Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Polert hele båten med meguiars one step compound. Var spent da overbygget var meget matt etter at jeg droppa polering der i fjor. Men det ble som et speil! Skroget ble også veldig bra!

Kroppen derimot trenger en pause!

Nå er det bare oljeskift og litt småting før sjøsetting:)

One Step gir meget bra resultat på oksiderte flater. Hva etterbehandlet du med for og beskytte gelcoaten?

Pure Wax?

 

One Step inneholder ikke noen form for Beskyttelse og må etterfølges av en voks eller forsegler.

Ofte er kunnskapen hos de som selger Meguiars mangelfull og mange som går ut med en flaske one Step har fått beskjed om at den er alt i en.

One Step betyr at den er en ett-stegs polering. En grov polish med slipemiddler som gradvis går i oppløsning jo mer man kjører med maskinen. Slik sett erstatter den 3 polisher fra grov til fin, derav navnet.

 

Panvulk har laget en fin båtbrosjyre hvor det står litt om de forskjellig Meguiars produktene og hva de gjør. http://www.panvulk.no/pdf/meguiars-baatfolder.pdf

 

Se tabellen på side 3 for en oversikt over hvilke produkter som inneholder hva.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Et strøk med Golden teakseler i.uterommet bak, og to strøk på badeplatting. Polert opp stb. side og akterspeilet med Maguire One Step og vokset med Collonite.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

One Step gir meget bra resultat på oksiderte flater. Hva etterbehandlet du med for og beskytte gelcoaten?

Pure Wax?

 

One Step inneholder ikke noen form for Beskyttelse og må etterfølges av en voks eller forsegler.

Ofte er kunnskapen hos de som selger Meguiars mangelfull og mange som går ut med en flaske one Step har fått beskjed om at den er alt i en.

One Step betyr at den er en ett-stegs polering. En grov polish med slipemiddler som gradvis går i oppløsning jo mer man kjører med maskinen. Slik sett erstatter den 3 polisher fra grov til fin, derav navnet.

 

Panvulk har laget en fin båtbrosjyre hvor det står litt om de forskjellig Meguiars produktene og hva de gjør. http://www.panvulk.no/pdf/meguiars-baatfolder.pdf

 

Se tabellen på side 3 for en oversikt over hvilke produkter som inneholder hva.

Jeg behandlet med pure wax fra meguiars til slutt ja.. Smurte den på til den tørket, også tørket jeg av. Kjøpte en båtpleiepakke med mikrofiberklut og vokssvamp/aplikator.

 

Og ja overbygget mitt var som fint sandpapir. Nå er det blankt og fint igjen. Imponerende!

 

Synes nesten det var best med oscilerende maskin. Mye enklere å jobbe med den.

 

Bilder får jeg dessverre ikke lagt inn fra mobilen!

 

https://www.facebook.com/groups/220666958065727/permalink/643557632443322/

 

Kanskje disse funker;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Pakket mine 2 DPE drev for forsendelse til Fiskarstrand, etter at oljeskift avslørte hvit olje i ett drev og svart olje i det andre. I tillegg var det spon på begge magnetskruene.

 

Festlig når jeg har kvittering fra forrige eier som tilsier at drevene ble overhalt av østlandsfirma for mindre enn 100 driftstimer siden...

Link to post
Share on other sites

Dagens gjøremål var å begynne feilsøking etter jeg oppdaget at jeg ikke har strøm lenger. Batteriet er nytt og ladet, så her må man bare ta det trinn for trinn. Mye gammelt, for mange sukkerbiter og ledningsspaghetti - er nesten så jeg vurderer å dra ut alt utenom ledninger til lanternene (for mye pes).

Glad jeg har en enkel båt...

 

Etter å ha dratt ting litt fra hverandre, satt jeg en halvtime på dekk, nøt vårsolen, og dagdrømte om late sommerdager. 

Link to post
Share on other sites

Fått montert ferdig ekkolodd og trukket kabler frem til instrumentene. Fant en flott vei å gå, med minimalt jobb og usynlig. I tillegg har jeg lagt nye tepper i båten. Ble veldig bra. Kjøpte uteteppe til veranda og satser på at det blir greit. 

Har nå satt kalesjen på og ryddet opp alt som samlet seg fra stoffing, vaskine, peiling og montering. Nå gjenstår bare å starte opp motor for en kjapp prøvekjøring før sjøsetting..... neste uke er jeg på vannet. Har faktisk ikke noe mer å gjøre med båten før jeg har den på fjorden. GO onsdag. 

Link to post
Share on other sites

Inspireret af Bonus forærede jeg mig selv en GoFree router til Simrad-installationen.

 

bilde

 

Installationen var forholdsvis enkel. Efter en time eller halvanden kom der hul igennem og nu er der fuld fjerbetjening af begge plottere via iPaden.

 

bilde

 

Kort:

 

bilde

 

 

Kort og radar i splitscreen.

 

bilde

 

Da alt var skruet fast og kablet op og loftspladerne var sat på igen, så skulle idioten (mig) lige prøve at komme rundt i alle hjørnerne af funktionaliteten. Jeg havde hørt at routeren også kan bruges til at få plotteren forbundet til nettet, men kunne ikke finde ud af det. Til sidst fandt jeg et sted i opsætningen på plotteren hvor jeg kunne skifte mellem primær og sekundær. Jeg skiftede til sekundær - og routeren forsvandt!

 

Jeg prøvede alt for at få den til at virke igen. Jeg kunne ikke sætte den tilbage på primær, genstarter virkede ikke og jeg pryglede mig selv med imaginære tidsler fordi jeg absolut skal rode med ting, jeg ikke har forstand på.

 

Til sidst fandt jeg på nettet et telefonnummer på Simrad support i USA. Klokken var da så sent at de var stået op i USA, så jeg ringede. Jeg kom ret hurtigt igennem, og på 30 sekunder havde en tekniker fortalt mig hvor reset-knappen på routeren sidder (under et lille rundt plastdæksel) .

 

Genstartede det hele,. så virkede det igen!

 

Lesson learned...

 

Nu vil tiden vise om det er noget, der kan bruges eller bare er en gimmick....

Link to post
Share on other sites

I morgen er det endelig tid for sjøsetting og flere ukers vårshining er over :-)

 

Overnatter i båten i dag og har tuslet litt rundt og dobbeltsjekket at jeg ikke har glemt noe. Kraner, strømnøkler, brytere, thrustere osv.

Fyret motoren for et par dager siden uten impeller og den gikk igang som den var startet i går.

 

bilde

 

Er heldigvis noen andre båter som også skal ut i morgen. Et par andre båter må flyttes på.

 

Nå har jeg slengt meg på soafen og venter på at pølsene skal trekke ferdig :-)

 

Gleder meg virkelig til å få båten på vannet igjen at timene går litt sakte nå, Hehe.

 

bilde

 

Siden TapaTalk dessverre er blitt stengt på BP så prøver jeg og poste bilder via Photobucket. Tungvint....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Få litt flere bilder a sap...

Ikle noe spennende greier, men har no vært oppe og polert litt mer på flyen. Hadde glemt radarantennen og den nye glomex'en, vindskjermen og div

 

B699213E-6F66-4DE5-BE5E-19009324C0FC.jpg

 

Var enda en gang nedi motorrommet og sjekket. Tenker for mye tror jeg og er paranoid på om jeg har glemt noe, men tror alt skal være på stell.

 

391D69E2-A194-40AC-92C8-BD06AE4E5EC5.jpg

 

Blir satt ut med en traverskran i en slags dokk og vil gjøre som i fjor å fyre opp med en gang og bakke ut av stroppene så vi slipper å krabbe rundt ytterst på sidene på Fly for å koble av stropper. Da slipper jeg fotefar også, hehe ;-)

 

Fikk meg en GoPro 4 forleden og fikk lyst til å lage en time-lapse av utsettet. Har ikke erfaring med time lapse, så tenkte å ta 1 bilde/ sek? Er en video-lapse funksjon som gir ferdig videofil.

Monterte den på en klemme helt fremst på rekka pekende akterover.

 

94AD8E54-6563-42A9-9D84-C7923E70B1A3.jpg

 

Veldig greit med wifi og GoPro app så kan jeg sette den igang når gutta kommer med hengeren.

 

66D3B099-1CF2-4175-891C-5B27F3F6E6C5.png

 

Nå står nøkkelen klar i tenningen og det er på tide å bikke i køya for første gang i år :-) spørs om jeg får sove så mye dog, Hehe.

 

DBAEE7F4-A016-4383-AB5A-08C6FF85CE4D.jpg

 

00776623-036E-4EDA-B7E3-AB9D5DCDF581.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tok kontakt med systua for å etterlyse den nye kalesjen min som etter planen skulle være ferdig nå. Den var selvfølgelig ikke klar, men de lovet at den skulle være ferdig i begynnelsen av neste uke :pray:. Har levert inn den gamle kalesjen til systua siden det var litt utfordring med maler, så jeg får ikke tatt av vinterteltet før ny kalesje er levert :headbang: .

 

Måtte finne på noe for å dempe frustrasjonen, så jeg fant ut at skulle prøve å gjøre noe med teakdørken i kveld. Den har vært et sørgelig syn siden jeg overtok båten i fjor, så det var på høy tid å gjøre et forsøk på å friske den opp litt.

 

Før:

 

bilde

 

Etter:

 

bilde

 

bilde

 

Dørken er naturligvis våt på de siste bildene, så det blir spennende å se resultatet når det tørker.

Ser meget bra ut, hva het stoffet du brukte? 

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...