Frissy Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Båten er tatt opp og står nå i hagen klar for vask og service på motor. Satser på å få tatt vasken i helga før Spania lokker på mandag. Litt synd nå jeg kikker ut på tilnærmet vindstille og sol fra helt blå himmel. Men bra vaskevær er det jo også...... Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Har kjørt fra heima fredagkvelden kl 22 til Byen. Ankomst in nesten tommer Byen kl 2.15... Vind, regn, bølger og mer greie.... Nå på vei hos sandviken og hente Radar og nye greie for båt. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
KARILLA Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 De fant spor av vann i diesel forfilter ved service. Pumpet derfor opp bunn av begge diaseltankene, fant ikke vann? Som forøvrig er flott. Kjennes godt å ha sjekket dette ut. Tilsatt biosid og fylt diesel, så nå er dieseltankene klare for vinter sesongen også Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Key Freak Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 I dag er båten løftet på land. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
beauty of aqua Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 (redigert) Har kjørt fra heima fredagkvelden kl 22 til Byen. Ankomst in nesten tommer Byen kl 2.15... Vind, regn, bølger og mer greie.... Nå på vei hos sandviken og hente Radar og nye greie for båt. Jeg sto vedsiden av Morten på marinesenteret når du ringte inn for og bestile plotter og radar til 30.000.. Det koster og være kar:)God tur til Holland! Redigert 27.September.2014 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
REM Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 VannTro.... Hvor kjøpte du støttene?Tør jeg gjette? Gresvik Marina som vel fortsatt har SeaEquip agenturet Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sanztra Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Startet forberedelser for vinteropplag på land. Byttet olje, oljefilter, dieselfilter og filter på vannutskiller. Startet rensing av vanntank og frostsikring er neste steg og en del rydding og rengjøring før opptak på fredag ettermiddag. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Anjuma Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 (redigert) VannTro.... Hvor kjøpte du støttene? Tør jeg gjette? Gresvik Marina som vel fortsatt har SeaEquip agenturet Regner med jeg finner dem på nett :) Trenger noe solid til Anjuma II for vinteren. Har muligens noe for hånd, men godt å ha en reserveplan :) Redigert 28.September.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
VannTro Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 (redigert) Da var vi hjemme fra siste helgeturen. Anjuma, Jeg kjøpte støttene fra marinesystemer på Nesodden http://www.marinesystemer.no/?q=node/13 Ringte den ene dagen og fikk de fritt levert i Drammen dagen etter. Bosse som driver dette firma leverer masse til forskjellige marinaer og kjører ut varer selv. Hvor og når han kjører ut varierer vel med kundene, men han sender sikkert også. Han er for øvrig rimeligere på støttene enn Gressvik Marina og det skiller ganske mye. Jeg kjøpte støtter som har justerbar høyde mellom 104 cm og 147 cm og jeg betalte Kr. 2000,- for disse(MB0), men Gressvik skal ha 2880,- for samme støtten..... http://gressvik-marina.no/media/frontend_media/B%C3%A5tst%C3%B8tter/Prisliste%20Seaquip.pdf Redigert 28.September.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Anjuma Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Takker og "bukker" :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
ehrnst Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Fikk konservert motor og vasket vannlinje etc. I dag. Sætre marina har jaggu klart å klemme båtene tett i år. Knapt plass til presenningstativ Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 I går tok jeg ut alle seter og puter fra båten og vasket innvendig. Idag har jeg fått vaska vannlinja og båten. Alle sorte renner er borte og motor er kjørt med ferskvann. Nå gjenstår en service på motor så blir båten satt vekk for i år. Herlig sesong. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 ........lagt den ut for salg, så får vi se om noen vil ha en slik båt til en fornuftig pris for begge parter. -G- Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Fått den på land og trillet inn i skuret. Trist men godt også. Nå kan jeg pusle litt fremover i fred og ro før kulda kommer. Godt fornøyd med tilstanden under vannlinja. Kun litt slim som forsvant med høytrykk. Propellen var bra også. Kun et par rur så prosedyren med blankpolering med autosol, så autoglym forsegler pluss ren voks på toppen skal gjentas. Propellen hadde er slags kalkbelegg som gjør at den ser matt ut. Litt skraping med neglen så var det skinnende blankt under. Båt på henger. Tror ikke jeg skal hekte den bak bilen ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 (redigert) .... Redigert 29.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tilplan Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Fikk flyttet båten til ny båtplass i går, fra Stavanger til Hommersåk. En meter bredere og to meter lengre utriggere gjør at båten vil ha godt med plass. Billigere er det også. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 I dag ble det en liten oppvarmingstur til Skjæløy før vi returnerte til båthavna og fikk skifta olje og oljefilter.Herlig avslutning på båtsesongen med 17 grader og blikkstille. Nå er kranstroppene neste! Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 I dag rakk jeg en fin tur innerst i Oslofjorden og fikk ro i sjela... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 (redigert) Hei sapp! Vi kom akkurat hjem til Son etter helgetur i dag og så at du ble kjørt fra opptaket mot hallen. Jeg tenkte å stikke bortom, men fruen og skipshunden var mer oppsatt på å komme fort hjem. Redigert 29.September.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sanztra Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Tømt Elsi for alt innhold som ikke skal overvintre i går, i dag er det grundig vask utvendig og innvendig som står på planen. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
sap_2000 Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 (redigert) Kjørt motor i ferskvann for 2. gang og så frostvæske. Fikk opp båten i går, så holdt på litt i går og i dag. Sikkert unødvendig beskrevet, men slik gjør hvertfall jeg det. Først kjørt med vann via det vanlige ferskvannsflushsystemet mitt. Kjørte også en runde mens jeg ventet på krana. Meget godt trykk på vannet på opplagsplassen så motoren får det den trenger. Pippler godt ut av akselhylsa også. Godt å få skylt ut salt fra pakkboks og cutlesslager også. Så ut med sinkstavene og erstattet de med plugger uten sink. Får drenert IC og varmeveksler for mye vann i samme slengen så frostvæsken har mindre vann og fortrenge/ blande seg med. Så tappet sjøvannsfilteret for vann da det rommer 3-4 liter. Så fyllt opp med frostvæske. Monterte den lange slangen på ferskvannsflushsystemet og primet slangen ved å helle på litt frostvæske. Blandet klar en 25 liters dunk med 50:50 blanding, stikker slangen nedi og startet opp. 25 liter går unna på 20-25 sek på tomgang. Investere tidligere i en optisk frostvæskemåler. Kan brukes til batterisyre også. Etter at jeg stoppet motoren fortet jeg meg ut og samlet opp en skvett fra eksosutløpet. Ville måle for moro skyld da det også er en passe stor løfteeksospotte i motorrommet som rommer litt vann. Målte ca -26 grader i eksosutløpet så det bør holde :-). I varmeveksler etc tipper jeg det er hvertfall -30. Målte også kjølvæska på motoren som jeg byttet i fjor. -36 grader der. Frostsikret toalettsystemet også. Først kjørte inn litt ferskvann i toalettet ved å spyle innsuget under båten. Tanken er at pumpa ikke skal ha saltrester i seg. Så frostvæske i dassen. Pumpe litt overbord, så vende krana og pumpe 7-8 liter i sepiktanken som var skylt med ferskvann et par ganger og tømt. Helte inn litt i dekkavsuget også og vendte krana som sender fra septikktank til pumpe eller dekkavsug. Så tømme septikktank til slutt. Dusjbrønnen fikk også litt. Har ikke tømt vannsystemet ennå da jeg vil ha vann og ikke minst varmt vann når jeg skal holde på fremover. Er vel litt tid igjen før frosten kommer. Vasket og tørket hele båten fra topp til tå. Klart for polering. Godt å ha medhjelper på de tingene som ble gjort i dag. Da går alt så mye lettere :-) Jeg er heldig som har en frøken som stiller opp når det trengs :-) Sent using Tapatalk Redigert 30.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Navic II Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Måtte ned å flytte balja i kveld. Det er noen som har funnet ut at de skal åpne alle sluser og tømme Mjøsa for vann, så det begynte å bli svæært grunt ved båsen min. men når jeg først må kaste fortøyninger og starte opp så må jeg jo selvfølgelig en liten svipptur utpå og. :) Det var helt nydelig idag, helt blikkstille og bare kos. :) har bestillt opptak først på Onsdag neste uke, så jeg endte longside på enden av en av flytebryggene inntil videre. får ta en telefon og høre om det er noen tomme båser på Hamar jeg kan få låne en uke istedet. :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Propellen var bra også. Kun et par rur så prosedyren med blankpolering med autosol, så autoglym forsegler pluss ren voks på toppen skal gjentas. Propellen hadde er slags kalkbelegg som gjør at den ser matt ut. Litt skraping med neglen så var det skinnende blankt under. 'Kalken' kommer fra sjøvannet. Mg, Ca og en del andre ioner som har pos. lading. Mulig at propellen din er i overkant minus. Spiller for så vidt liten rolle om du er i sjøen et halvår av gangen. For dem som ligger lenger i sjøen, vil avsetningene kunne danne en borti diff.tett film som rur mer enn gjerne fester seg på. Hulda, som ligger i sjøen et par år i slengen, må ta slike hensyn. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 SAP; du gjorde noe jeg ikke har lest før-spylte gjennom akselhylsa....? Kunne du vært vennlig å forklare litt nærmere om hvordan og hvorfor du gjør det....? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.September.2014 Del på Facebook Svart 30.September.2014 Interessant, Hulda. Hva vil det si at propellen er i overkant minus? Den var ikke slik i fjor. Da var den godt grodd med mye rur all over og den var ikke blank og glatt forut for sessongen. Forskjellen i år var at jeg polerte den blank med autosol og polerrondell på drill, så autoglym forselgler og hardvoks på toppen. Og at jeg slang på en akselsink da det ble plass foran propellen etter jeg monterte R&D koblingen som skjøv akselen 4-5 cm lenger bak. Det er fortsatt galvanisk forbindelse mellom aksel og motor og sentralsinkklumpen på akterspeilet. For mye sink som gjør dette? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.