Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Sugde opp 3 liter fra det laveste punktet på hver dieseltank i dag. Gjør dette to ganger hver sessong for å sjekke for vann og andre forurensninger. Også denne gangen var tankene rene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tømt og blåst vannsystemet før kulda setter inn.

Mye vannlåser i systemet mitt og i fjor blåste jeg meg nesten i svime. Følte jeg ikke fikk ut alt på den måten. Så tenkte på en bedre løsning i år.

 

Drenerte systemet på vanlig måte først.

 

Lånte meg en bærbar kompressor av en god båtnabo. Kjøpte meg en kobling og kjørte trykket inn via gardena og dekkskranen fremme i baugen.

 

bilde

Stilte ut-trykket på kompressor til 3 BAR.

 

 

bilde

Koblet meg inn her. Og koblet på til trykkvannspumpa igjen så kretsen kunne lukkes.

Den tømte berederen blir nå en 40 liters trykktank.

 

bilde

Så er det bare å gå rundt å åpne et og et tappepunkt i flere omganger og vekslende rekkefølge inkl nede ved pumpa.

 

bilde

Til slutt var det bare ren luft uten en dråpe vann som kom ut overalt.

 

Tørket og vasket nede i bunnen til slutt.

Nå skal alt være klart til kulda setter inn :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I dag ble det nesten fire timer på fjorden i flott høstvær, kaffe på termos, bananer og kjeks!

 

Tøffet inn i en tom Muddagsbukt og la til ved en av kaiene på Nordre Langåra og tok meg en rundtur på land

 

Fint med en fridag når det endelig kommer en dag med sol og oppholdsvær!

 

bilde

 

bilde

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har endelig fått kjørt ferskvann og frostveske igjennom motoren, så da mangler bare presenningen før båten er klar for vinteren. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fantastisk vær, 0 grader og sol, perfekt dag å avspassere for å ta opp båten.

 

Tur bort til kaia med båten for å bli løfta av Trucken. Blåste nok til at de rurgrodde propellen ikke klarte å bakke båten opp til kaia. Måtte gå med baugen opp mot vinden og inn i en smal tarm på oversiden av kaia og ta den trangeste 360 vendingen jeg har tatt for å så bakke som en villmann for å ikke knuse brygga med baugen. Til min overraskelse gikk alt etter planen og bakkinga vrei båten sidelengs mot brygga, perfekt tilegging og ikke et menneske så på..:-)

 

Vinterkonserverte motoren mens jeg ventet på trucken.

 

I år som sist var stroppene møkkete og gjorde en allerede skitten båt enda mer skitten.

 

Opp med lambertstativet, i år som sist satt strekkfiskene temmelig godt, om ikke bedre etter at jeg hadde sølt bunnstoff på de.

 

Båten var ikke grodd annet enn på dekorstripa uten bunnstoff et lite stykke på solsiden, dvs mye mindre enn i fjor til tross for at den har ligget ute siden før påske og har blitt relativt lite brukt i sommer. Biltema bunnstoff er tydeligvis helt ok. La bare ett tynt lag med rull i hurtensturten i våres da det gamle stoffet egentlig så helt ok ut.

 

Grease på propell og aksling er meningsløst, (kjærringråd), alt sammen fullt av rur. Anoden på aksling hang etter kun en skrue og slang, som i fjor.

 

Hadde selvsagt glemt å ta med stige og måtte ombord for å lukke båten. Masse mikkemekk for å få ned badestigen, som var sikret, og endamer mikkemekk for å få kroppen opp i den alt for korte stigen. Dvs bæring av pall som jeg støttet mot roret før jeg a la tarzan fikk helt meg ombord.

 

Litt rydding ombord, låste og med en siste tarzanøvelse var jeg nede igjen. Overdekking får bli ved neste anledning.

 

En fin dag i havna :-)

Link to post
Share on other sites

Da var vi der igjen. "Langtur" idag. 0,2NM over til vinteropplaget. Nedtellingskalenderen er skrevet ut, nå er det bare å smøre seg med tålmodighet ... :pray:

 

 

bilde

Hehe. Snedig den kalenderen Bonus. Samtidig litt deprimerende nå i begynnelsen.

Her i huset har vinterdepresjonene satt inn for fullt.

Skulle ønske jeg kunne gjøre som bjørnen...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...