Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

 

Jeg og frøken er støle i kroppen nå. Fredag, lørdag og søndag: vasket, polert og vokset. Fortsatt litt igjen.

Ufattelig mange m2 gelcoatflater på den båten ift lengden. Den må tro den er 60 fot stor....

 

Støvsugd og vasket innvendig, ryddet litt.

Montert ny impeller, montert løpehjul med nytt lager til multireima som ble byttet i vinter (hadde svak lagerlyd).

 

Til slutt i dag fyret jeg opp Cumminsen før jeg satt på reima til sjøvannspumpa. Startet som om den hadde sist gått for en time siden :-) Monterte så reima.

kjenner det er på høy tid å få kjerra på vannet nå snart :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Øvelseskjørt i gummibåten med eldste datter på syv år. Kjørte et par ganger inn og ut Ringdalsfjorden fra Knivsø til Sponvika. Øvde på tillegging, slalom, møte hekkbølger og inn mot land med ukjente grunnforhold. Det gikk over alt forventning og hun var så kry at hun slet med å sovne. ☺

Link to post
Share on other sites

Kjørte akkurat en splitter ny Finnmaster 68DC med fullt utstyr og 225hk på grunna ved Oscarsborg festning. 

 

Skulle kjøre under den lille brua, der det skal være litt under 2 meter dypt, men det var litt dårlig tidspunkt for vi kjørte etter Stena Line, så i det vi kjørte under brua begynte alt vannet å trekke seg bort og det ble som en elv, så båten gikk i land/steinene med motoren og så "sugd" inn mot veggen/steinene under brua.

 

2 minutter senere var vannet høyt igjen og båten gikk av steinene. La til land og sjekket, kun litt skraper på gummilisten der båten hang fast på veggen, og ingen synlige skader på motor/drivhus osv. Kjørte hjem til Tønsberg uten ulyder så satser på alt alt gikk vel.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post
Share on other sites

Fiksa ferskvanns pumpen etter at de gamle slangene som var montert på gikk heden pga elde på onsdag og fylte opp motorrommet med 500L ferskvann :diving: heldigvis gikk vanne ikke lengre opp en 1cm under giret. Nye easyfiks koblinger og plast rør gjorde susen.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ringdalsfjorden lå blikk i dag og. Dermed ble det en ny runde øvelseskjøring med begge døtrene i dag. Hun eldste på syv er kjempeivrig og lærer utrolig raskt. Hennes yngre søster på fem er litt mer skeptisk til å kjøre selv. Med meg og eldstemann planet båten i går. Med yngstemann i tillegg i dag ville den ikke opp. Det er en Quicksilver 270 med Mercury 4hk to-takt. Frister litt å bytte til en 6hk. Vil gjerne ha motoren så lett som mulig.

 

Ellers har far og øvd seg litt med egen skute. Nytt av året er at jeg ligger med hekken inn i båsen. Har øvd på å kun benytte gasshåndtakene til å komme meg inn. Det gikk overraskende bra, men kan jo bli spennende ved mye vind og strøm. Ofte har vind og strøm forskjellig retning som gjør det litt utfordrende.

Redigert av diaX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Polert hele båten med meguiars one step compound. Var spent da overbygget var meget matt etter at jeg droppa polering der i fjor. Men det ble som et speil! Skroget ble også veldig bra!

 

Kroppen derimot trenger en pause!

 

Nå er det bare oljeskift og litt småting før sjøsetting:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tok kontakt med systua for å etterlyse den nye kalesjen min som etter planen skulle være ferdig nå. Den var selvfølgelig ikke klar, men de lovet at den skulle være ferdig i begynnelsen av neste uke :pray:. Har levert inn den gamle kalesjen til systua siden det var litt utfordring med maler, så jeg får ikke tatt av vinterteltet før ny kalesje er levert :headbang: .

 

Måtte finne på noe for å dempe frustrasjonen, så jeg fant ut at skulle prøve å gjøre noe med teakdørken i kveld. Den har vært et sørgelig syn siden jeg overtok båten i fjor, så det var på høy tid å gjøre et forsøk på å friske den opp litt.

 

Før:

 

bilde

 

Etter:

 

bilde

 

bilde

 

Dørken er naturligvis våt på de siste bildene, så det blir spennende å se resultatet når det tørker.

Link to post
Share on other sites

Voldsom fin dørken blei. Er den lakkert eller oljet, eller andre ting?

 

Hvis det var dørken min du tenkte på er den foreløpig bare renset og bleket. Kjøpte et rensesett i med 2 steg, en væske for rensing og en for bleking. Er som nevnt vått enda når bildene ble tatt.

Kommer nok til å olje den når det har tørket skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Lagt siste hånd på installasjon av ny ankervinsj. Den gamle greia fra 1985 har skapt nok problemer og ble bokstavelig talt pelmet ut

av båten på lørdag.

Var heldig å fikk tak i en ny Quick 2000 FF på Finn til en grei pris.

 

Den er riktignok beregnet for montering oppe på dekk, men med mange timer med å lage braketter ol. fikk jeg den til å fungere innvendig.

Er så langt fornøyd.

 

Ellers har jeg montert tankgiver for septik og lagt opp strøm til dette. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...