Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Forrige uke ble det rubbet og polert. Uka før det ble det montert hydraulisk styring fra Sleipner og det ble montert y-ventil for landtømming av dassen (Sverige-godkjent). I dag ble det polert og strukket kabel fra motor til gjennomføring til zink. Nå nærmer det seg sjøsetting på Kambo!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja. Etter at jeg begynte med Collinitevoksen i fjor så gjør jeg det på den måten for å få voksen til å vare lengst mulig. jeg har endel horisontale flater som er mest utsatt. Disse fikk en runde eller to ila sessongen.

Skrogsider og andre vertikale flater er vesentlig mindre utsatt.

I fjor brukte jeg vaskemiddel (Biltema voksshampo) først i august. Båten perlet fortsatt greit vannet ved opptaket i høst.

Forutsetningen for at metoden skal funke er at båten er godt polert og vokset med noe ordentlig, og at man vasker jevnlig så møkka ikke setter seg. Helst en gang eller to i uka. Tørke med pusseskinn etterpå hjelper også på horisontale steder så dråpene ikke tørker i sola (prismer).

Lar man det gå 2-3 uker eller mer med vekslende regn og solsteik er løpet kjørt og man må på med vaskemiddler som igjen tar voksen kjappere.

Aglaze anbefaler å vaske båten med deres egen sjampo hver 3. Uke. Denne inneholder forsegler og skal øke holdbarheten. Deretter skyller jeg og går over med mikrofiberklut omtrent som du gjør med Collonite behandlet båt. Så langt har det holdt bra tross vekslende regn og sol som er det verste behandlingen utsettes for. Satte ut båten tidlig i april og det ser fortsatt greit ut. Vasket og gnikket for andre gang i dag. Noen små svarte renner i vannveien som er så vidt synlig om man leter. Grønnsåpe kan være en god kombi for Aglaze. Tror ikke den den fjerner mye forsegling. Etter planen skal man ta en etterbehandling i juli for å forsterke behandlingen. Blir spennende å se i september.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg har renset dieseltanken innvendig.

Når jeg hadde tømt den for diesel såg det ut som om den var asfaltert innvendig, tjukk svart guffe som dekket hele tanken, bunn og sidevegger.

Mye skuring og bruk av rødsprit, nå er den kanonblank og ren og fin.... herlig.

Link to post
Share on other sites

Da har vi gjort båten klar for sesongen, vasket og polert, gått over det som kan sjekkes. Startet motor, startet tvert... E-tec...

Fikk satt på navn også, men securmark merkene ble kastet, fikk problemer med å sette de på....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Støvsug og gjort rent i båten, fylt opp kjøleskapet med voksen brus og barne brus, satt på batterier på lading, satt på kjøleskapet så det er kald til vi skal ut med båten i kveld, sjekket motor, og hatt ettersyn der, så da er båten klar får helgetur med 17 mai feiring :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Endelig sjøsatt..ellers har jeg laget 75 l kjøleboks med waeco agregat i ibiza 24 (eneste i verden?)og et stort klaffebord med kompassrose...montert 110 amp batteri med tilhørende skillerele og hoved brytere.fjernstyrte lanterner og 9led step lys i hele båten..står på land og setter på lys inni og lanterner når det mørkner..hms på høyt nivå...men ikke alt detta i dag da..

Link to post
Share on other sites

I dag siden jeg hadde dekslet til  Engno Vinsj av.

Så tok jeg og smurte opp og tok en kontroll, at  tappene går lett.

Og at bremse-trommelen er i orden tørr og fin.

Tappen rød pil kan lett få skade og henge seg, en skal helst unngå å  avbryte fritt fall før ankret når bunnen for å unngå skade på den.. Med et fint oljebryne redder en tappen ( ikke minst fjæren som er under tappen)

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Smurt bunnstoff. Skikkelig sur vind i Holmestrand i dag, så i dag var en av de få dagene jeg virkelig ikke skulle ønske at båten var større :smiley:.

Har også etterlyst en løsning på kalesjeproblemet mitt etter at det har vært stille fra systua noen dager :worry: .

Link to post
Share on other sites

I dag har det vært 8 rimelig effektive timer med polering og nå er det bare flybridgen som gjenstår. Ikke bare-bare for øvrig, det er noen m2 der også.

I morgen blir det rens og behandling av teak samt rensing og impregnering av kalesje.

 

Kjempestolt av kona som har gjort båtpussen til halve jobbe i år ved å stå på minst like mye som meg selv. Hun skal også ha æren for at alt syrefast skinner som solen  :thumbsup:

Damer som pusser metervis med syrefaste rekker bli litt skumle. De får et fast grep............... :saint:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har impregnert dørken med kaffe...

Men bortsett fra det har vi hoppet oss fra Risør til Vallø, med en svipptur innom Langesund for å hilse på en annen dynamic.

Har også prøvd å få til stereoanlegget, uten særlig hell. Er ganske sikker på at neste forsøk er å bytte ut spilleren.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Har impregnert dørken med kaffe...

Men bortsett fra det har vi hoppet oss fra Risør til Vallø, med en svipptur innom Langesund for å hilse på en annen dynamic.

Har også prøvd å få til stereoanlegget, uten særlig hell. Er ganske sikker på at neste forsøk er å bytte ut spilleren.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Fikk god hjelp av Tjøme Radio med korrekt innstilling av VHF-en.

Den skulle da ikke stå på US frekvensplan...

Bladde litt i manualen, som jo er siste utvei, og fant den ene knappen på Cobraen, som skulle ha ett trykk - så var det langt bedre forhold!

 

Lærte meg å taste inn MMSI-nummeret i samme slengen.

:)

Link to post
Share on other sites

All teak har fått seg en runde med rens og brightner. Her er det vått, men resultatet blir vel tilnærmet likt når det har tørket og fått en runde med sealer.

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg sloss mot symaskina for å få den til å hjelpe meg med å friske opp dårlige sømmer i kallesjen!

 

Sannelig motstridig den gamle Singer maskina. 

 

- Slakk undertråd så hele spolen ble tømt etter en halvmeter søm !

 

- Tråden ryker hele tiden, og det er sannelig ikke greit å få tredd den nåla når auan ikke ser nålehullet (kjekt med stooort forstørrelsesglass) !

 

- For ikke å snakke om å få trykka kallesjen under symaskina for å nå frem til sømmene som sårt trenger en oppfriskning !

 

bilde

 

Får be til oven om at jeg ikke sprekker her jeg sitter forbanna og frustrert :pray: 

 

:sad: 

 

Bjørn 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Tatt ut septikslangen og spylt/staket den opp. Hadde samlet seg en god del med dritt i slangen.

Monterte den inn igjen og nå er det mye mer futt i spylingen fra toalettet.

 

Samtidig oppdaget jeg at det hadde dannet seg "kake" i septiktanken...

Denne ble bekjempet med spyling med hageslangen gjennom mannhullet. Heldigvis løste den seg opp.

 

Ser ut for at jeg må i gang med litt kjemiske tiltak for å unngå propp i slange og kake i tanken.

Kanskje jeg får begynne med eddik før jeg går i gang med sterkere lut...

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...