Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

SAP, Viksund Bravo, Worry II,

Det er bukken foran som er utgangspunktet for høyden. Denne bukken hadde jeg fra før og den er 65cm høy. Grunnen til at jeg ville benytte den er at sidestøttene på den sitter fast i bukken og at det av den grunn ikke er noe fare for av de flytter på seg(et punkt med faste sidestøtter). Det er også en støtte under bukken rett under kjølen og den skal tåle 5 tonn.

De 2 "plankestablene" akterover er 2x8 som er skrudd, og selvfølgelig limt sammen :giggle: Det er ca 30 cm. fra flyndra og ned til bakken. For øvrig har jeg en stige som kan bygges om til stilas, så det skal gå greit å polere baugen.

Når det gjelder broen og brøytebiler har vi erfaring med at dette faller ned på styrbord side av båten. Der er det en plass på ca 15 meter før den neste båten er plassert. Denne plassen benyttes også som "brøytevei" når det måkes. Slik sett får jeg måkt vei helt inntil båten og lett adgang på vinteren uten å måtte bakse i høy snø.

 

Det er mulig jeg fjerner en av "lagene" i plankestablene neste år da det ikke gjør noe om den komme 5 cm. nærmere bakken akter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette utsnittet av den ene bildet viser litt tydeligere hvordan bukker og 'plankestabler' er plassert.

 

vanntro.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag har vi tatt siste turen for i år. var relativt fin temperatur, og sol og flatt på vannet, så det ble en fin liten tur, selv om den føltes veldig kort.

Bildet viser fruen, klar til å hoppe i land rett før vi legger til kai for siste gang på mange mnd. :(

Bestilt opptak på onsdag.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Båten ble tatt på land på torsdag i forrige uke. Før opptak ble det som vanlig byttet olje og oljefilter på motoren. Sjøvannssystemet fikk dessuten en 20 minutters renselsesrunde med ferskvann, før motoren fikk suge i seg 12 liter med frostvæskeblanding. De siste par dagene har jeg så koset meg med følgende "må-gjøres-før-vinteren"-punkter:

 

- tappet av litt olje fra girkassen til baugpropellen, for å sjekke at det ikke har vært vanninntrengning

- målt frysepunktet for kjølevæsken på motoren

- tømt vanntank og varmtvannsbereder

- koblet fra pentrypumpe og tatt den med hjem

- fylt frostvæskeblanding i toalett og kraner for sjøvannsinntak

- sjekket/etterfylt væskenivå på forbruksbanken. Batteriene skal overvintre i båten, tilkoblet solcellepanelet

- skrapt ruer (kun noen få innerst på propellbladene og på popellmutteren)

- konstatert normal tæring på sinkanodene

- sugd opp dieselprøve fra tankbunnen

- sjekket girolja

- sugd opp vannsøl fra kjølsvinet

- vasket og spylt skroget

- montert presenningsstativet

- tatt hjem alt av "løsøre" som ikke skal overvintre ombord

- pussa og spraya litt her og der

- skravla med andre "opplagsgubber"

Link to post
Share on other sites

 

Renset propellen som hadde fått et kalklag på seg med eddikessens 35% og stålullpads.

 

bilde

Eddikessensen fant jeg i skapet hos opphavet men har lest man får kjøpt det hos Coop.

 

 

bilde

bilde

Før

 

 

bilde

Etter

 

Fungerte meget bra og propellen er omtrent like blank som etter polering i våres. Den preller fortsatt vann så virker nesten som det er igjen litt av forsegleren og voksen jeg la på før sjøsetting.

Gjentar prosessen til våren.

 

bilde

Skrogsidene og akterspeilet ble ferdig polert og vokset i helgen. Ville få det unna før jeg får nabobåter klint helt inntil.

Frøken hjalp til. Alt går så utrolig mye lettere når man er to :-)

 

 

Godt med alt som er gjort :-) da er det bare resten igjen ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Se det ja! Så hvorfor bruke remedier det står Marine, Yacht osv. på når produkter som fungerer i hjemmet funger like bra på båten til en mye lavere pris?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg byttet ut den ene åra til jolla. Den forrige ble ødelagt mot akterpålen i båsen vår sist det var mye vind.
Dessuten har jeg takket en annen båteier som tilbød seg å stramme opp akterfortøyning i vinden i dag, for båten dunka i brygga.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har bare vært nede å sjekket at hun ligger trygt og godt i båsen sin etter kraftig vind og nedbør det siste døgnet. Passet samtidig på å starte opp og få litt varme i motor, samt teste Ebern - alt OK :thumbsup: .

 

Måtte selvfølgelig også godsnakke litt med henne og forberede oss begge mentalt på opptak og vinterdvale om ikke alt for lenge :rolleyes: ...

Link to post
Share on other sites

Motorvask er på programmet. Greit å gå over Volvoene etter endt sommersesong. Nå er det oljeskift og filterbytte som står på programmet. Og kanskje noe mer lys i motorrommet. Tre stk 230 volts lysarmatur og en 12 volts lampe er det som er på plass i dag. Noen lyslister i led er planen å få opp i høst.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vinterkonservert toalett og septik (så godt det lar seg gjøre på vannet) og skiftet olje og oljefilter på motoren. Alt i alt en grei økt bortsett fra at jeg hadde kjøpt ei "filterklo" det var for trangt til å bruke. :headbang: Litt dunking med ett par skrujern fikk tydeligvis løsnet filteret nok til at jeg klarte å vri det av med håndmakt. Dieselfilter og impeller er også kjøpt inn, men de venter jeg med til båten er på land (tror jeg).

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Tjaa. ettersom utleieren av lokalet jeg skal ha båten inne i vinter er bortreist på elgjakt denne uka, og kranbilsjåføren somla, så ble det ikke opptak denne uka som planlagt.

men det var egentlig heeeelt ok, når jeg kunne unne meg en liten bonustur på et par timer i finværet i dag! :) da fikk Pentaen blåst igjennom litt i dag og før det blir stilleståing i noen mnd. :) kjapp videosnutt: http://vid1208.photobucket.com/albums/cc379/nsxnorway/MOV_1217.mp4

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...