vær i Oslo-området i dag. Ikke til å tro at vi er langt ute i september. Synes litt synd på de som har tatt opp båten eller har tenkt å gjøre det nå. Selv har jeg ingen planer om det før det nærmer seg nyttår.... Ut fra båthavna: Nesoddtangen brygge (tatt med fisheye-objektiv)... Ved Geitholmen... Oslo er vakker fra sjøsiden... Redigert 19.September.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Framtia Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Solgt den... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Fikk tømt den ett billass. Tipper jeg har 2 igjen. Vemodig da den skal selges etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Grattis Framtida.venter spent fremover Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 takk baatsman, vemodig å gi avkall på en så bra båt, men moro å lete etter noe nytt. Synd det er så få attraktive båter i markedet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
glalaks Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Hva er du ute etter framtida? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Framtia Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) noe raskt og lekkert, 42-46 fot, to bad, gjerne mulighet til å ligge med hodet fremover i forkabinen og separat dusjnisje, rating over 1,08 (LYS over 1,40), kvalitetsbåt. Ellers er jeg ikke så kresen. Redigert 21.September.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
KARILLA Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Ryddet bort puter stoler og benker, samt diverse fra motorrom. Den er nå klar for service på onsdag, flott. Da kan bare høst og vintersesongen komme. Hadde en par timertur vest i havet også, deilig å kjenne litt på naturkreftene. Fisk ble det dårlig med Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
DieselDahl Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Har målt og byttet ventilfjærer. De var skremmende slappe...... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Er ventilfjærer noe som bør sjekkes på en gammel motor, er det normalt at de blir slappe? At en fjær kan knekke er greit, men altså slappe? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
DieselDahl Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Problemet her er at motoren antagelig har blitt tuklet med tidligere. Denne har rulleløftere og skal ha noe stivere fjærer enn eldre varianter så jeg mistenker at disse er feil type. Tråddiameter på 4,5mm, ingen demper. De ga ca 60lbf installed pressure. Byttet til et sett jeg hadde liggende med samme utvendige diameter men med tråddiameter på 4,8mm og med demper inni, fikk et installert trykk på ca 110lbf som er mere normalt. Motoren hadde ingen kompresjon på babord sylindere (styrbord sylindere hadde 200psi) etter overhaling av motor før jeg justerte vippearmene til å ha slakk, her er det hydrauliske løftere og disse var sterkere enn ventilfjærene! Kan se ut til at løfterne også må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.