Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

SAP_2000 !

Neste år må du begrense deg litt når det kommer til poleringen ellers kommer det menn i hvite frakker fra det jordbærdistriktet i nærheten av meg og henter deg........de har med seg slike stramme skjorter :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hadde jeg i de 28 årene jeg har hatt min båt drevet med slik "voldsom" polering, hadde jeg nok polert bort hele gelcoaten og kommet ned på glassfiberen! :lol: :lol: :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

I går fikk jeg endelig den nye batteriladeren som jeg bestilte på ebay, lik den defekte som satt i båten.

Det ble en hel del banning og irritasjon mens jeg monterte den på en av de mest utilgjengelige plassene nede i motorrommet. Lurer på hvem som synes den plasseringen var praktisk :)

Men da slapp jeg å gjøre om på kablingen, og det er verd å lide litt for.

 

Deilig å koble på landstrøm og se at LED-indikatorene lyser korrekt, og sikringen på land ikke går.

 

 

bilde

 

Så fikset jeg det automatiske brannslukkingsanlegget i motorrommet, som sluttet å indikere ok med grønn lampe i fjor.

 

Så fikset jeg å bytte en brukket slangestuss på den manuelle lensepumpa.

 

Og tidligere på dagen hadde mekanikeren fra Moss Båtservice byttet belg og montert drev.

 

Ikke lenge til vi kan bytte ut grus under kjølen med vann! :)

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Guest Avmønstret#

Monterte slangene til impellerpumpa, sjøvannspumpa til vasken, ferskvannspumpene i byssa og på do. Fikk løftet ut båten, sjekket at det ikke lakk noen plass. Forhalte båten til en utrigger vekk fra utsettingskaia.

 

Startet motoren (startet som ei kule, 30 år gammel Yanmar er gode greier :) ) og prøvde gearet/foldepropellen, alt ok. Monterte rullefokka, fokkeskjøter, bommen og storseil.

 

Fylte på 20ltr diesel og la kanna i bilen for fylling. Tok bilen og plukket ned opplagstativet og la det baki bilen (måtte felle ned baksetene). La de fire lange stengene fra stativet på dekk og surret de. La resten av stativet ned i forpiggen. 

 

Putret over fjorden og skulle legge båten på den nye båtplassen, men der lå det jaggu en båt. La båten i båsen ved siden av og sendte mld til bryggesjefen. Låste av og dro hjem. 

 

Fantastisk vær hele dagen og ikke minst var den veldig lille turen over fjorden for motor deilig, hadde lyst å heise seil og sette avgårde... men den forbanna klokka...

Link to post

Takk for hyggelige ord karer :-)

Tror bildene legger på litt ekstra. Jeg er egentlig ikke så opptatt av glansen, men mer å beskytte overflaten for å bremse forfallet.

 

@ MA: jeg har en stor fordel i å kunne stå under tak så jeg kan arbeide litt hver gang jeg er i båten uten at den har regnet ned eller blitt skitten i mellomtiden. Deilig å være på vannet igjen :-) håper våre kurser krysses i sommer :-)

 

@ Bonus: look who's talking ;-) skulle ikke forundre meg om innsiden av eksosbendene på Bonus er blankere enn båten min, hehe ;-)

 

@ Glalaks: takker :-) huff. snø er ikke det vi trenger nå. Du må se å få skuta på vannet. Jeg har bestillt knallsommer fremover :-)

 

@ VannTro: de hyggelige mennene med frakkene har allerede vært innom flere ganger, men de sklir på gelcoaten og ramler ned hver gang de prøver å komme seg ombord, haha ;-)

 

@ Lars H: er ikke så galt. Har faktisk kun polert det mest utsatte flatene og det som er nær horisontalt. Det andre er bare vokset og det er mye mindre jobb. Greier nok ikke og polere meg gjennom gelcoaten i min levetid heldigvis :-)

 

Bjørn L: viruset sitter godt, men det er faktisk ikke så galt. Er mest opptatt av å bremse forfallet og er heldig som kan jobbe under tak. Kanskje vi sees igjen i sommer. Mulig vi tar til høyre etter drøbaksundet i år. Må jo få sett det nye skipet ditt. Karma er bare en lettbåt i forhold :-)

 

@ Billa: ja. Collinite. Har kastet det det meste annet av voks/ forsegler. Polering med maskin derimot er stort sett 3M.

Collinite #845 er ikke kjent for blankhet egentlig, men holdbarhet. De gutta som driver med bilshining på utstillingsnivå bruker ting som gir mye mer glans, men ofte dårligere holdbarhet.

Synes jeg så båten din i Son. Regner med det var den. Flott båt og skikkelig blank :-)

 

Geir Hel: ofte kan det være sant faktisk. Mange båteri dag er ikke polert eller behandlet etter at de kommer ut av forma. Kun avfettet for å få av slippmiddelet. Og da er overflaten langt fra perfekt. Før om åra ble båtene shinet før levering. I dag er det ofte sparekniven som gjelder både på bil og båt.

 

Gikk på messa i år og synes de fleste båtene hadde dårlig gelcoatfinnish og fleste var tørre så det skrek når man dro fingeren over. Mye var bedre før.

 

Blåste litt i dag så fikk saltet ned båten nesten opp til radaren så har spylt og tørket båten. Nå ligger jeg på sofaen igjen :-)

Mvh. SAP

Link to post

Liker ikke bildene av de blanke båtene :). Dessverre for jeg ikke gjordt noen ting etter en rutineundersøkelse på Ahus som gikk åt skogen. 8 dager på sykehus og 2-3 Md uten aktivitet. Og jeg var heldig.

 

Så her blir de og kjøpe tjenester og invitere til dugnad med gode venner. Båten skulle vært på land forrige helg for montering av hekktruster. Men fikk montert i påsken ny 12' Raymarine, nye formsydde tepper osv. Raymarine Cam skal inn, og i garasjen ligger alt klart til full shining.

Vi sees!

Link to post

@ VannTro: de hyggelige mennene med frakkene har allerede vært innom flere ganger, men de sklir på gelcoaten og ramler ned hver gang de prøver å komme seg ombord, haha ;-)

 

Jeg kan ikke ta bilde av hele båten da jeg er langt fra ferdig, men denne siden begynner å ta fasong. Det kom en kar i hvit frakk "haltende" forbi, men han stoppet ikke :-)

bilde

 

Jeg tror for øvrig jeg må få kjøpt meg en 15 cm. skive til maskin. Den 18 cm. skiva jeg har nå er for tung å jobbe med. Når det begynner å bli lite polish igjen på padden, tar den såpass tak i båt-siden at den truer med å slenge meg ned fra stillaset jeg står på. Tror det blir litt mindre krefter i en 15 cm. skive og kanskje ikke så lange gorilla-armer på meg.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Lekkert, VannTro!

Den haltende mannen med frakken valgte nok å ikke stoppe klok av skade tenker jeg ;-)

 

Merkelig at den hogger når polishen forsvinner. Jeg synes man må være mest forsiktig i begynnelsen med grov polish og at det sklir lettere jo mer man kjører ut det som er i padden. Type pad, bakplate og en maskin som holder mest mulig konstant turtall uavhengig av friksjon og press spiller også inn.

Jeg prøver å bruke lite press, men ikke alltid lett. Fort gjort å trykke på om man ønsker mer fortgang, men det er visst ikke riktig ifølge gutta som kan det.

 

Jeg bruker 150 mm padder og bakplate fra 3M. Stort sett den groveste typen, men kjører den "helt ut".

 

Legger 3-4 "erter" med polish på padden, sprer ut på et område på ca 50x50cm uten å starte maskinen.

Starter med litt vinkel på padden på ca 800 rpm og går over feltet 3-4 ganger. På en vertikal flate vinkler jeg maskinen slik at rotasjonen gjør så den vil krabbe oppover. Tar bort mye av vekta på maskinen og armene holder litt lenger :-)

 

Når polishen tørker litt ut og begynner å støve øker jeg til ca 2000 rpm og kjører en 3-4 ganger til og øker feltet noe inntil polishen er helt "utkjørt" og flaten er nesten fri for polishrester. Synes det gir mindre klin på padden når man skal holde på en stund. Tørker av med microfiberklut. Er man ikke fornøyd med resultatet, så er det bare å gjenta.

Så over på neste felt med litt overlapping på forrige osv osv.

 

Og slik går no dagan... :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...