Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Veldig kjekt med slike trekk, billa.

Valgte du den perforerte varianten man kan se gjennom fra innsiden?

Er godt fornøyd med mine. Hjelper utrolig godt på temperaturen inne når det er varmt og sola steiker.

 

Ellers har jeg montert kromringer på tankmålerene fra Vema så de matcher motorinstrumentene. Kostet 30-40,- stk. Enda godt noe er billig i båtverden :-)

 

Før

bilde

 

Etter

bilde

 

I dag mens jeg vasket båten kom det 4 stk Bell 412 (Huey etterfølger) fra Forsvaret glidende forbi i tett formasjon over båthavna i lav høyde. Tipper 30 meter ASL. Flott syn ?

 

bilde

 

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser du har relativt lik mengde diesel på tankeneSAP, har du åpent i mellom tankene. Eller fyller du begge opp samtidig på samme anlegg. Hvis siste er riktig da forsvinner vel litt av sikkerheten ved å ha de fraskilte.

Har tenkt litt på det. Vi har åpent i mellom og da stopper vel enten maskinene likt eller at det er bare velstand :)

 

Ellers var det kledelig med pynteringer. Du er nøye SAP!

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

God morgen Baatsman :-)

 

Jeg har alltid crossovern stengt. Grunnen til det er hovedsakelig at om båten er litt skjev så blir det forsterket av dieselen som renner til den laveste tanken.

 

Jeg har bare én motor. Jeg kan med kraner velge om dem skal suge/ returnere til/ fra en av tankene eller begge. Jeg har det slik at den suger og returnerer fra/ til begge og tanknivået har holdt seg dønn likt. Skiller typisk mindre enn 10 liter ved tanking.

 

Vil absolutt ikke ha problemer med dårlig diesel og hva det kan føre med seg, så har en rutine på å tappe av tankene etter hver fylling, samt jevnlig ellers. Det er et nedsenket "jur" i tankbunnene med tappekraner og slange. Tar bare noen sekunder å få tappet på en 1,5 L brusflaske. Hittil har jeg ikke hatt en eneste dråpe vann ved avtapping.

En annen grunn til at jeg gjør det slik er at om det skulle komme vann eller drit ved avtapping etter fylling er adressen til de som får rydde opp/ ta regninga soleklar.

 

Gjorde det sist gang i går faktisk da jeg skal ta en dieselprøve.

 

bilde

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har sett på Azimut (39) at de har tappemulighet på et rør (var det røret til filtrene tro?) i bunn av lasaretten?

 

Har planer for crssoveren på sikt. Har lyst til å lage meg et sånn fuelpolish system. En tannhjulspumpe, et bryterpanel, noen kraner og manifoiler og et racor 900 filter/ separator. Da kan systemet tusle og gå av og til.

Ville også fått muligheten til å tømme den ene tanken over i den andre (gitt de er under halve ;-) ) før evt åpning og rengjøring f.eks.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hva det heter i farten, men det er meget vanlig så det kommer sikkert noen snart som husker.

Doxa interiør laget mine.

Fordelen med disse er at de hindrer det meste av innsyn samtidig som man får litt lys igjennom og kan se lett ut.

Finnes i svart og en lys grå eller hvit mener jeg...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Sett innenfra

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg

- vært innom Sørland på Gressvik med mal og bestilt frontrute trekk

- fikset (håper jeg) to lekasjer fra taket med Sikaflex 291i

- impregnert kallesjer med Stabil

- identifisert vanninntrengning fra innfesting av badestige til motorrom. Trenger svart Sika til dette....

Sushi

Link to post
Share on other sites

I går skiftet jeg impeller på D4en, trangt og tight fit så endte opp med å måtte fjerne sjøvannsfilteret for å få impelleren på plass.

Tok også en sjekk av det beryktede eksosbendet, dette skal ha vært skiftet for 2 år siden og så heldigvis fortsatt ut som nytt. 

 

I dag har jeg hentet den nye kalesjen min som jeg har ventet på i ukesvis... Begynte selvfølgelig å regne når jeg kom meg ned til havna, så jeg fikk ikke montert den i dag. Håper på oppholdsvær i morgen så jeg kan få kalesjen på plass. Er spent på passformen :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Kjøpt ny flaggstang og i dag har jeg lakket 3 lag med lakk., bare 9 igjen ca.. Får se hvor mange jeg orker..

 

Også ble det en båttur i finværet med litt jordbær..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I går:

Jaktet på vannlekkasje under vasken på badet.

Fant lekkasjen greit nok gjennom den lille inspeksjonsluka som var tilgjengelig, men måtte demontere litt for å komme ordentlig til :(

 

bilde

 

Og så har jeg satt inn nytt luftfilter, det gamle ble jo stjålet...

 

I dag skal jeg ned og se om jeg får byttet slangen som har sprunget lekk og i så fall lime på servanten igjen.

Redigert av CSSGT (see edit history)

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gjort så mye i båten i dag men da tida er inne i år for rengjøring av varmevekslerne på mine to VP-D6/435 tok jeg like godt fatt i det. Iallefall klargjøring av utstyret som skal til.

 

Planen er å CIP-rengjøre disse (Cleaning In Place) uten å demontere vekslerne. Vurderer å ta av vendekammerlokket på ladeluftkjøleren for å sjekke tilstanden før/etter rengjøring.

 

Var nede i båten og målte diameteren på utløpet av sjøvannspumpa samt på slangen ut av motor til gearoljekjøler der splitten for hylsekjølinga ligger. Ser ut som at disse ligger på 51mm så da dreiet jeg et par nylonmuffer på samme diameter for å kjøre inn slangene i disse. Tar ikke med gearoljekjøleren i kretsen. Kjører nok systemet motstrøms gjennom vekslerne og skal på Elkjøp i morra for å kjøpe en enkel kokeplate med termostat slik at jeg kan få en temperatur på iallefall 45-50 grader på systemrensen. Så skal det få stå å sirkulere et par døgn med god varme.

 

Trenger også å få lånt en M14 gjengetapp slik at jeg får koplet sugelina på pumpa inn på nippelen som skal gjenges inn i alu-muffa jeg har sveist inn i kasserollen.

 

Den lille sirkulasjonspumpa skal suge den tempererte systemrensmiksen fra kasserollen, trykke den inn i slangen ved sjøvannsutløpet fra motoren, miksen skal returneres til kasserollen fra slangen som går inn i trykksida til sjøvannspumpa helt først i kretsen. Da dekkes alle kjølere utenom gearoljekjøleren. Demonterer sinkpluggene først og slusher systemet med rent ferskvann før jeg starter prosessen tenker jeg.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Montert inverter, elektrisk vannkran og fundert over vhf antennens plassering over en kaffe. 

I tillegg har jeg idag lært at det faktisk er noe som heter hella plugg. Jeg har en hunndel i båten, og har nå bestilt en hanndel. Kjekt å kunne dra med radioen hjem uten for mye plunder og heft.

Link to post
Share on other sites

Døpt den, Fotball relatert som også passer til havs, 10poeng til den som tipper riktig lag. MaSa har ikke lov å være med :P

bilde

Fysj fysj det der var ikke pent!!

 

Hva driver du med? Kan ikke skrive slik bannskap på båten :) :)

 

Da burde det iallefall stått theatre of dreams eller red devils:)

 

Nei hver sin smak KOland ;)

 

Haha ellers er båten fin da :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

horg: Moonchester er korrekt :)

 

Masa: røde djevler gir ekstremt lite godfølelse her altså, hver sin smak ja..!

 

For å spore tilbake til tråden har jeg polert overbygget, satt på nye reg.skilt, vasket litt ombord og montert alarm.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...