Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Sjekket tilstanden ombord etter avisartikler om innbrudd, hærverk og overnatting i flere båter på min brygge i Leangbukta. Alt vel med båten, heldigvis. Tok med dyner, puter, tepper og alt annet som kunne gjort det behagelig for en ubudt gjest.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Idag er service tatt på motor.Båten ble nøye vasket for en god uke siden så idag ble det bytte av olje, girolje, filtere og kjøring med ferskvann. Fikk også toppet opp litt med hydraulikkolje, samt smurt opp alle smørepunkter. Sjekket for lekkasjer og toppet batteriet.

 

Da er det å få båten inn i låven og vente på våren.......

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert låseklips på lukene idag. I morgen skal jeg konstruere brakett for en kodelås på døren. Planlegger å ligge til kai og med 3 åpne luker og åpen dør frykter jeg at PC en og barskapet blir tømt. Har hatt båten i 30år, det var ingen rumenere i norge før som lusket rundt...

Link to post
Share on other sites

Jaja, idag fiska vi opp båten på land, så da er sesongen offisielt over for min del.

Litt knotete ettersom jeg har lagring innendørs et par mil fra havna, så jeg måtte få den krana opp på lastebil, og frakte den opp til lagring, for så å krane den ned på opplagshenger, og deretter kjøre den inn i lokalet med min egen bil. meeeen, alt går. ;)

Da blir det innelagring, service og litt småplukk i vinter, så får vi se om dette er siste turen jeg hadde med denne.

vurderer å kjøpe større båt til neste sesong, så om noen brått får lyst på en 9200 Dynamic m3ed KAD44 så får dere skrike ut. :)

Veldig usikker enda, for jeg er strålende fornøyd med båten, men størrelsen på familien tilsier at jeg burde ha mer plass neste år.

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I dag er båten tømt for sengetøy, klær, elektronikk, matvarer og ellers alt som ikke er bra å oppbevare i båten under vinteropplaget. Så nå er dessverre sesongen slutt for oss. På mandag får jeg ringe til havnen og avtale opptak, og i løpet av uken står nok Trudelutt trygt på land. Men i mars/april er det på'n igjen. Vi gleder oss allerede!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fikk fraktet "storbåten" hjem med kranbil etter 11 års lagring på land ved båthavna.. kankskje det nå blir et håp om å mekke båten ferdig litt kjapt.

 

bilde

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vaska båten, monterte TV i kabinen så ungene blir litt roligere. I morgen er det innvendig vask og støvsuging. Må pakke ferdig alt pikkpakk og til helgen blir det opptak og lagring. Skulle gjerne hatt båten i hagen jeg også! Mye man kunne gjort ila vinteren da, men det er ikke plass til det her hos oss.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Som allerede sagt, er båten tømt for alt som ikke skal være ombord på land i vinter. Nå ligger dyner, puter, klær, bøker og papirer utover i biblioteket i 2. etg. Og fuktighetsmåleren steg med 10% da ting ble pakket ut!

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg slakket også opp fortøyningene fremme. Båten ligger mellom utliggere som er festet i land, og tampene fremme var farlig stramme, selv med gummipikker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort meg ferdig etter motorbytte.

Hentet båten om onsdagen for forhandler, hadde bare tid til å gå den hjem.

Fredag begynte jeg med å legge opp til nytt bryterpanel, flytte BM - 1 måleren, ta bort gamle ledninger til voltmeter/temperaturmåler - da dette nå ligger i Yanmarpanelet.

Fjernet den gamle giveren til dieselmåleren, og montert ny + instrument. Denne og alarmen til vann i kjølsvinet er også flyttet.

Skjært til en helt ny plate til instrumentbordet (j... mye støv)

I dag har jeg gjort unna restene, og vasket båten ned igjen, så nå er vi klare for vintersesong.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

I helgen polerte jeg meg ett hakk nærmere senebettennelse ;-)

Tok alle flater på FB og forut. Har igjen overbygget og innvendige skrogsider rundt gangveien. Skroget tok jeg noen uker tidligere.

 

Godt med alt som er gjort, men Gud bedre så mange timer det går med når hver cm2 skal taes.

 

bilde

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...