Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I morgen er tanken å montere en ekstern utvendig høytaler for VHFen. Den nye Sailoren har utgang for en slik med talk back samt tåkefunksjon. Om det blir mye brukt, neppe. Men når vi går nedover mot svenskekysten ved påsketider har det ofte vært tett tåke. Bruker hornet gjevnlig når den lugger ekstra tett.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I helgen ble dieselfiltrene og zinkanodene byttet i tillegg til polering av hele båten , dette grovfilteret synes jeg det var godt å få kontroll på, har opp mot 200 timer på motor i år men dette da ha gått rimelig mye mer, godt å få gjort servicen selv etter at båten ble kjøpt i våres

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det filteret så slitent ut Magne A. Kan være verdt å kikke ned i mannhullet på tanken og se hvordan det ser ut i bunnen. Er tanken grei tyder det på at filteret har sittet en stund.

 

Har vært i båten og puslet litt før opptak på fredag. Vasket, støvsugd og ryddet ut litt ting og tang som skal hjem.

Vasket bak i lazzaretten, plukket av trekket bak på FB, støvsugd, tørket og sjekket litt i motorrommet osv.

 

Erstattet slangen til den eksterne ekspansjonstanken som henger på veggen siden av motoren. Har hatt en mistanke om at slangen som var en fuelslangetype hadde delaminert seg rundt stussen den var skjøvet inn på og laget en delvis blokkering.

Erstattet den med en gjennomsiktig slange så jeg kan følge med.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

 

Bør jeg forresten tappe olje av drevet før jeg tar det av? Har tenkt å ha det på båten i vinter, men må av for å bytte belger.

Hvertfall lurt å tappe av litt for å forvisse seg om at drevoljen er klar og fin. Om det skulle være vann i den så er det stor fordel å finne ut det på høsten :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 er ikke kommet til Son ennå, han ligger her på Borgen og drar til Son senere i dag.

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpt støtter til opplaget. Dette skal være av det mest solide på markedet og mye benyttet av marinaer som leier ut opplagsutstyr sammen med plassen.

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bomtur.

Båten ligger fortsatt på vannet under traverskrana i Son. Kjørte ned i går kveld i håp om at de kunne løfte før vinden kom... Men det blåste for mye utpå dagen til at de anså det som trygt å løfte.

Kjenner det river godt i båten nå og det uler i overbygget. Har spent meg godt fast inne i dokken her så båten ligger trygt.

 

Det er vel meldt like mye vind i morgen, så da blir det nok løft på Mandag..

Som en bonus ringte frøken og kunne fortelle at det hadde kommet kloakk opp av sluket i kjelleren... Fullt opp med rørspylere og saneringsfolk hjemme nå og heldigvis hjelper familien til.

 

Tror det var like greit båten ikkeble løftet i dag, da uhell har en tendens til å komme i serie....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har ikke blitt noen tur på meg denne uka på grunn av jobb og endel andre ting. Men skal ned i båthavna i kveld og se litt til den samt måle litt. Har tenkt å sette inn hyller og slikt i det skapet som står til venstre og som er utstyrt med rør til kleshengere. Synes ikke plassen der er utnyttet så bra, og trenger mer hylle- og stableplass enn plass til kleshengere...Så det er noen mål som skal gjøres. Så har jeg kjøpt et par nødbluss og en ny kartpakke som skal om bord. Jeg har nemlig manglet papirkart for området rundt Vollen og ned til Moss, nå har jeg det også, og er godt utstyrt med papirkart. Jeg fikk nemlig litt sans for papirkart da jeg var på Sverigetur! :smiley:

 

Og etter at jeg har vært om bord og gjort meg ferdig der, så blir jeg værende i området ettersom jeg skal på min første nattvakt i båthavna. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre foruten å gå jevnlige runder og sjekke fortøyninger og slikt, men får vel en briefing av han jeg overtar for. Det er jo meldt endel vind i natt, så jeg skal være påpasselig! :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har montert nytt solcellepanel 100W og MPPT regulator fra Sparelys idag. Det virker lovende mht. å ligge lenger i uthavn neste sesong, og fint å kunne følge med på forbruket på eksternt display. Så får vi håpe på like mye solskinn neste sommer som i denne fantastiske båtsesongen. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Bomtur.

Båten ligger fortsatt på vannet under traverskrana i Son. Kjørte ned i går kveld i håp om at de kunne løfte før vinden kom... Men det blåste for mye utpå dagen til at de anså det som trygt å løfte.

Kjenner det river godt i båten nå og det uler i overbygget. Har spent meg godt fast inne i dokken her så båten ligger trygt.

 

Det er vel meldt like mye vind i morgen, så da blir det nok løft på Mandag..

Som en bonus ringte frøken og kunne fortelle at det hadde kommet kloakk opp av sluket i kjelleren... Fullt opp med rørspylere og saneringsfolk hjemme nå og heldigvis hjelper familien til.

 

Tror det var like greit båten ikkeble løftet i dag, da uhell har en tendens til å komme i serie....

sap_2000; det var vel en tanke som slo deg for noen dager siden, at det kunne muligens gå "åt skogen" og da tror jeg du tenkte på båtheisinga og ikke på kloakk i kjelleren[emoji20] av erfaring vet jeg at det er ingen spøk, been there.....Spøke kan vi gjøre siden.

 

Leit med både båt og kjeller, lykke til.

Link to post
Share on other sites

Var nede en tur i havna og festa et par ekstra tamper.. Lyn og regnvær var det mye av.. Kalesjen var åpnet ved vindskjermen, enten glemt av meg eller noen som har vært innom.. Var bløtt inne, men ikke mye..

 

Nabobåten fikk også en fender da den lå å dunket i brygga..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...