Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

De fant spor av vann i diesel forfilter ved service.

Pumpet derfor opp bunn av begge diaseltankene, fant ikke vann? Som forøvrig er flott.

Kjennes godt å ha sjekket dette ut.

Tilsatt biosid og fylt diesel, så nå er dieseltankene klare for vinter sesongen også

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Har kjørt fra heima fredagkvelden kl 22 til Byen. Ankomst in nesten tommer Byen kl 2.15...

Vind, regn, bølger og mer greie.... :lol:

Nå på vei hos sandviken og hente Radar og nye greie for båt.

Jeg sto vedsiden av Morten på marinesenteret når du ringte inn for og bestile plotter og radar til 30.000.. Det koster og være kar:)

God tur til Holland!

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

VannTro.... Hvor kjøpte du støttene?

Tør jeg gjette? Gresvik Marina som vel fortsatt har SeaEquip agenturet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

VannTro.... Hvor kjøpte du støttene?

Tør jeg gjette? Gresvik Marina som vel fortsatt har SeaEquip agenturet

 

Regner med jeg finner dem på nett :) Trenger noe solid til Anjuma II for vinteren. Har muligens noe for hånd, men godt å ha en reserveplan :)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Da var vi hjemme fra siste helgeturen.

Anjuma,

Jeg kjøpte støttene fra marinesystemer på Nesodden http://www.marinesystemer.no/?q=node/13

Ringte den ene dagen og fikk de fritt levert i Drammen dagen etter. Bosse som driver dette firma leverer masse til forskjellige marinaer og kjører ut varer selv.

Hvor og når han kjører ut varierer vel med kundene, men han sender sikkert også. Han er for øvrig rimeligere på støttene enn Gressvik Marina og det skiller ganske mye.

Jeg kjøpte støtter som har justerbar høyde mellom 104 cm og 147 cm og jeg betalte Kr. 2000,- for disse(MB0), men Gressvik skal ha 2880,- for samme støtten.....

http://gressvik-marina.no/media/frontend_media/B%C3%A5tst%C3%B8tter/Prisliste%20Seaquip.pdf

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fått den på land og trillet inn i skuret.

Trist men godt også. Nå kan jeg pusle litt fremover i fred og ro før kulda kommer.

 

bilde

Godt fornøyd med tilstanden under vannlinja. Kun litt slim som forsvant med høytrykk.

 

bilde

Propellen var bra også. Kun et par rur så prosedyren med blankpolering med autosol, så autoglym forsegler pluss ren voks på toppen skal gjentas.

Propellen hadde er slags kalkbelegg som gjør at den ser matt ut. Litt skraping med neglen så var det skinnende blankt under.

 

bilde

Båt på henger. Tror ikke jeg skal hekte den bak bilen ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei sapp! Vi kom akkurat hjem til Son etter helgetur i dag og så at du ble kjørt fra opptaket mot hallen. Jeg tenkte å stikke bortom, men fruen og skipshunden var mer oppsatt på å komme fort hjem.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjørt motor i ferskvann for 2. gang og så frostvæske.

Fikk opp båten i går, så holdt på litt i går og i dag.

 

Sikkert unødvendig beskrevet, men slik gjør hvertfall jeg det.

 

bilde

Først kjørt med vann via det vanlige ferskvannsflushsystemet mitt. Kjørte også en runde mens jeg ventet på krana.

 

bilde

Meget godt trykk på vannet på opplagsplassen så motoren får det den trenger.

 

bilde

Pippler godt ut av akselhylsa også. Godt å få skylt ut salt fra pakkboks og cutlesslager også.

 

bilde

 

bilde

Så ut med sinkstavene og erstattet de med plugger uten sink.

Får drenert IC og varmeveksler for mye vann i samme slengen så frostvæsken har mindre vann og fortrenge/ blande seg med.

 

bilde

Så tappet sjøvannsfilteret for vann da det rommer 3-4 liter. Så fyllt opp med frostvæske.

 

bilde

Monterte den lange slangen på ferskvannsflushsystemet og primet slangen ved å helle på litt frostvæske.

Blandet klar en 25 liters dunk med 50:50 blanding, stikker slangen nedi og startet opp.

25 liter går unna på 20-25 sek på tomgang.

 

bilde

Investere tidligere i en optisk frostvæskemåler. Kan brukes til batterisyre også.

Etter at jeg stoppet motoren fortet jeg meg ut og samlet opp en skvett fra eksosutløpet. Ville måle for moro skyld da det også er en passe stor løfteeksospotte i motorrommet som rommer litt vann.

Målte ca -26 grader i eksosutløpet så det bør holde :-). I varmeveksler etc tipper jeg det er hvertfall -30.

 

Målte også kjølvæska på motoren som jeg byttet i fjor. -36 grader der.

 

 

bilde

Frostsikret toalettsystemet også. Først kjørte inn litt ferskvann i toalettet ved å spyle innsuget under båten. Tanken er at pumpa ikke skal ha saltrester i seg.

 

Så frostvæske i dassen. Pumpe litt overbord, så vende krana og pumpe 7-8 liter i sepiktanken som var skylt med ferskvann et par ganger og tømt.

Helte inn litt i dekkavsuget også og vendte krana som sender fra septikktank til pumpe eller dekkavsug.

Så tømme septikktank til slutt.

 

bilde

Dusjbrønnen fikk også litt.

 

Har ikke tømt vannsystemet ennå da jeg vil ha vann og ikke minst varmt vann når jeg skal holde på fremover. Er vel litt tid igjen før frosten kommer.

 

bilde

Vasket og tørket hele båten fra topp til tå. Klart for polering.

 

Godt å ha medhjelper på de tingene som ble gjort i dag. Da går alt så mye lettere :-)

Jeg er heldig som har en frøken som stiller opp når det trengs :-)

 

 

Sent using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Måtte ned å flytte balja i kveld. Det er noen som har funnet ut at de skal åpne alle sluser og tømme Mjøsa for vann, så det begynte å bli svæært grunt ved båsen min. men når jeg først må kaste fortøyninger og starte opp så må jeg jo selvfølgelig en liten svipptur utpå og. :) Det var helt nydelig idag, helt blikkstille og bare kos. :) har bestillt opptak først på Onsdag neste uke, så jeg endte longside på enden av en av flytebryggene inntil videre. får ta en telefon og høre om det er noen tomme båser på Hamar jeg kan få låne en uke istedet. :)

bilde

Link to post
Share on other sites

 

0d9efe784e04c66a99e177016e3084ff.jpg

Propellen var bra også. Kun et par rur så prosedyren med blankpolering med autosol, så autoglym forsegler pluss ren voks på toppen skal gjentas.

Propellen hadde er slags kalkbelegg som gjør at den ser matt ut. Litt skraping med neglen så var det skinnende blankt under.

 

 

'Kalken' kommer fra sjøvannet. Mg, Ca og en del andre ioner som har pos. lading. Mulig at propellen din er i overkant minus. Spiller for så vidt liten rolle om du er i sjøen et halvår av gangen. For dem som ligger lenger i sjøen, vil avsetningene kunne danne en borti diff.tett film som rur mer enn gjerne fester seg på. Hulda, som ligger i sjøen et par år i slengen, må ta slike hensyn.

Link to post
Share on other sites

Interessant, Hulda.

Hva vil det si at propellen er i overkant minus?

Den var ikke slik i fjor. Da var den godt grodd med mye rur all over og den var ikke blank og glatt forut for sessongen.

 

Forskjellen i år var at jeg polerte den blank med autosol og polerrondell på drill, så autoglym forselgler og hardvoks på toppen. Og at jeg slang på en akselsink da det ble plass foran propellen etter jeg monterte R&D koblingen som skjøv akselen 4-5 cm lenger bak.

Det er fortsatt galvanisk forbindelse mellom aksel og motor og sentralsinkklumpen på akterspeilet.

For mye sink som gjør dette?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...