Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag hadde jeg intensjoner om å prøvestarte D4en etter service med skifte av dieselfilter, impeller osv... (Vil helst unngå å henge i kranstroppene eller ligge ved utsettingskaia uten å få start på vidunderet).

 

Fant derfor frem en murerbøtte størrelse XXL og reiste ned til havna. Det viste seg selvfølgelig at murerbøtta som så diger ut i garasjen ble litt for liten for DPH drevet likevel, propellakslingen ble akkurat litt for lang :worry:....

Da ble det plan B; Måtte hjem igjen å hente en bit sugeslange, ned i havna å demontere S-slangen fra drevet og tre sugeslangen inn i S-slangen. Frem med bøtta og 100m vannslange siden båten naturligvis er plassert langt fra nærmeste vannuttak. 

 

Det positive var at motoren startet umiddelbart etter både vinterdvale og servicearbeid. Fikk ikke kjørt mer enn 3-4 min siden vanntilførsel var litt begrenset, (slurper godt med vann disse motorene). Alt ser ut til å være OK og ingen tegn til lekkasjer :thumbsup:.   

Link to post
Share on other sites

Siste forberedelser, nå henger tauene klare for sjøsetting i morgen  :clap:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Byttet vannutskiller/bensinfilter i dag. Aldri gjort det før så lærte noe nytt. Byttet også en knekt badestige-feste.

 

Og testet at båten fortsatt fungerte.

 

"Prøvde" også ny flaggstang som er lakket med 9 strøk lakk. Den fungerte også fint;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt små pusling før vi skal på vannet de siste dagene. Litt lakk må til, isolering bak pentry er godt å bli ferdig med, og toppen er etter trekt etter boka, nye dysespisser satt inn, tettet noen gamle hull i taket, litt små elektrisk og så prøvestart som virket. Godt å høre Perken synge. Litt vask og polish nå, så setter vi ut. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg byttet for-fuel filteret, og diesel filteret på motoren.  Og det var på tide gitt, masse grøt i for filterene, måtte vaske og rense begge filter husene også.

 

 

Kjørte full systemrens på saltvannsiden her rett før jeg satt båten på vannet.

 

Lagde til et lukket system med 12V pumpe og 12V timer.

 

 

bilde

 

Her er kanna plassert oppe på motoren for å gi høyde til væsken før pumpa. Trykk-siden på pumpa er koblet til utløpet etter impeller huset, Utløpet av systemrensen kommer fra en slange koblet til slangen som går inn på eksos manifolden. Da vil jeg rense Intercooler, og Varmeveksler, pluss hele saltvanns systemet selvfølgelig.

 

bilde

 

Her er pumpe og kanne.

 

bilde

 

Her er systemrensen før sirkulering. Ikke lett å se kanskje.

 

bilde

 

Her er systemrensen etter 48 timer.

 

Da jeg spylte rent vann gjennom motoren kom det utrolig mye brun-guffe ut. Føler nå at begge motorene har det mye bedre med et nyrenset saltvanns system.

Link to post
Share on other sites

Har 3 batterier...det store jeg trodde var start er tydeligvis forbruk...de to andre er forbruk...hva er logikken I å ha 2 små som start??Det store er koblet til venstre bryteren altså forbruk,og de 2 små er koblet til den høyre bryteren som start....logisk??

bilde

Link to post
Share on other sites

Så da blir det tur i pinsen?

 

Det blir Pinsetur ! Helt hvor det blir er jeg litt usikker på, men Holmsbu, Kommers er begge mulige steder. Kanskje Pinsetreffet til KNBF i Horten kan være en mulighet også, men det blir litt langt å gå på fredagskvelden i hvert fall.

 

Må for øvrig berømme en fantastisk god kranfører fra K. Bull som sjøsatte min og 4 andre i dag  :thumbsup:

Har sjelden sett en mer rolig og avbalansert kar og da blir det effektivt. 5 båter sjøsatt på 45 minutter !

(litt kred. til oss 5 båteiere også som jobbet meget bra i team)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Eg henta min første båt heim i dag! - På ein litt for stor henger. Hadde målt (tenkt) feil, så då eg trakk båten heilt opp til vinsjtårnet, kom båten ein halvmeter innpå, slik at motoren ikkje kan vippast ned... Ingen big deal om det var slik at eg skulle sjøsette den, men eg skal sjekke opp motoren på verksted, så no må eg finna på noko lurt. 

 

Eg går ut frå at vinsjtårnet lar seg flytte ein halvmeter bak? Det er vel poenget? Då må eg berre ha hjelp, så eg får det til mens båten står på hengeren. Forslag?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vasket utvendig med båtvask for å fjerne gammel moro. Fikk så vidt begynt å polere på overbygget før det ble kvelden.

 

...Og konstatert at poleringspader fra Biltema er søppel. Ikke så overrasket over det egentlig, men rasket med meg et par pader da jeg uansett var innom Biltema. Første og siste gang.

Link to post
Share on other sites

Grattis med sjøsetting VannTro :-) kan tenke meg du har verket i det siste. Regner med at Cumminsen fyra greit ?

Håper dere tar turen rundt hjørnet og opp i riktig fjord en helg.

Vi skulle fått oss en småbåttunnel Lier - Leangbukta, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Grattis med sjøsetting VannTro :-) kan tenke meg du har verket i det siste. Regner med at Cumminsen fyra greit ?

Håper dere tar turen rundt hjørnet og opp i riktig fjord en helg.

Vi skulle fått oss en småbåttunnel Lier - Leangbukta, hehe ;-)

 

Takker Sap ! Ja, det var utrolig godt å få vann under kjølen igjen og Cumminsen fyra så lett som bare det. Etter reimbytte og bortrensing av gammelt reimstøv ble den lille reim-lyden jeg hadde på tomgang i fjor helt borte.

Jeg stiller meg absolutt bak kravet om småbåttunnel Lier-Leangbukta, men er redd det kan ta litt tid før noe slikt blir realisert :-)

Vi skal nok få tatt oss fri en fredag slik at vi kommer rundt Hurumlandet og får en plass på Borgen, men slik juni ser ut i jobb-kalenderen min er jeg redd det ikke blir før i August.

 

Astor,

Du får avlegge en rapport om arrangementet i Horten i helgen. Jeg tviler på om vi kommer oss dit, men blir det stille og rolig og jeg blir rastløs kan det jo være man tar seg en tur på lørdag eller søndag.

Hadde vært artig å sett det nye bryggeanlegget der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hivd ut tepper og lagt ny dørk i byssa og cabiner, første strøk med lakk ferdig i går bare 9 lag med lakking igjen :yesnod:

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

I går ble hele båten vasket og vanntanker fylt opp. Testet at alt som fører vann fungerer, test av dieselvarmer, aggregat, vannvarmer, kjøleskap/bokser og til slutt et kjapt søk på TV da antennen hadde blitt slått ned av presenningen i vinter.

Alt fungerer som det skal og da kan vi se frem til avgang i dag ettermiddag, endelig  :smiley:

 

I dag blir det for øvrig biltur til Langesund for å følge laget vi sponser, Lotto Soudal, gjøre seg klare til 3. etappe i Tour of Norway. Det blir en fin avveksling i jobb-hverdagen !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vakkert gulv Bergstad, veldig bra. Var vel ikke gjort på noen kveldstimer det her? Syssler med de samme tanker selv. Hvordan laget du malene?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I går prøvde jeg å leke litt med det elektriske. Begynte med å bytte en sliten sigaretttenner kontakt. Så prøvde jeg å følge kablene til noen brytere som jeg ikke finner noen funksjon til. Må demontere litt mer enn jeg var klar for i går...

Cruisa en tur til Holmestrand og fyllte diesel. Hadde brukt 155l fra Grimstad til Sande. Synes det er innafor. Endte dagen som håndtlanger ved sjøsetting av en nypussa Scand Atlantic.

Alt i alt, en bra dag i havna og på fjorden.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...