Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Marinetraffic varsla om at båten hadde forlatt havna, men ved besøk lå den trygt og godt og kan ikke ha flytta seg mer enn det fortøyningene rekker. De skal nok tåle 60-70 cm høyere vannstand, så det bør holde.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vel, den "hobbybiten" du kaller det Worry, har jeg etter å ha hatt båten siden 1987 begynt å bli lei av. Hadde jeg hatt båten i hagen hjemme, hadde det kanskje vært noe annet. Men båten er plassert 7 mil hjemmefra. Og klargjøring for vinter med presenningstyr og det hele, er blitt et ork. Det er heller det å kunne bruke båten som er det trivelige. Og jeg bruker båten fra og med april og ut oktober. I år har jeg hatt 103 motortimer, 40 overnattingsdøgn før ferien i august, 27 døgn i ferien og 17 døgn etter det.

 

Her noen grafer for mitt båtbruk siden 1988, og som en kan se, er det tydelig at jeg ble pensjonist i 2005! Noteringene for 2004 mistet jeg, så der mangler det data.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistet noteringene for 2004. Og i 2005 ble jeg pensjonist, det vises også. I september 2011 mistet jeg propellen og måtte på land. Og med dårlige værutsikter ble den på land. I 1994 hadde vi ekstra mange overnattingsdøgn. Det kom av at jeg var permittert fra jobben hos Tandberg Data fra april til jeg fikk ny jobb hos FFI i desember det året og hadde først noen uker båtferie på Sørlandet i juni for så de vanlige ukene i Sverige i August. Tandberg data måtte så legge inn årene for godt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på det. Det er mange som har hentet ny båt i år og vi med vår tur fra Vestre Åmøy + ferie og helger passerte 200 timer siste helgen :wink:

 

Nå er den for øvrig konservert og ligger pent innpakket på land.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, slike data kan vise ganske mye. For meg viser antall døgn etter ferien i august svært varierende målinger. Tidlig/sen høst og dårlig vær?

 

Ellers summerte jeg opp antall nautiske mil siden jeg kjøpte båten i 1987: 15200Nm! Derved kunne jeg vært godt over halvveis jorden rundt. Om 8 - 10 år er jeg vel helt rundt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Derved kunne jeg vært godt over halvveis jorden rundt. Om 8 - 10 år er jeg vel helt rundt.

 

Satser du på å beholde båten hele veien, Lars ?

Nimus kommer med en ny båt snart som ser suveren ut med tanke på oss som ikke vil ha det for stort. Med mindre maskin så blir sikkert ikke prisen så ille heller.

Jeg likte dette konseptet ! http://nimbus.se/305-coupe/ Morgendagens Saga 325 ? Sikkert en del rimeligere også..

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satser du på å beholde båten hele veien, Lars ?

 

Ja, - dersom jeg ikke vinner nok i lotto til en splitter ny Saga 325 med alt mulig utstyr ferdig montert. Å kjøpe noe nytt og sette seg i gjeld i min alder, er fremmed for meg. Det er en utrolig god følelse, om enn ikke fornuftig, å være gjeldfri. Men hva mener du med hele veien? Jeg blir ganske snart 71 år, så det burde vær mulig. Trude reiste i dag til Kristiansund for å besøke moren som fyller 97 til helgen. Jeg må vel klare å holde ut minst lenge som svigermor?

 

Men den Nimbus'n så spennende ut. Og størrelsen passer oss utmerket. Skal studere den nærmere!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

..Men hva mener du med hele veien? Jeg blir ganske snart 71 ... Trude ..moren som fyller 97 til helgen. Jeg må vel klare å holde ut minst lenge som svigermor?

 

Men den Nimbus'n så spennende ut. Og størrelsen passer oss utmerket. Skal studere den nærmere!

 

Lars H.

 

Ikke mange 97-åringer utpå, må jeg innrømme, men det du sier er at Trude ikke har arvet enda ? :giggle: (nei, sorry, nå er jeg stygg !! Bare så for meg deg i den Nimbusen..)

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke jeg tenker på en eventuell arv, he he? Selv om svigermor har eget hus (som myndighetene hele tiden vil at hun skal bo alene i, de siste ukene har hun fått plass på sykehjem), har Trude 3 brødre. Ellers er vel alder neppe det store problemet, men helsen. En bekjent av oss på 91 år var for noen år siden en tur på sørlandskysten med sin ganske så store båt. Der kom han i snakk med en som likte båten hans. Så dermed solgte han båten der og da og tok toget hjem til Drammen og kjøpte seg en et par og førti for Princess.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...