Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Grattis med ny båt Framtia! Må være deilig. Så får vi andre slite videre med gammel gelcoat og lakkert mahogny... Fristelsen ble plutselig stor til å belåne hele huset, kjøpe stor, ny båt, flytte ombord og leie ut huset....

 

Men fornuften legger plutselig en klam hånd over ideen, siden jeg trives med å være gjeldfri...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok båten til jobb onsdag kveld, tok den hjem igjen torsdag morgen. En fantastisk tur! Vel hjemme i båthavna snakket jeg endel med havnesjefen angående vintersesongen. Han mente at jeg ikke behøvde å ta båten på land slik jeg hadde planlagt. Mesteparten av arbeidene jeg skal gjennomføre kan nemlig fint gjøres mens båten ligger i båsen og på sjøen.

 

Det er når jeg skal bytte skroggjennomføringene, sette inn septiktanken, antakelig bytte rorgjennomføringen samt pakke om pakkboksen at båten må opp. Og da kunne den like godt henges opp i krana og settes på bukken der. Når alle båtene som ikke skal ligge i boblehavna er tatt opp ville det være grei kapasitet til å la båten stå litt på land mens jeg jobbet med den.

 

Jeg jobber turnus og har fri en hel uke hver måned på grunn av avspasering etter nattevaktuka, og ved å bruke friuka mi kan jeg fort bli ferdig med det som skal gjøres. Og hjelp kunne jeg få også!

 

Det øvrige, som pussing og lakking av treverk, nytt batteri kun til forbruk, kjøleskap, nye ledninger over hele fjøla, bytting av skumgummi og putetrekk er jo alle ting som båten ikke behøver å stå på land for.

 

Så med en passe mild vinter nok en gang, kan det bli mye båtbruk også kommende sesong... :smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Samboersken og jeg har ryddet ut av båten idag - uten barna... Jeg kjørte den fra Sandebukta i Vestfold idag til Horten, og ble hentet av dama. Vi feiret "end of" båtsesongen med gatekjøkkenmat... Nå skal båten på land og inn i en hall.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Singløtur i går kombinert med et par geocacher; i dag har jeg tenkt dype tanker om vinterens opplag i vannet. Ille jobbete, sånne tanker. Men jeg må visst ha ned masta; det er noe feil i lanternekablene til toppen (trikolor- og ankerlanternene). På den annen side, det er lettere å få på presenning når masta ikke står på båten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Satt den på land for første gang. Tok mål i vår når den sto på land på Åmøy og jammen stemte det bra. Ned en gang, litt justering på midt-klossen og så passet det.

Bukk med sidestøtter påmontert foran, to laminerte treklosser videre bakover og 4 løse Seaquip-støtter på sidene(midtskips og akter).

Nå står den støtt som fjell og vinterklargjøringen kan starte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sånn ble det når den fikk fast grunn under kjølen for første gang på Østlandet....

bilde

 

bilde

 

Litt deprimerende må jeg innrømme :sad:

Nå blir det en ukes salgsturne i Ålesund-området før det skal vinterklargjøres og pakkes inn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjørt den fra Sandvika til Kambo der den skal på land i vinter. Til uken så blir det oljeskift og vinterprepasjon før den løftes på land for vask og vedlikehold.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kjørt den fra Sandvika til Kambo der den skal på land i vinter. Til uken så blir det oljeskift og vinterprepasjon før den løftes på land for vask og vedlikehold.

Velkommen skal du være! Vi snakkes til uka når vi skal få det på land.!

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Velkommen skal du være! Vi snakkes til uka når vi skal få det på land.!

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Takker og bukker! Det blir litt trist å være båtløs i månedsvis, men det ska bli godt å få gitt båten litt stell samt noen nødvendig oppgraderinger. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

I dag er det nøyaktig ett år siden jeg tok min første prøvetur med båten. Det markerte jeg med en liten svipptur mens mørket falt på. Koste neg med kaffe og boller og førte inn tur nummer 133 i loggboka.

 

Til uka skal jeg markere ett år som båteier med kake om bord! :-)

 

Nå sitter jeg om bord på Nesoddferga på vei til siste nattvakt. Så starter min "høstferie" - avspaseringsuka!

 

Oksval by night...

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn ble det når den fikk fast grunn under kjølen for første gang på Østlandet....

bilde

 

bilde

 

Litt deprimerende må jeg innrømme :sad:

Nå blir det en ukes salgsturne i Ålesund-området før det skal vinterklargjøres og pakkes inn.

Kjenner kjipe følelsen, jeg også. Trist tid fremover nå synes jeg :-(

 

Noen grunn til at båten ble satt så høyt? Må være et godt stykke opp til vannlinjen for ikke snakke om når baugen skal poleres ;-)

Den fremre bukken, har den støtte til bakken under kjølen eller bare på sidene? Ser ikke helt på bildene da det er litt mørkt under der.

Spør fordi jeg synes den plankestablen under kjølen på midten må være ganske nærme båtens tyngdepunkt og at du har en stabel til langt akter.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...