glalaks Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Har pakket inn båten for vinteren. For aller siste gang også.... Har du fått solgt? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
KARILLA Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 (redigert) Montet bryter for TV og antenneforsterker. Tenkt benyttet i uthavn for således å spare strøm når disse ikke er i bruk. Tror antennen og Tv bruker ca 5 watt i standby tilsammen det meste trekker sikkert strømforsyningen til antennen. Det skulle bli 5/12= 0,41 amp. Pr time eller ca 20 Ah for 2 døgn. Har ikke målt reelt forbruk, men alle monner drar Redigert 17.Oktober.2014 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Framtia Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 bestilt nye seil.. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Har fått båten hjem i hagen for vinteren Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Tømt over x antall liter diesel fra den ene tanken over til den andre ved hjelp av vakuum. Tanken som ble tømt er på 200l og må opp for å sveises. Etter denne jobben started vask, først 1l salmiakk så en runde med vann, sugde dette ut for å gjenta prosessen med 1l zalo,1l sitrus såpe. Så en runde spyleveske uten vann, når dette var sugd ut å bunn tørket satt jeg noen klumper med wc duck i kjølsvinet. 4 Dråper zalo i 10l vann. Lukter allerede friskt. Denne blandingen går ut med lensepumpen imorgen før jeg tar våtsugeren fatt en siste gang for å få bort dråpene som pumpa ikke klarer. Hater lukt av diesel Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Har du fått solgt? Nei, ikke enda. Det var en som skulle komme å se men prutet før han kom. Han dukket ikke opp til slutt. Har lagt den på finn nå. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Geir Hel Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Fylt på gear olje (den bruker eindel) fylt på over 2 liter frostvæske. Tappa 4 liter motorolje for å få den til maks nivå på peilepinnen Dette er ein ford sabb 2701 68 hk motor. Kor komme oveskuddet ifra? dieselpumpa? er ein simms pumpe Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Leokr Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 Fylt på gear olje (den bruker eindel) fylt på over 2 liter frostvæske. Tappa 4 liter motorolje for å få den til maks nivå på peilepinnen Dette er ein ford sabb 2701 68 hk motor. Kor komme oveskuddet ifra? dieselpumpa? er ein simms pumpe Nå kjenner jeg ikke den spesifikke motoren, men det høres ut som om det er en sylinder eller flere den ikke går på... Dieselen kan vel kun komme inn gjennom dysene. En ting er ihvertfall sikkert og det er at du ikke kan kjøre på den oljen du har igjen. Er den så utblandet med diesel så er det bare å tappe ut resten, og fylle på ny. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 I dag har jeg skiftet olje, oljefilter og bypassfilter på D4en. Skikkelig grisevær med vind, regn og 4 grader i lufta, men etter å ha kjørt litt motor og litt Eber ble det ganske så behagelig og trivelig i båten . Første gang jeg skifter olje på en slik motor, men alt gikk veldig fint og uten søl av noe slag. Grei tilgjengelighet og brukbar plass rundt motor, (etter å ha demontert den lydisolerende kassen ...) I morgen blir det opptak, så det hadde vært hyggelig hvis værgudene kunne strupet litt på krana noen timer på formiddagen . Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 ...fylt på motorolje. Leste her på BP at Lars H. skulle fråtse i hummer på Oscarsborg denne helgen, og tenkte "ikke søren om han skal ha det bedre enn meg!". Tar det derfor rolig nedover svenskekysten i retning av vinteropplaget, og nyter de usømmelige fristelser og utskeielser jeg kommer over underveis. ...med ønske om at en og annen BP-entusiast, inkludert den gode Lars H., kan inviteres på en ankerdram neste sesong! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
tilplan Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Har fått hjem jolla og påhengsen. Tok også med sengetøy for vask. Fikk byttet noe tau og et par nye strekkavlastere. Biltema sine holdt ikke mål. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 bestilt nye seil.. hva blev det, noe exotiskt ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sigurd Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 ?.... Kor komme oveskuddet ifra? "........... Lekk i lavtrykspumpa kanskje?? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 I dag har båten blitt satt på land. Måtte grytidlig opp siden det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder ved fellesopptak i båtforeningen. Siden det begynte å bli begrenset plass på opplagsplassen var det best å ikke ta noen sjanser. Trodde jeg var tidlig ute, men det var likevel 9 stykker foran meg i køen . Med god stabling/plassering av båtene tror jeg faktisk de fant plass til alle som dukket opp før det ble kvelden. Det blir naturligvis en del venting på slike dager, men det hjelper alltid med kaffe, vafler og en dose båtprat . Været var noe bedre enn gårsdagen, men det var likevel vått, surt og kaldt. I morgen blir det demontering av drev, kjøring med ferskvann og konservering. Det går rykter om muligheter for oppholdsvær ! Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 I dag har jeg fått montert den nye kalesjen! Og tatt hjem jolle og påhengs. Skal på land neste lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Flyttet til vinterhavna. Helt all right etter en sommer som denne. Drøyt 1300 NM, hvorav svært mange under seil. Krysser fingrene for en kort og mild vinter, med lite vind. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Isolert rørene fra diesel varmer til bad og Mastercabin mye varmere luft nå. Mye varmetap vinterstid til ingen nytte. Økte dimensjon fra 60mm til 80mm samtidig på rørene. Full test til helga håper jeg da jeg skal på overnattingstur Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Humrefisker Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Montert oppusset barskap, lagt på presenning nr to, Boracol på teaken, montert ferdig ny fjernkontroll til baugthruster og koblet fra alle batteriene. Nå kan vinteren komme (+15 i havna idag så det tar vel litt tid)! Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Sat båden på land i øsende regnvejr. Det blev slet ikke den sjove dag, det - trods alt - plejer at være. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Hei. Var en tur å så til båten. Den har det bra, lukter godt og ikke lukt fra septiktank lenger. Måtte etter ferien bytte slanger fra toaletter og til tanken. Fikset også på hvordan disse var trukket og fikk noe kortere slanger. så nå er det klart for nye helgeturer utover høsten mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Worry II Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Konserverte maskineri på fredag. I dag har jeg tømt båten for puter, gardiner og alt som kan trekke fukt. Utrolig hvor mange puter og madrasser det er plass til i en liten båt ! Tørket opp dørk og alle skott, samt sprayet maskinen med CRC 6-66. Polert og gelcoatforseglet under fenderlist. Satt opp stativet for vinterpresenningen. Støl og fæl i kroppen. God trim dette her ! Viktig å holde seg i form ! Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 (redigert) Etter mye søk på nett etter en presenning som måtte være lang og bred nok for min båt og heller ikke for tung. Den største jeg fant i Norge var på 8x14m og da denne ikke ville dekke helt ned på sidene bak fant jeg en i Danmark fra Dancover.no tyngden på denne armerte PE presenningen er på 250g/ m2 og ville passe perfekt med litt tilpassinger. I helgen når det regnet mest har jeg pakket inn og tilpasset og sveiset presenning på 10X15m. Var litt og hanskes med når lageret ikke er større en som vist på bilde.måtte skjære av fronten 1 m på bredden på skrå 7 meter bakover for at presenningen ikke skulle gå helt ned i sjøen i front. Var litt spennende om jeg fikk til og sveise en PE presenning. etter mye testing med lim først ble det til at jeg måtte frem med varmepistolen og en metallrulle kjøpt på¨biltema De første forsøkene på testbiten ble det litt for varmt slik at presenningen smeltet helt. men fikk en god følelse etter vært og da smeltet faktisk presenningen sammen . Bretten ble ikke 100% rett, men hva gjør det når alt sitter som det skal. Måtte skjære 1 hull for springet og forsterke dette med duck tape og litt varme. Ble stram og fin i baugen Trede også et tau rundt baut gjennom alle maljene slik at jeg fikk strammet opp presenningen langs skutesiden slik at vinden ikke skal få for stor tak i og under presenningen under høststormen og nordavinden. Her skulle vel snøen skli bra av hvis det kommer noe da Redigert 20.Oktober.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Pequod Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 En time igjen på jobben og nydelig vær ute... Har alle båtnøklene i sekken... Skulle overraske meg selv enormt om jeg ikke setter kursen rett mot båthavna etter jobb....Middag kan vi vente med til etterpå! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bonus Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Du har en herlig innstilling til båtlivet, Pequod, det skal du ha Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Du har en herlig innstilling til båtlivet, Pequod, det skal du ha Må jo benytte sjansen i finværet! Resten av uka er det jo meldt bare regnvær, så man må benytte sjansen! Selv om litt regn ikke skremmer meg... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.