Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Montet bryter for TV og antenneforsterker. Tenkt benyttet i uthavn for således å spare strøm når disse ikke er i bruk.

 

bilde

 

 

Tror antennen og Tv bruker ca 5 watt i standby tilsammen det meste trekker sikkert strømforsyningen til antennen. Det skulle bli 5/12= 0,41 amp. Pr time eller ca 20 Ah for 2 døgn.

Har ikke målt reelt forbruk, men alle monner drar

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Tømt over x antall liter diesel fra den ene tanken over til den andre ved hjelp av vakuum. Tanken som ble tømt er på 200l og må opp for å sveises. Etter denne jobben started vask, først 1l salmiakk så en runde med vann, sugde dette ut for å gjenta prosessen med 1l zalo,1l sitrus såpe. Så en runde spyleveske uten vann, når dette var sugd ut å bunn tørket satt jeg noen klumper med wc duck i kjølsvinet. 4 Dråper zalo i 10l vann. Lukter allerede friskt. Denne blandingen går ut med lensepumpen imorgen før jeg tar våtsugeren fatt en siste gang for å få bort dråpene som pumpa ikke klarer. Hater lukt av diesel

Link to post
Share on other sites

Fylt på gear olje (den bruker eindel) fylt på over 2 liter frostvæske. Tappa 4 liter motorolje for å få den til maks nivå på peilepinnen :eek:

Dette er ein ford sabb 2701 68 hk motor. Kor komme oveskuddet ifra? dieselpumpa? er ein simms pumpe

Nå kjenner jeg ikke den spesifikke motoren, men det høres ut som om det er en sylinder eller flere den ikke går på... Dieselen kan vel kun komme inn gjennom dysene. En ting er ihvertfall sikkert og det er at du ikke kan kjøre på den oljen du har igjen. Er den så utblandet med diesel så er det bare å tappe ut resten, og fylle på ny.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg skiftet olje, oljefilter og bypassfilter på D4en. Skikkelig grisevær med vind, regn og 4 grader i lufta, men etter å ha kjørt litt motor og litt Eber ble det ganske så behagelig og trivelig i båten :smiley:.

Første gang jeg skifter olje på en slik motor, men alt gikk veldig fint og uten søl av noe slag. Grei tilgjengelighet og brukbar plass rundt motor, (etter å ha demontert den lydisolerende kassen :rolleyes:...)

 

I morgen blir det opptak, så det hadde vært hyggelig hvis værgudene kunne strupet litt på krana noen timer på formiddagen :pray:.

Link to post
Share on other sites

...fylt på motorolje.

 

Leste her på BP at Lars H. skulle fråtse i hummer på Oscarsborg denne helgen, og tenkte "ikke søren om han skal ha det bedre enn meg!". Tar det derfor rolig nedover svenskekysten i retning av vinteropplaget, og nyter de usømmelige fristelser og utskeielser jeg kommer over underveis.

 

...med ønske om at en og annen BP-entusiast, inkludert den gode Lars H., kan inviteres på en ankerdram neste sesong!

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

I dag har båten blitt satt på land. Måtte grytidlig opp siden det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder ved fellesopptak i båtforeningen. Siden det begynte å bli begrenset plass på opplagsplassen var det best å ikke ta noen sjanser. Trodde jeg var tidlig ute, men det var likevel 9 stykker foran meg i køen :rolleyes:.

Med god stabling/plassering av båtene tror jeg faktisk de fant plass til alle som dukket opp før det ble kvelden. Det blir naturligvis en del venting på slike dager, men det hjelper alltid med kaffe, vafler og en dose båtprat :smiley:.

 

Været var noe bedre enn gårsdagen, men det var likevel vått, surt og kaldt.

I morgen blir det demontering av drev, kjøring med ferskvann og konservering. Det går rykter om muligheter for oppholdsvær :thumbsup:!

Link to post
Share on other sites

Isolert rørene fra diesel varmer til bad og Mastercabin mye varmere luft nå.

Mye varmetap vinterstid til ingen nytte.

Økte dimensjon fra 60mm til 80mm samtidig på rørene.

 

Full test til helga håper jeg da jeg skal på overnattingstur

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Var en tur å så til båten. Den har det bra, lukter godt og ikke lukt fra septiktank lenger.

Måtte etter ferien bytte slanger fra toaletter og til tanken. Fikset også på hvordan disse var trukket og fikk noe kortere slanger.

så nå er det klart for nye helgeturer utover høsten

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Konserverte maskineri på fredag. I dag har jeg tømt båten for puter, gardiner og alt som kan trekke fukt. Utrolig hvor mange puter og madrasser det er plass til i en liten båt ! Tørket opp dørk og alle skott, samt sprayet maskinen med CRC 6-66. Polert og gelcoatforseglet under fenderlist. Satt opp stativet for vinterpresenningen. Støl og fæl i kroppen. God trim dette her ! Viktig å holde seg i form !

Link to post
Share on other sites

Etter mye søk på nett etter en presenning som måtte være lang og bred nok for min båt og heller ikke for tung. Den største jeg fant i Norge var på 8x14m og da denne ikke ville dekke helt ned på sidene bak fant jeg en i Danmark fra Dancover.no tyngden på denne armerte PE presenningen er på 250g/ m2 og ville passe perfekt med litt tilpassinger. I helgen når det regnet mest har jeg pakket inn og tilpasset og sveiset presenning på 10X15m. Var litt og hanskes med når lageret ikke er større en som vist på bilde.måtte skjære av fronten 1 m på bredden på skrå 7 meter bakover for at presenningen ikke skulle gå helt ned i sjøen i front. Var litt spennende om jeg fikk til og sveise en PE presenning. etter mye testing med lim først ble det til at jeg måtte frem med varmepistolen og en metallrulle kjøpt på¨biltema De første forsøkene på testbiten ble det litt for varmt slik at presenningen smeltet helt. men fikk en god følelse etter vært og da smeltet faktisk presenningen sammen

bilde

.bilde

Bretten ble ikke 100% rett, men hva gjør det når alt sitter som det skal. Måtte skjære 1 hull for springet og forsterke dette med duck tape og litt varme.

bilde

Ble stram og fin i baugen

bilde

 

Trede også et tau rundt baut gjennom alle maljene slik at jeg fikk strammet opp presenningen langs skutesiden slik at vinden ikke skal få for stor tak i og under presenningen under høststormen og nordavinden. Her skulle vel snøen skli bra av hvis det kommer noe da :smiley:

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...