Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Flyttet båten fra sommer- til vinterplass, stengte alle gjennomføringer unntatt vasken på kjøkkenet, startet avfukteren med slange til vasken og tok av rekka på begge sider. På søndag kommer vinterfrakken på, forutsatt at det ikke ligger snø på båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vinterfrakken på over fly.

Olje og filterskift av motor og gear.

ferskvannskjørt motor og konservert med frost veske.

Plassering av frostvakter og frostveske i sjøvannsinntak til toalettene blir gjort mandag/tirsdag morgen.

Da kan bare vinteren komme og jeg kan reise tilbake til varmen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tok en tur til Vollen med en liten omvei innom Oksenøya for å fylle tanken breddfull. Båten ligger forhåpentligvis godt fortøyd på Vollen Marina. Er på jobbseminar og sover i land. I morgen skal jeg innom Oslofjordmuseet og titte på en ny utstilling om øyene i Oslofjorden før jeg begynner på returen.

Link to post
Share on other sites

I dag er motoren kjørt med 50/50% diesel/motorolje og sjøvannsystemet fyllt med frostvæske. Tanker for varmt og kaldt vann er tømt (og 230V til varmtvannstanken koblet fra!!). Frostvæske er også kjørt gjennom dass og septik tømmepumpe med en skvett stående igjen i dassen. Tirsdag er det tid for innpakking.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å kjøre motoren en kort stund på denne blandingen, er for bl.a. å smøre høytrykkspumpen. Det står nevnt i instruksjonsboken for min Yanmar 4JHE som en del av forberedelsene før vinteropplag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er i hvert fall 50/50 diesel/motorolje det står i manualen for min Yanmar 4JHE.

 

Ellers ble Trudelutt pakket inn i dag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt frustrerende helg dette her. Mer enn klar til tur både i går og i dag, men det har blåst for mye til at jeg tror jeg ville trives utpå, ikke snekkevind akkurat.

 

Men jeg har fått ryddet litt om bord, og klarte å sovne et par timer etter at jeg la meg nedpå for å hvile ryggen..

 

Kaffekos med kjeks har jeg fått også!

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket stopp-solenoiden på min Yanmar 4JHE motor, og det ser ut til at den er kaputt iom. at jeg målte spenning helt frem til den uten at den slår inn. Dessuten er beskyttelsesbelgen borte sammen med returfjæren. Så da blir det å kjøpe ny. Men det blir i hvert fall ikke hos LaSa. Der skulle de ha kr.3112,- for en slik del. Så langt har jeg funnet to andre leverandører her i landet som selger den under halve prisen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...