Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Funnet en grei måte å laste opp bilder med mobil igjen!:)

 

Greit, men de kommer hulter til bultert opp ned osv. Ta i hvert fall en "Return". Carriage return" eller "ny linje" mellom hvert bilde,

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bilde

Kjøpte meg en demper til min nye Blue Marlin luftvarmer som støyer mye når vi sitter ute bak. Glemte skjøtestykke, så da må jeg en ny tur til Maritim i morgen. Tengte også å kjøpe meg en gassdemper/lukeløfter til luka ned til lazarettet, men koolan da jeg så prisen på kr 920,- Dro da heller lenger ned i bakken og kjøpte (makan?) lukeløfter hos Jula til kr 98,-

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Greit, men de kommer hulter til bultert opp ned osv. Ta i hvert fall en "Return". Carriage return" eller "ny linje" mellom hvert bilde,

Hmm. Ok.. De er helt perfekte på min eplemobil;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

bilde

Kjøpte meg en demper til min nye Blue Marlin luftvarmer som støyer mye når vi sitter ute bak. Glemte skjøtestykke, så da må jeg en ny tur til Maritim i morgen. Tengte også å kjøpe meg en gassdemper/lukeløfter til luka ned til lazarettet, men koolan da jeg så prisen på kr 920,- Dro da heller lenger ned i bakken og kjøpte (makan?) lukeløfter hos Jula til kr 98,-

REM hvilken dimensjon er det på lyd demperen  90mm i begge ender? 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

REM hvilken dimensjon er det på lyd demperen  90mm i begge ender? 

Ja, Ø90 i begge ender.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er  dette noe du måtte bestille REM eller er det lagervare.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Er lagervare hos Maritim etter som jeg skjønte. Koster drøyt 800,- Monterer i kveld, så skal jeg melde tilbake om den er verdt penga.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flott  :thumbsup:  :thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Har omsider somlet meg til å koble nmea fra VHF til AIS, så nå kan jeg kalle opp via DSC rett på AIS-transponderen uten å måtte knote inn mmsi-nummer  :smiley:

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Link to post
Share on other sites

Monterer i kveld, så skal jeg melde tilbake om den er verdt penga.

Lyddempern funka bra Bergstad. Betydelig redusert støy i uterommet bak. Anbefales

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flott og takk for info REM. Maritim er neste stopp for meg i dag.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hadde jo montert autopilot og skulle kjøre den i gang. Og den virka jo naturlig nok ikke :nonod: ! Alt responderte som det skulle og det ula godt i motoren til piloten. Luft, tenkte jeg. Og det tenkte Seatronic også. Så da snudde og vendte jeg på den og lufta etter alle kunstens regler! Nå har jeg styring helt uten dødgang :thumbsup:  :clap: ! Men ingen autopilot :headbang: . Gåen pumpe sa Raymarine! :smash: Super service fra Seatronic som ringte meg FØR butikken åpna i dag og ba meg slutte å feilsøke! Ny pumpe på vei! :flag: Så da får vi være på jobben i stedet for å gjøre mer enn å rydde  dag! God båthelg alle sammen! :cheers:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har begynt med servicejobbene og klargjøringen til årets båtsesong. I går ble varmevekslerne for SB motor oppkoplet CIP rengjøringsutstyret. Det skal stå å surre og gå i et par døgn. Tok først opp endelokket på ladeluftkjøleren og sjekket tilstanden. Ganske riktig var det saltavleiringer i den nederste delen av kjøleren, 3-4 cm. opp i rørsatsen. Noen av rørene var helt tette. Kommer tilbake med bilder og beskrivelse på dette etterhvert. Der var også en god den saltavleiringer i nedre del av vendekammerlokket der sinken og dreneringspluggen sitter.

 

I dag ble det full vasking av alle spantrommene inne i båten. Alt har vært oppe, vannskvetter sugt opp, vasket og rengjort. Åpnet og rengjort gråvannsboksen innevndig som pumper gråvannet fra dusjene overbord. For motorene gjenstår det en del servicearbeid, oljebytte, flter, veivhusvent. filter, luftfiltere, olje på kompressorer (D6/435) samt bytte av kjølevæske, men først skal begge få syrerengjøring av varmevekslerne. Det er en 5-års jobb iht. serviceboka og ting kan tyde på at det er en viktig sak å utføre.

 

Etterpå gjenstår en kraftig rengjøring og rydding i det vanligvis så plettfrie motorrommet. Mest rot der for tida med denne syrevaskeprosessen som pågår.

 

Deretter skal båten poleres fra fenderlista og opp, skroget tok jeg for en måneds tid siden. Ordne et par små gelcoatrep. på flybridge.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...