Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Satt inn 2x 260watt Fusion 7" høytalere og koblet dem på en Pioneerforsterker med 4x100watt i 4ohm konstant med topper på 4x200watt, så er nok lyd i båten nå. Blir 2 høytalere før 17 mai satser vi.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post
Share on other sites

Da er hele fribordet dubbet med Autosol. Effektivt! Deretter polert med BT's wax. Synes det ble bra. Samme jobben gjort i cockpit.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43663/1430686902.jpg

 

Ellers, ferdig med bunnstoff, montert batterier og sprayhood. Fortsatt mer energi, og begynte å pusse på utvendig treverk. Ser også ut til å bli bra. Moro når båten begynner å bli litt lekker!

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle tømme dieseltanken i dag for å sjekke behov for rengjøring..

Jeg hadde med 3x25 liter kanner og en 20 liter, da de var fulle var det fremdeles diesel igjen på tanken, så da må jeg skaffe meg noen flere kanner til resten.. kjedelig

Link to post
Share on other sites

Fisket litt fra den i helgen.

 

Ørret nummer en på lørdagen:

bilde

 

Grytidlig søndag morgen, to mann sov helt greit etter en lang fiskedag på lørdag.

bilde

 

Ørret nummer to kom på søndagen:

bilde

 

For de som måtte lure på "baljebilder" så ble fiskene sluppet ut igjen. Det var fiskekonkurranse Tyrifjorden sist helg og baljen blir brukt til å holde fiskene i live til innveiing før de slippes ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tilbrakt knappe 2 døgn i sjøvanns-systemet på motoren, ble Systemrens-blandingen i dag erstattet med vanlig sjøvann. Blandingen hadde nok gjort en viss jobb, da det som ble spytta ut av eksosutløpet ved oppstart av motoren, var både gråaktig og grumsete. Det har ikke vært noen problemer med kjølingen, så "rensekuren" var av ren forebyggende art. Motoren går jo nå inn i sitt 15. år og har runda drøyt 1500 timer.

 

Etter dette var det klart for sesongens første prøvetur. Yanmar'en brumma som vanlig glad og fornøyd, og nådde greit toppturtallet på 3800 o/min. Tilbake i havna ble det giroljebytte og sjekk av diverse funksjoner og duppeditter ombord. Fant ikke noe som ikke virket, så da er det egentlig bare å vente på at sommerværet vender tilbake litt uti uka, og starte båtsesongen!

Link to post
Share on other sites

Siden det regner ute, polerer vi inne. Dette er 15 år gammel lakket teak som får schmake litt rubbing og poleringsmaskinen:

Dette er før

bilde

Sånn ble det etter polering

bilde

 

Sår på knærna :-)

Mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg kjøpt ny og oppdatert C-map kartbrikke til kartplotteren, den gamle var helt tilbake fra 2011.

Skumgummi i 8cm er innkjøpt som jeg skal skjære til for å ligge bedre når vi sover i båten.

Siste del av jobben (montere slange) for septiksuging fra land er gjort. Så nå kan jeg med god samvittighet dra på årets båtferie nedover svenskekysten om 1 - 2 uker.

 

Angående septikslangen, så bommet jeg stort på lengden. Nå sitter jeg med 180cm ubrukt 38mm kvalitetsslange for mye.

Er det noen som trenger denne slangen, kan den hentes gratis hos meg. Jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har etter litt fundering og pusling fått kontakt med batteriet igjen - bytte litt kabelsko og sikringer (de gamle smuldret nærmest opp...).

Fantastisk greit å kunne lære det helt grunnleggende om strøm i båt når båten er så enkel. (Neste steg blir å få orden i spaghettien.  :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Idag har Havsund fått på kalesjen selv om det var litt vind ute på havna. Med god hjelp av fruen, som forøvrig har sydd nye gardiner, fikk vi den på plass. Fikk også vasket kjølsvinet, var noe vanskelig adkomst så skulle hatt en skikkelig kost som ikke er for stor slik en kommer til over alt.. Gikk over å strammet reimer, konstanterte at vanntanken har dårlig pakning i mannhullet, kasserte den gamle kartmaskinen å tenkte at det elektriske trengs å ryddes opp i. 

 

Hadde havari på Mikunien og, var vel den glødepluggen som var synderen men jeg skiftet motoren i den i samme slengen fordi der var ulyder i den. Hengte opp pumpa til den i en skumgummisak så nå ble det mye stillere i forhold når den sto skrudd rett i skottet. Alt i alt en veldig produktiv dag!

Link to post
Share on other sites

Kjørte naboen over fjorden i dag slik at han kunne hente sin Uttern D55 2011 modell. 

 

Nå som jeg så han kjøre den på en mindre halvrøff sjø og litt vind, så er jeg UTROLIG glad for at jeg aldri kjøpte en så liten balje. Han sine 18 fot og 900kg(?) mot mine 24 fot og nesten 2 tonn. 

Bølgene lekte jo med båten hans og vanne sprutet opp over alt. 

Jeg kunne bra dra på litt med gassen og båten la seg fint oppå bølgene og jeg kunne lett fise hjem i 30knop marsjfart. 

 

Uansett alle problemer og hvor gammel min båt er, så er jeg nå utrolig glad for å ha en litt tyngre og voksen båt. En D55 hadde jeg fått mark av merker jeg nå. 

*Glad* 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...