Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

SAP; du gjorde noe jeg ikke har lest før-spylte gjennom akselhylsa....? Kunne du vært vennlig å forklare litt nærmere om hvordan og hvorfor du gjør det....?

Det går av seg selv når jeg kjører motoren, så har ikke noe valg. Samme når jeg ligger på sjøen og bruker ferskvannsflushsytemet mitt.

 

Får frostvæsken ut der til slutt også nå ved konserveringen. Går å dreier litt på akselen i ny og ne.

 

Akselhylsa er vannsmurt og av typen PSS shaft seal. http://www.shaftseal.com/en/categories/300000001/preview

 

Er et uttak fra trykksiden av impellerpumpa og en slange til akseltettingen.

Skal se om jeg finner et bilde og oppdaterer dette innlegget.

 

bilde

 

Føles uansett godt å få flushet ut salt fra flest mulig steder :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er sannsynligvis elektroner fra sinken som gir minusen jeg beskriver. Hulda har nå 10 år (minst) i sjøen uten sink på akslingen. Men jeg har full kontakt mellom motor (som er enpolet) og propell. Minusen min kommer fra motoren, og den kan jeg ikke gjøre noe med. Akslingen min er av martensittisk stål, ikke utsatt for korrosjon i stevnlager. Derfor bruker jeg ikke anode på propell/aksling. Ingen grunn til å overbeskytte, det kan lede til andre problemer. Men nå må jeg bare snakke for meg selv. Det er min båt jeg har studert.

Link to post
Share on other sites

Takk for god info Hulda :-) vet du har god peiling på dette.

 

På båten min slik jeg beskrev opplegget, kan jeg like så godt kutte ut akselsinken? Den er jo ikke der originalt. Bare jeg som slang på en nå som det ble plass paranoid som jeg er ;-)

 

Akselsinken var forøvrig godt spist på 5-6 mnd. Nesten ikke noe igjen.

Synes motorsinkene har blitt noe mindre spist, og klumpen bak på transomen er på 3-4 kg og holder vel et år eller kanskje to til.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette belegget av kalk etc., er det man etterstreber når man på metall/stålskrog går for katodisk beskyttelse mot korrosjon. Om du kan leve med at dette legger seg på propellen, så kan jeg ikke se at noen skade har skjedd heller. Er båten ute ikke mer enn 6- til 8 måneder i året vil det ikke gro særlig med rur uansett. Sinken vil jobbe et del fordi den ligger langt under propell og aksling i spenningsrekken for det første, for det andre taler arealforskjellen kraftig i sinkens disfavør. Det sinken blant annet gjør, billedlig fortalt, er å legge et teppe med elektroner over aksling og propell. Med min bronsepropell fra Michigan og aksling i martensittisk rustfritt, har jeg ikke behov for anode på propellen. Dessuten har jeg lagt på mange lag med primer og til slutt stoffet propellen. Naturligvis som å banne i kirken.

Link to post
Share on other sites

Båten er ryddet helt ren. Alle tingene våre er nå lagret på land. Båten skal rekondisjoneres (dvs vaskes. poleres. fullt eknisk gjennomgang, servicer på alt som skal ha det mm) av Ringens Varv og så legges ut for salg :smiley:

 

Har du fått tre-fot-syken? :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Flott båt Sap_2000 ! Den for nok en flott vinter

Takker for det :-) tror den hard det godt der den står nå.

 

Har begynt polering og så voksing av skrogsidene før det kommer inn en båt ved siden av som gjør det trangt. Rakk litt over halve BB side i dag.

Har som mål å ta alle utvendige flater nå i høst, så det blir nok endel flere timer og værking i armer og rygg ;-)

 

Fikk kjøpt meg en slik multistige som blir en arbeidsplattform med ca 1m høyde. Den gjør jobben heldigvis litt lettere.

 

bilde

 

Hulda: Takk for utfyllende svar ang sink, kalklag og propell. Gøy å lære mer om dette. Nå skjønner jeg bedre hvordan ting henger sammen :-)

 

 

 

Sent using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...